Inspraak op hifi installatie

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Inspraak op hifi installatie

#1 Bericht door PE7K »

Helaas heb ik een probleem met inspraak op een hifi installatie van de buren. Het is een oudere opstelling met de volgende apparatuur:

Draaitafel Technics SL-1200MK2
Mengpaneel Ecler NUO2
Luidsprekers KRK Rokit aktieve luidsprekers

Om uit te vinden welke apparaat de oorzaak is heb ik gevraagd de diverse elementen in de setup te disconnecten zodat we hopelijk kunnen vinden waar het signaal binnenkomt.

Ik stel hulp hiermee erg op prijs.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Inspraak op hifi installatie

#2 Bericht door Snof »

Hier bromt de KRK Rokit actieve luidspreker ook iets als je aardig wat vermogen gebruikt, coax loopt hier wel 2 meter samen met de signaalkabel voor de actieve luidspreker.
Signaalkabel heb ik al 10 x door een ferriet ring gewikkeld (net voor de luidspreker), connector moet er dan wel even af.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Inspraak op hifi installatie

#3 Bericht door pa3met »

ik zou idd beginnen met

alleen de speakers aan te zetten.
daarna de mixer er aan vast
en daarna de sl1200's.


zo'n 1200 element/voorversterker in de mixer kan al gauw wat oppikken natuurlijk.

ik heb alles digitaal op de speakerTs na, en geen naalden in groeven.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Inspraak op hifi installatie

#4 Bericht door PE7K »

Welk ferriet heb je gebruikt? Graag link naar product op het internet als je dat hebt.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Inspraak op hifi installatie

#5 Bericht door PA4WK »

Ik zou eerst eens kijken of je aan je eigen kant iets kunt doen, bij de bron aanpakken, wat heb je voor antennes staan / hangen, is dat allemaal in orde?
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Inspraak op hifi installatie

#6 Bericht door PE7K »

Ik heb momenteel een Baby Loop in de tuin staan. Ik zag wel dat m'n SWR de laatste dagen is opgelopen en inmiddels heb ik alle kabels vervangen, de SWR is stukken lager. Gelukkig is de buurman bereid mee te denken.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Inspraak op hifi installatie

#7 Bericht door PH7R »

PE7K schreef: 20 jan 2024, 14:16 Ik heb momenteel een Baby Loop in de tuin staan. Ik zag wel dat m'n SWR de laatste dagen is opgelopen en inmiddels heb ik alle kabels vervangen, de SWR is stukken lager. Gelukkig is de buurman bereid mee te denken.
Zal mogelijk te maken hebben met kou.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Inspraak op hifi installatie

#8 Bericht door - PD2SKZ - »

Hoi,

ik gebruik ook een babyloop. 5 Meter hoogte tegen de schuur.

Onder de mast op +/- 6 meter heb ik een mantelstroomfilter gewikkeld op een 50mm pvc pijp.
Ongeveer 50cm coaxlengte van de TRX heb ik een lowpass filter geplaatst. Daarna gaat de coax naar buiten.

Met deze opstelling heb ik nergens inspraak. Althans, ik heb er niemand over gehoord en met andere antennes in het verleden wel.

Wellicht helpt dit je wat ? Je schrijft namelijk nergens over filtering aan jouw zijde. Vandaar deze bijdrage.

Groet,

Sven.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Inspraak op hifi installatie

#9 Bericht door PE7K »

Ik heb net ook een mantelstroom filter geplaatst 4 meter vanaf de loop, maar heb ook meteen ferriet besteld voor die luidspreker kabels. We gaan het zien.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Inspraak op hifi installatie

#10 Bericht door PA1AIS »

Inderdaad, zoals hier al genoemd, ferriet. Héél veel ferriet, zowel in je eigen kabels tegen mantelstromen als bij de buurman in zijn leidingen van de installatie.
Ik gebruik daar in 1e instantie altijd klapferriet voor, ik heb dan een hele doos bij me en ga aan d gang. Daar waar je kabellengte over hebt, meerdere keren door de klapferriet heen.

Symmetrische antenne heb je min of meer al. Een loop maakt wel een erg sterk magnetisch veld, tja.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Inspraak op hifi installatie

#11 Bericht door PE1RTC »

Aktieve luidsprekers? In een plastic kast zeker?
Zet maar eens alleen die luidsprekers aan....nog storing?
Haal dan de signaalkabels van de luidsprekers eens los en laat ze alleen aan staan op 230V.
Heb je dan nog storing dan zal ferriet om de kabels weinig helpen. Je zal op de versterkerprint met C's van 10nF aan de gang moeten.
Blijkt de storing wel opgepikt te worden door de kabels dan heb je geluk bij een ongeluk. Met de juiste ferrietkernen moet het dan op te lossen zijn.
Zo'n ferrietclamp is vaak niet voldoende. De onderdrukking van hf signalen wordt vele malen groter als je de kabels een paar keer strak om een ringkern legt.
Ergens op internet is wel een mooi kleurendiagram te vinden waarin precies wordt aangegeven welke demping kan worden bereikt bij welke frequentieband en hoeveelheid windingen en op welk type ringkern.
Als je alle hf banden werkt dan kan dat zelfs betekenen dat je ringkernen van verschillend materiaal moet toepassen om genoeg demping te krijgen voor 1,8MHz en voor 28MHz.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Inspraak op hifi installatie

#12 Bericht door PE7K »

Dank allemaal. Donderdag gaan we eerst stap voor stap uitvinden waar de storing wordt opgepikt. Daarna gaan we kijken voor een oplossing!
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Inspraak op hifi installatie

#13 Bericht door Snof »

Ik neem aan dat de luidsprekers met een xlr kabel (gebalanceerd) op het mengpaneel zijn aangesloten, rca is meer gevoelig voor storingen.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Inspraak op hifi installatie

#14 Bericht door PE7K »

Ja, klopt. Dat type kabel en connector (XLR) zit eraan.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PG0M
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Inspraak op hifi installatie

#15 Bericht door PG0M »

73, Marcel - PG0M

Plaats reactie