Storing door TL-verlichting

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3bwk
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:07
Contacteer:

Storing door TL-verlichting

#1 Bericht door pa3bwk »

Mijn buren hebben Tl-verlichting waar echt een enorme hoop HF door wordt uitgestraald.
Dit is een brom die op 80 en 40 meer dan S9 is.

Heeft er iemand een idee hoe dit verschijnsel te elimineren is?


73 Wilko PA3BWK

Jan PA0SIM
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2005, 08:02
Locatie: Venlo
Contacteer:

#2 Bericht door Jan PA0SIM »

Hoi Wilko,
hetzelfde hier gehad bij de buren. Een van de TL-buisjes in de keuken was de veroorzaker. Omdat die er al jaar en dag in zit en ik er nog nooit last van gehad had, hoopte ik dat vervangen van de lamp het zou oplossen. En gelukkig was daarna de QRM verdwenen.

Ik heb niet meer uitgezocht waarom een oude lamp dit kan veroorzaken.
Misschien dat iemand anders dit kan verklaren.

73 es gl de Jan PA0SIM

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

#3 Bericht door EMCees »

Hangt van het type lamp af,
Inpakken in alu werkt zeker.. Komt er geen EM veld meer uit.

Licht is ook EM btw.....

Je zou eens kunnen experimenteren met ferriet om het netsnoer of anders een ontsteek inrichting er inbeunen.

Helaas zijn er geen emissie eisen < 30 MHz.... en dat is vaak een probleem.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

HF

#4 Bericht door PE2AAB »

Bied je buren eens aan om een conventionele VSA (VoorSchakelApparaat) te plaatsen in hun TL balk. Zo'n Hoogfrequentding stoort inderdaad als een rund.

Een normale VSA is gewoon een trafotje en dat geeft minder problemen. Je hebt dan wel (Tenzij je een oude TLM buis hebt) starters nodig.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Storing door TL-verlichting

#5 Bericht door on4ma »

Eventjes deze oprakelen. Mijn buurman heeft een nieuwe garage gebouwd deze zomer, waarin ook zijn werkhuis is gelegen. De motor van de poort heeft een ingebouwde verlichting
en ik zat daar in als ik op 160 en 80-40 m uitkom. ( mast en antennes staan zo'n 8m vandaan) Dus steeds bij uitzenden ging een relais klikken in de motor en schakelde deze lamp aan.

Hij bracht mij daarvan op de hoogte of dit van mij kon komen. De kabel van een drukknop werkte als antenne, dan maar een common-mode filter gemaakt en alles is opgelost. De buren tevreden en ik ook. tot en met ..

Demping van de commonmode filter
Afbeelding

Hij heeft ook in die garage 8 x spatwaterdichte armaturen van Philips hangen met HF ballast. Ik ontdekte dit weekend dat deze enorm storen op 15 en 10m door het CQWW contest
gebeuren. Ik heb alles gecheckt , maar ieder armatuur is geaard en ook in de kast is alles in orde !! Iemand die weet hoe we dit kunnen oplossen voor ik kontakt opneem met philips ?
Ik neem aan dat de aansluitingen (XVB Kabel) als antenne fungeren en zo de storing veroorzaken ?

Waar gaan we naartoe nu de VSA (conventionele ballast) verdwijnt als radioamateur. Meer en meer qrm op onze banden !!


73/DX

Marc ON4MA

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Storing door TL-verlichting

#6 Bericht door pb1a »

Hoi Wilko,

Ik zit jaren met hetzelfde probleem. Alleen gaat het bij mij van 's-morgens vroeg tot laat in de avond door.
En komt het van een straat verder op. Daar staat een oude scheur. Ook de gehel middengolf bromt bij mij.
Zelfs radio 747 komt met een grote brom binnen. Zowel op een FRG 8800 als TS 2000 FT 897 D plus diverse
portebol ontvangers. De storingsbron zit bij mij zo'n 100 meter bij mij huis vandaan. Ik ben bang dat iemand daar grote liefde heeft voor het kweken van wietplantjes HI :mrgreen: . Misschien is in jou geval een gehele nieuwe TL balk ophangen het beste.
Wj hadden vroeger thuis (mijn ouderlijk huis) twee van dingen hangen. De ene stoorde wel en de andere niet.
Vaak is het de starter.

Gr. Anne PB1A Gr. ook van Anja PE2RCY
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie