PLC

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

PLC

#1 Bericht door pb1a »

Ik hoor steeds vaker dat medeamateurs last hebben van PLC's op de 160, 80, 40 en 20 meterband. Zelfs heb ik er reeds jaren last van. Agentschap Telecom kan hier verder weinig aan doen en treed er niet altijd tegen op. Die dingen schijnen vaak net maar dan ook net aan de eisen te voldoen. Het enige wat dan nog rest is proberen de storing zoveel mogelijk buiten de deur te hangen. Wat mij tot nu toe is opgevallen is dat gewone antenne tuners daar wonderen in doen. Ik had eerst een storing van S9 + 10 dB.
Nu heb ik een storing van een S 3 t/m S 7. Relatief nog hoog, maar met wat prutswerk heb ik het toch aardig weten te onderdrukken. Ik gebruik geen automatisch antenne tuners, maar externe die handtuners. een Daiwa CNW 419 en een Vectronics 300 DLP. Verder lijkt het mij van belang om je antennes zo ver mogelijk bij de storingsbronnen vandaan te halen.
Ik ben benieuwd of er amateurs zijn die gelijksoortige ervaringen hebben. De PLC komt er aan of we willen of niet. Ik denk dat het nu tijd wordt om te kijken hoe heb je er zo min mogelijk last van.
Gr. Anne PA3FYI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA0ETE »

Hallo Anne,

Ik ben bezig met een artikel over de materie, maar er zijn momenteel tijdelijk geen normen waar dit soort apparatuur aan moet voldoen. Er wordt over nieuwe normen gepraat.

Zowel Agentschap Telecom als de verenigingen verzoeken amateurs met klem om zodra zij dit soort storingen hebben dit bij zowel AT als bij de betreffende commissie van een van de verenigingen te melden.

Je moet zo'n melding bij voorkeur schriftelijk doen. Als je de melding bij AT schriftelijk doet, dat mag aangetekend, maar dat hoeft niet omdat je een bevestiging krijgt, dan is AT verplicht dat volgens de procedures af te handelen, en je kunt ze daarop ook aanspreken. Zou jij, als het inderdaad een PLC-apparaat betreft schriftelijk willen klagen bij AT, Veron of VRZA daarvan te berichten en mij op de hoogte houden van het verloop van de afhandeling?

Dat geldt overigens ook voor iedereen die dit leest.

Als je klaagt over storing denk ik dat het een goed idee is om niet direct zelf PLC als de oorzaak te noemen. Laat de bevoegde instanties dat maar vaststellen.

Groet!
John

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#3 Bericht door PE7EB »

In CQ-PA #1 van 2009 is op pag. 4 te lezen dat de Duitse RTA in overleg is getreden met de Duitse Defensie organisatie. Naast propagatie op 50 en 70 MHz, waren de gezamenlijke belangen in de strijd tegen PLC een onderwerp van gesprek.

Misschien een idee voor VERON en VRZA om ook onze belangen eens op die manier te gaan behartigen?

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#4 Bericht door pb1a »

Beste John,

Ik heb toen ook geklaagd bij AT. Zelfs radio 747 was bijna niet meer te ontvangen. Mij is medegedeeld dat ze er niets aan konden doen. Ik had de keuze of zelf naar een oplossing gaan zoeken of mijn hobby in de wilgen hangen. Ik heb gekozen om zelf naar oplossingen te gaan zoeken. Ze zijn wel persoonlijk bij mij thuis geweest om dat mede te delen.

Gr. Anne PA3FYI

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#5 Bericht door PA2LAD »

Tja. AT is deel van het ministerie van Economische zaken. Dat ministerie probeert de handel te bevorderen. Aan de andere kant moet je onafhankelijk kunnen handelen om iets wat niet deugd te kunnen aanpakken. Ik ben bang dat die belangen botsen. AT had dan ook beter weer deel uitgemaakt van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Het is niet het personeel wat niet wil werken, maar een beleid van de top.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#6 Bericht door Steef »

sorry hoor, maar wat word hier bedoeld met PLC?

Want dat wat ik voor PLC aanhoudt bestaat al jjaaaaarrreeen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#7 Bericht door PA0ETE »

pa3fyi schreef:Beste John,

Ik heb toen ook geklaagd bij AT. Zelfs radio 747 was bijna niet meer te ontvangen. Mij is medegedeeld dat ze er niets aan konden doen. Ik had de keuze of zelf naar een oplossing gaan zoeken of mijn hobby in de wilgen hangen. Ik heb gekozen om zelf naar oplossingen te gaan zoeken. Ze zijn wel persoonlijk bij mij thuis geweest om dat mede te delen.

Gr. Anne PA3FYI
Heb je mondeling of schriftelijk geklaagd? Als je klaagt met een brief, dan moeten ze een bevestiging sturen. Ze zijn verplicht je klacht in behandeling te nemen en dat volgens de procedure af te handelen. Zo te horen is dat niet gebeurd.

Ik raad je aan om opnieuw en schriftelijk te klagen. Noem bij die klacht niet de oorsprong van de klachten (je kunt wel als ze daarom vragen een peiling met je richtantenne voor ze doen), en begin niet over PLC.

Als je schriftelijk klaagt krijg je een uitspraak op papier waartegen je binnen zes weken in beroep kunt gaan. Dat is verder kosteloos.

Ik raad je sowieso aan om je ervaringen rondom de afhandeling van deze storingen aan een van beide verenigingen te vertellen. De verenigingen hebben grote behoefte aan praktijkervaringen van amateurs hiermee, en ook vanuit AT is hier serieus belangstelling voor. Het officiële standpunt van AT, en ik geloof dat ze daar ook eerlijk in zijn, is dat ze iedere klacht volgens de procedure afhandelen. Waardoor het dan komt dat in meerdere gevallen dit klaarblijkelijk niet gebeurd is weet ik niet, maar dat is ook niet zo erg van belang. Het gaat erom dat nieuwe klachten wel volgens de procedure behandeld worden en een schriftelijke klacht is daar een garantie voor.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:sorry hoor, maar wat word hier bedoeld met PLC?

Want dat wat ik voor PLC aanhoudt bestaat al jjaaaaarrreeen.
Het bestaat al jaren, maar het is sinds kort aan een geweldige opmars bezig in de vorm van in house PLC/PLT, meest onder de naam HomePlug, wat een norm is voor dit soort verbindingen. Providers geven de apparaatjes gratis bij een abonnement, net als enkele computerbladen en de apparaten zijn inmiddels tot aan de minst betekenende bouwmarkt toe verkrijgbaar. Datasnelheden gaan momenteel tot aan 200 Mbps, maar nieuwe nog snellere normen zijn in de maak.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

#9 Bericht door pe1rea »

PA0ETE schreef:
Steef schreef:sorry hoor, maar wat word hier bedoeld met PLC?

Want dat wat ik voor PLC aanhoudt bestaat al jjaaaaarrreeen.
Het bestaat al jaren, maar het is sinds kort aan een geweldige opmars bezig in de vorm van in house PLC/PLT, meest onder de naam HomePlug, wat een norm is voor dit soort verbindingen. Providers geven de apparaatjes gratis bij een abonnement, net als enkele computerbladen en de apparaten zijn inmiddels tot aan de minst betekenende bouwmarkt toe verkrijgbaar. Datasnelheden gaan momenteel tot aan 200 Mbps, maar nieuwe nog snellere normen zijn in de maak.
Spraakverwarring dus.
Ik heb 25 jaar terug op de mts nog plc's geprogrammeerd.
Maar dat is iets anders dan de PowerLineCommunication.
Het was het best te vergelijken met de tegenwoordige pic's zeg maar.

Butt, ehh Homeplug is een draak van een artikel dat eigenlijk de fabrikanten het liefst in hun butt moeten terugstoppen, daar waar het hoort.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#10 Bericht door pb1a »

Beste John,

Ik heb geklaagd via E-mail. Een dag later wordt je dan gebeld door AT. Daarna is het doorgestuurd naar Groningen. Ik heb ook niet geklaagd over PLC, maar ik heb geklaagd dat ik radio 747 en 1008 niet zuiver meer kan ontvangen. Toen zat radio 10 Gold nog op de 1008. Juist mijn zendhobby heb ik in eerste instantie achter wegen gelaten. Later heb ik hem erbij gehaald. Nu ben ik door filtering en wat creativiteit er voor meer dan 80 procent vanaf. Ik heb wel een schriftelijke bevestiging van AT gehad, maar die heb ik helaas niet meer. Ik was namelijk de tweede zendamateur in Nederland die er toen mee geconfronteerd werd. Ik zal kijken of ik nog iets terug kan vinden. De VERON waar ik lid van ben heb ik toen ook op de hoogte gesteld.
Note: Ik heb wel tips gekregen van AT om de klachten te verminderen. Samen met andere maatregelen die ikzelf bedacht en uitgerekend had ben ik gekomen tot het resultaat wat ik nu heb. Of dit altijd zo blijft weet ik niet. Ik kan niet in de toekomst kijken.

Gr. Anne PA3FYI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Het hangt er een beetje van af hoe lang geleden het is of het nog zinvol is.
Ik denk dat de zes weken termijn om beroep aan te tekenen waarschijnlijk
wel verstreken zal zijn :D

Waar ik een beetje tegen probeer te vechten is het hardnekkige beeld dat
AT niets voor amateurs zou willen doen. Die wil is er wel, maar er zijn weet
ik uit de praktijk ook mensen binnen de organisatie die vrij gemakkelijk
zeggen dat ze niets kunnen doen. Het aardige van onze huidige maatschappij
is dat je tegenwoordig van de overheid mag verwachten dat ze aan bepaalde
kwaliteitseisen voldoen naar de burger toe. Onderdeel van die kwaliteit is
dat diezelfde overheid zich aan zijn eigen procedures moet houden en dat ze
dat doen binnen de termijnen die daar wettelijk voor staan. Daar wordt sinds
enkele jaren behoorlijk zwaar aan getild, en een organisatie (zoals ook AT,
maar het geldt voor de hele overheid) kan ook reële sancties verwachten
als ze daar niet aan voldoen.

Daar staat tegenover dat je als burger ook moet opletten of jouw belangen
door een overheidsorganisatie wel goed in het oog worden gehouden.

In de praktijk blijkt doordat het beeld bestaat dat dat toch geen zin heeft,
dat amateurs niet erg geneigd zijn om 1. te klagen en 2. zo'n klacht ook
daadwerkelijk door te zetten. Die houding is naar mijn mening nog versterkt
doordat het beeld bestaat dat nu we niet meer hoeven te betalen, AT toch
wel niets meer voor ons zou willen doen. Dat is namelijk gewoon niet waar.

De mensen bij AT die ik voor mijn recente artikel gesproken heb, roepen
zonder reserve amateurs op om bij storingen die zij ondervinden
daarover te klagen. En dat geldt met name voor storingen door PLC.

Daarnaast willen de amateurverenigingen graag over de afhandeling van
deze klachten horen, om zo te kunnen kijken hoe in al die gevallen de
afhandeling plaatsvindt en indien nodig mogelijke problemen in het
amateuroverleg met AT te bespreken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#12 Bericht door PA2LAD »

Dat het AT wel degelijk iets voor amateurs doet kan ik bevestigen uit een recent voorval. In Rotterdam Noord was een amateur die een verschrikkelijke storing had. Zijn eigen onderzoek voerde hem naar een woonhuis, waar de storing hevig vandaan kwam. Hier houdt je bevoegdheid op en hij heeft zijn bevindingen op papier gezet en aan AT kenbaar gemaakt. AT heeft het opgepakt en inderdaad het vermoeden van een eventuele hennepplantage kunnen onderstrepen. Energiebedrijf Eneco heeft hiervoor een speciale auto met warmtebeeldcamera's en ook die kwam tot de conclusie dat het vermoeden wel heel waar kon zijn. Bij de inval van de politie is inderdaad een plantage aangetroffen en regelaars gaven de radiostoring. De amateur is weer dik tevreden.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#13 Bericht door pb1a »

Als het om een wiet plantage gaat is het natuurlijk overduidelijk. In geval van PLC's wordt het lastiger. Zeker als deze voldoen aan de Europese norm.
Verder ben ik het roerend eens met John dat het er nogal eens aan schort dat de overheid hun eigen beleid niet nakomt. Zeker bij AT is dat naar mijn mening ook het geval. Een antwoord van AT "Daar kunnen we niet aan doen, we zijn onderbezet dus verwacht voorlopig van ons niet al te veel." wordt zo ongeveer de standaard uitspraak. Dus m.a.w. zoek het maar uit. Een wiet plantage valt daar natuurlijk buiten. Daar kleven ook andere belangen aan zoals het stelen van elektra, eventuele waterschade bij de buren, stankoverlast etc. Ik vind het naast dat je als individu verantwoordelijk ben het ook een taak voor de verenigingen om dit bij AT aan te kaarten en geen genoegen te nemen met uitspraken "Er wordt aan gewerkt, maar we zijn onderbemand". Dat is hun intern probleem en dient niet bij de individuele zendamateur te worden neergelegd. Of dit in goed overleg mogelijk is of via een juridische rechtsgang is aan het hoofdbestuur van beide verenigingen om dat te beoordelen.
Wel vind ik en dat is juist het goede van een forum wij als zendamateurs er met zijn alle ook eens moeten nadenken en uit moeten testen of en hoe we hier ons het beste tegen kunnen bewapenen. Per slot van rekening zijn we bezig met experimenteel radio onderzoek en ik weet dat, AT van ons verwacht dat we ook zelf onderzoek verrichten. Ik ben ook van mening als een amateur een klacht indient bij AT en kan aantonen wat hij zelf al allemaal heeft gevogeld om het uit te zoeken hij eerder serieus genomen wordt dan dat hij gelijk belt en er vervolgens zelf nog niets aan heeft gedaan. Dat is het nieuwe beleid van AT waar ik me wel in kan vinden. Iedere Nederlander heeft per slot van rekening ook een burgerplicht.
Verder ben ik bang dat een juridische weg een hele lange wordt en eer dat daar een uitspraak van is de plc's voor een groot deel al geplaatst zijn. Eerst een kort geding, daarna een bodemprocedure, daarna de raad van staten en daarna het Europese hof. Volgens mij ben je dan zeker 5 jaar verder. Plus het risico dat je het verliest. Dan kan je ook nog voor alle proceskosten opdraaien. Ik weet niet of de VERON en de VRZA daar voor kiezen. En hoe zijn daarna de verhoudingen tussen wij zendamateurs en AT. Het is zeer zeker geen eenvoudige korst. Je moet met zeer veel dingen rekening houden.

Gr. Anne PA3FYI en Anja PE2RCY

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: PLC

#14 Bericht door pb1a »

Ik heb inmiddels een nieuwe klacht ingedient omdat het steeds erger wordt. Aan een PLC ben ik gaan twijfelen omdat na wat spuurwerk ik erachter kwam dat de storingsbron meer dan 100 meter bij mij vandaan zit. Hij loopt inmiddels van 150 Khz t/m 17 Mhz. Dus is meer dan 17 Megahertz breedt Ook heb ik een CC naar het hoofdbestuur van de VERON gestuurd waar ik lid van ben. Gezien het tussen 2 uur 's-nachts en 6 uur 'sochtends is acht ik een wietplantage niet uitgesloten.
Ik heb het de mensen laten horen omdat ik een tansistor radio met korte golf erop bij me had, Maar hun hadden er geen last van. Dus moest ik het maar uitzoeken. Nu maar kijken of AT er wat aan gaat doen. Ik laat dit maal zeker niet het kaas van mijn brood eten. Dat kan ik je verzekeren!! Gelukkig heb ik nog een vakantiewoning op de Veluwe waar ik geen QRM heb. :mrgreen:

Gr. Anne PB1A (ex PA3FYI)
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: PLC

#15 Bericht door andre »

ook de storing van een reeds eerder besproken verwarmingsketel is hier na telefonisch contact met AT binnen 3 weken verholpen. Je moet soms wat geluk hebben. Heb je dat niet aan jou kant, heb je mooi een (rx)probleem. :mrgreen:

Ik heb hier nog wel een telefoonnummer Anne van de man die het hier in de buurt heeft opgelost, misschien kan die je verder helpen, maar zal mogelijk niet zijn regio zijn. Stuur maar een pb als je geïnteresseerd bent.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie