Storing kortegolf

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Toekan
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2009, 17:38

Storing kortegolf

#1 Bericht door Toekan »

Hallo,

Ik heb wat vragen over storing op de kortegolf...ik hoop dat ik dit hier kwijt kan.

Ik maak gebruik van een Sony ICF-SW7600GR met verschillende antennes zoals bv een Sony AN-LP1 en een longwire. Sinds kort heb ik een fikse storing van ca. 3500 tot 6800 kHz. Het klinkt een beetje als een soort laag geknetter op AM...op USB is het minder maar dan lijkt het net of er een carrier aan de gang is (wat dus de harde storing op AM is). Beter kan ik het niet omschrijven. Ik heb ook niet heel veel verstand van kortegolf (ben pas een klein jaar ermee bezig).

Met alle antenne's heb ik deze storing en ik heb al een keer al mijn apparaten hier uitgeschakeld gehad maar ook toen bleef de storing. Terwijl voor mid-december er geen problemen waren. Ik heb een andere simpelere radio geprobeerd maar ook hetzelfde probleem.

Het zou dus goed kunnen zijn dat dit door mijn buren of wat dan ook wordt veroorzaakt. Kan iemand hier wat duidelijkheid in brengen? Wat voor geluid zou dit kunnen zijn en beter, wat kan ik er aan doen?


Alvast bedankt!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#2 Bericht door PA2LAD »

Het zou een voeding van een router voor draadloos internet kunnen zijn. Van verschillende kanten is me aangegeven dat die nogal eens een probleem kunnen veroorzaken. Kijk verder of de storing de gehele dag aanwezig is of slechts een paar uur op de dag. Vergelijk dat eventueel met aanwezig zijn van je buren. Ook Plasma TV`s kunnen storing geven. Misschien kan je al wat met mijn antwoord.
Leen

Toekan
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2009, 17:38

#3 Bericht door Toekan »

Hallo Leen,

Ik heb zowel boven als onder buren die altijd thuis zijn. De kans dat een eventuele plasma-tv dan daar aanstaat is zeer aannemelijk. Een modem/router zou ook zomaar kunnen.

Maar hoe kan ik bepalen aan mijn storing of het de modem/router, plasma-tv of wat dan ook is? Is er ergens een site met samples van storingen? Ik heb er naar gezocht maar niet echt iets kunnen vinden vooralsnog.
En zijn er methoden om deze storing terug te dringen/te elimineren?

Alvast bedankt weer.

PD0HJS

#4 Bericht door PD0HJS »

Kijk hier eens, http://www.uba.be/dossiers/bpl_nl.html dit gaat ook over storing.

Plaats reactie