alleen op 2 meter storing bij buurman stereo/radio

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0JMB
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2008, 09:35
Locatie: Amsterdam

alleen op 2 meter storing bij buurman stereo/radio

#1 Bericht door PD0JMB »

Hallo
sinds ik mijn antenne hoger heb staan heeft mijn buurman op zijn zolder last van mij(stoor op de stereo toren).
elke keer als ik mijn mic indruk hoort hij een klik op zijn stereo en soms in de verte iets praten.
heb ook gekeken met mijn porto en inderdaad hij klikt inderdaadt op 2 meter 70 cm geen last.
nu heb ik dit ook geprobeerd bij mijn div radio/stereo maar heb daar geen last van.
nu vermoed ik dat zijn toren niet genoeg afgeschermd is .
wie weet wat ik hier e.v.t aan kan doen?
\
bedankt 73 s
pd0jmb

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: alleen op 2 meter storing bij buurman stereo/radio

#2 Bericht door PA2LAD »

PD0JMB schreef:Hallo
sinds ik mijn antenne hoger heb staan heeft mijn buurman op zijn zolder last van mij(stoor op de stereo toren).
elke keer als ik mijn mic indruk hoort hij een klik op zijn stereo en soms in de verte iets praten.
heb ook gekeken met mijn porto en inderdaad hij klikt inderdaadt op 2 meter 70 cm geen last.
nu heb ik dit ook geprobeerd bij mijn div radio/stereo maar heb daar geen last van.
nu vermoed ik dat zijn toren niet genoeg afgeschermd is .
wie weet wat ik hier e.v.t aan kan doen?
\
bedankt 73 s
pd0jmb
Als die meneer er last van heeft, zal hij vast wel van het probleem af willen. Kijk even achter die toren of er geen meters draad slingeren. De meeste kans dat je de storing kwijt raakt is 2 ringkernen kopen en de luidsprekerdraden een paar keer daar omheen wikkelen zo dicht mogelijk bij de versterker. Er zijn versterkers die ook reageren op GSM omdat de luidsprekerdraden als een antenne werken. Ringkernen zijn niet overal te koop, maar op de radio-onderdelenmarkt bij de Lichtmis deze maand en op de Dag van de RadioAmateur op 25 oktober in Apeldoorn moet dat lukken. Mogelijk heeft een andere amateur er nog een paar om over te nemen. Een andere mogelijkheid is dat je buurman niet ontvangt via de kabel en je zendsignaal binnen dringt via de antenne-ingang en de tuner overbelast. Als er wel via de kabel gewerkt wordt dan is de kwaliteit van de coax/pluggen mogelijk aan de slechte kant. Je moet dus wat proefjes doen om erachter te komen, waar precies het probleem ontstaat. Kant en klare coaxkabels met goede afscherming en goede pluggen kan je in de betere radio en tv zaken kopen. Dergelijke kabels hebben ook een ring van ferriet aan de buitenkant voor ontstoring. Hopelijk kan hiermee verder.
Groet,
Leen

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#3 Bericht door fred101 »

Een mantelstroomfilter onder je antenne (gewoon wat coax oprollen) kan ook wat verbetering geven (bij een asymetrische antenne tenminste). Je antenne staat nu hoger dus je kabel is langer. Als deze staat te stralen straalt hij nu meer dan eerst. Als het apparaat er extra gevoelig voor was zou hij nu (hoger dus verder weg) minder last moeten hebben. Dat het met je porto ook werkt is ergens wel logisch, je staat dan immers vlak naast het ding maar ik moet zeggen dat mijn stereo en tv nergens last van hebben als ik met de porto in de kamer zit en ik heb geen kabel.

Jou apparatuur mag geen overlast veroorzaken maar ook consumenten electronica moet aan bepaalde eisen voldoen. Dit om aan straling binnen te houden maar ook om niet te gevoelig voor invloeden van buiten af te zijn. Helaas is er meer bagger te koop dan goed spul lijkt het tegenwoordig wel.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

In plaats van ringkernen kun je ook openklapbare ferriet blokjes gebruiken die ook om computer kabels (USB, en Video enz) heenzitten.
Ik gebruik die zeer kwistig in huis en rond de shack om de HF uit allerlei draden te houden. En dat lukt prima met die dingen.

Toevallig had een postorder bedrijf hier in Oz recent een aanbieding van de dingen voor $ 0.50 per stuk. Maar ja... dat is een beetje ver voor jullie :(
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#5 Bericht door pb1a »

Stoor je op 2 of op 70 cm. 2 meter is vaak gevoeligen dan 70 cm. Als zijn luidsprekerkabels net een veelfout zijn van. En er zijn snoertjes van 150 cm in de handel. Dat is een 6/8 golf voor 2 meter gaat het mis. Het beste kan hij zijn snoeren zo kort mogelijk houden. Als hij je af en toe hoort praten is het geen F3E modulatie, wat dat veroorzaakt een brom. 70 cm is veel ongevoeliger voor inspraak bij de buren. Dus kan je ook wat vaker op 70 cm gaan zitten. Zo heb ik het opgelost. Als ik met mijn TS 2000 met 100 Watt gaat zitten gaat het ook mis. Met een wat of 25 a 50 heb ik geen last. Het is indien redelijk een kwestie van proberen op te lossen en geven en nemen. Als de communicatie tussen jou en je buur oke is kom je er vaak altijd wel uit. Gaat hij moeilijk doen verwijs hem dan door naar Agentschap Telecom. Ga nooit in de rol van underdock zitten. Dan wordt er vroeg of laat de vloer met je aangedweild.

Gr. Anne PA3FYI

Plaats reactie