Laagfrequent instraling

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Laagfrequent instraling

#1 Bericht door PH1MRF »

Een van mijn buren kwam aan de deur met het verhaal dat zijn vrouw, na het bekijken van het zesde zintuig, stemmen bleef horen uit een tv die op standby stond. Een verwijzing naar de psychiater leek me de beste oplossing, maar ik besloot toch maar even om e.e.a te checken (bij de tv dan).
Inderdaad LF instraling op het geluid (dat blijkbaar aan blijft staan in de standby stand). Antenne wegdraaien, en vermogen drastisch redcueren vermindert het probleem. Op het beeld geen enkele invloed.

Ik krijg met enige dagen de tv hier (een onogenlijk ding, een Vestel 3715). Uiteraard geen schema beschikbaar. Hebben jullie wat tips welke zaken ik uit kan halen om deze instraling te verminderen? Ik zal zo nog even checken, of de instraling vermindert als de coaxkabel eruit is.

Groeten,

Marcel

Update: coaxkabel (lange kabel van beneden) eruit, LF instraling=weg. Kabel (gamma kwaliteit) door een betere kwaliteit vervangen is lastig, omdat de kabel is getrokken door buizen en muurvast zit

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

standby uitzetten wellicht.....

voordelen voor de buren:
-geen stemmetjes meer.
-spaart energie uit, toch een paar euro op jaarbasis als je het in heel het huis doet.
-brandveiliger, jaarlijks vliegen redelijk wat TV's in brand tijdens het standby staan door stof dat te warm wordt. (kan ook als hij aan staat gebeuren natuurlijk maar dan ben je er bij en kun je actie ondernemen.)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#3 Bericht door PD2R »

Stand-by uit zetten is de eenvoudigste oplossing.

Maar goed, om te voorkomen dat de coax gaat stralen kun je een coax choke gebruiken, een aantal wikkelingen coax strak tegen elkaar aan.
Ook worden er wel eens ferriet ringen over de kabel geschoven.
Volgens mij moet dit ook werken als de coax kabel laagfrequent op pikt.

Succes!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#4 Bericht door pe5jw »

en kwaliteits pluggen dat help ook weer iets
Laatst gewijzigd door pe5jw op 12 okt 2008, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#5 Bericht door PH1MRF »

De buren verplichten om de standby stand niet meer te gebruiken gaat ook weer wat ver. Bovendien is het geluid ook te horen als de tv aan staat, maar dan valt het meer weg tegen het tv geluid....

Een eenvoudig high-pass filter of ferriet. Wat zou het meest doeltreffende helpen? Blijkbaar komt het hf signaal via de coaxkabel in de tv, waarna lf zijn werk doet....?

Marcel

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

je verplicht ze tot niets he als je ze voorstelt de standby uit te zetten. Het is gewoon een optie die niets kost en wel geld bespaard.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#7 Bericht door PE1RYY »

Lijntje zoeken waar een spanning op staat die afgeschakeld wordt wanneer de TV in standby gaat. Daar middels een fet of torretje een een relais mee aansturen welke de speakers onderbreekt. Vergeet de blusdiode niet en neem geen overgedimensioneerd relais ivm de stroom die het zal trekken...

Idee ?
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#8 Bericht door vk2gwk »

en kwaliteits pluggen dat help ook weer iets
Joeri, verklaar je nader.... jij bent toch niet zo eentje die "goud gerande" audio connectors aanbeveelt....want dat is m.i. BS (oftewel Bull shit)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#9 Bericht door PH1MRF »

PE1RYY, Milan schreef:Lijntje zoeken waar een spanning op staat die afgeschakeld wordt wanneer de TV in standby gaat. Daar middels een fet of torretje een een relais mee aansturen welke de speakers onderbreekt. Vergeet de blusdiode niet en neem geen overgedimensioneerd relais ivm de stroom die het zal trekken...

Idee ?
Zeker een idee, maar dan nog blijft mijn stem te horen als het geluid zachtjes staat. Ik moet gewoon zien te zorgen dat mijn HF signaal niet in die tv komt. Kan het LF signaal ook geen kwaad meer. Heb al even bij paofri op de site gekeken, wordt dus een mantelstroomfilter in de coax of een high pass filter. Geen idee welke het meeste effect zal hebben.

Marcel

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#10 Bericht door pe1br »

je zou natuurlijk ook eens kunnen overleggen zo'n ding aan te schaffen:
http://www.energiebespaarshop.nl/conten ... dbykiller/

bespaart stroom op standby en jou geluid is weg.

Je haalt natuurlijk niet weg dat er geluid uit de speakers komt als de tv aan staat.
Misschien kan je dat zelf oplossen met wat ontkoppelen in de audio versterker en wat ferriet om de audio verbindingen naar de luidspreker bijvoorbeeld.

Wel erg netjes van die mensen dat ze jou die TV laten mee nemen om het probleem op te lossen zulke buren moet je houden :-)

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#11 Bericht door PH1MRF »

pe1br schreef:Misschien kan je dat zelf oplossen met wat ontkoppelen in de audio versterker en wat ferriet om de audio verbindingen naar de luidspreker bijvoorbeeld.

Wel erg netjes van die mensen dat ze jou die TV laten mee nemen om het probleem op te lossen zulke buren moet je houden :-)
Ga een mantel en high pass filter proberen. Eens even zien wat elk ding afzonderlijk, en eventueel gezamenlijk doet. Kan de tv eerst nog even blijven staan, mocht dat niet werken dan ga ik met jouw oplossingen aan de slag.

Ach, wel aardige buren hier: leuk wijkje met relatief veel jongen stellen. Dat ze de (slaapkamer) tv komen brengen kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat buurman mij liever niet op zijn slaapkamer ziet :wink:

Marcel

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#12 Bericht door Steef »

Ik zou gewoon een hoog doorlaat filter in de cai coax zetten, en proberen de lf versterker in de tv af te schermen met een blik of alu tape (aan aarde), en clamps om de draadjes naar de speakers in de tv.
Wie praat luistert niet

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#13 Bericht door PH1MRF »

Steef schreef:Ik zou gewoon een hoog doorlaat filter in de cai coax zetten, en proberen de lf versterker in de tv af te schermen met een blik of alu tape (aan aarde), en clamps om de draadjes naar de speakers in de tv.
Mijn idee, zoek me allen suf om een schema danwel kant en klaar product. Bestellen in de us is vanweg belachelijk hoge transportkosten niet echt een optie.

Dus als je nog iets weet?


Bedankt,

Marcel

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#14 Bericht door pe5jw »

vk2gwk schreef:
en kwaliteits pluggen dat help ook weer iets
Joeri, verklaar je nader.... jij bent toch niet zo eentje die "goud gerande" audio connectors aanbeveelt....want dat is m.i. BS (oftewel Bull shit)
Henk, inderdaad een goud gerande connector is alleen leuk als hij in het zicht is.
Wat ik vooral bedoelde is een op de juiste manier aangesloten plug.
Mijn ervaring met tv kabels bij kennissen is wat dat betreft niet al te best heb menig plug vervangen en het beeld werd er alleen maar beter van.

Niet lachen hoor althans niet te hard. Mijn vrouw heeft toen ze op kamers woonde eens een nieuwe TV gekocht omdat het beeld zo slecht was. Bleek dat die nieuwe TV net zulk slecht beeld gaf :) ja de connectors op het aansluit snoer.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#15 Bericht door Steef »

PH1MRF schreef:
Steef schreef:Ik zou gewoon een hoog doorlaat filter in de cai coax zetten, en proberen de lf versterker in de tv af te schermen met een blik of alu tape (aan aarde), en clamps om de draadjes naar de speakers in de tv.
Mijn idee, zoek me allen suf om een schema danwel kant en klaar product. Bestellen in de us is vanweg belachelijk hoge transportkosten niet echt een optie.

Dus als je nog iets weet?


Bedankt,

Marcel
Stelt vaak niks voor, overal te krijgen alle sorten en maten en prijzen.
Of even zelf maken.

klik
Wie praat luistert niet

Plaats reactie