Ruzie met een buurman

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#31 Bericht door Yannick PE2YSB »

stukje zegt gewoon, we moeten onze best doen onze buurman te helpen.
het zegt helaas niets over de kosten.....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#32 Bericht door vk2gwk »

Gewoon een hand vol ferriet klampen of ringen kopen en die in de luidspreker leidingen en evt input kabeltjes van de audio installatie van de buurman hangen. In negen van de tien gevallen ben je dan het probleem kwijt.

Verhaaltje voor de buurman:
"Omdat de meeste moderne electronische apparatuur zo goedkoop mogelijk wordt gemaakt worden er al de soort filters en componenten uitgelaten die jouw audio installatie redelijk bestand moet maken tegen instraling door zenders. Eigenlijk moet je er zelf voor zorgen dat je spullen voldoende bestand zijn tegen instraling want de door mijn zender geproduceerde veldsterkte blijft ver beneden het max. toelaaatbare.
Maar, ik - de zend amateur die er eigenlijk niks aan kan doen dat jouw spullen zo gevoelig zijn - ben zo vriendelijk om met deze kralen te proberen het probleem op te lossen.....

Succes er mee.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: storingen op tv.computer,radio.

#33 Bericht door PA2LAD »

pa3gju schreef:Heb vandaag naar telecom gebeld, maar daar gaven ze mij het advies van een winkel op te bellen die zenders en materiaal verkoopt. Die zouden dan eventueel een oplossing kunnen hebben.
Ik denk dat je iemand van het callcenter aan de telefoon hebt gehad. Dat zijn mensen die ingehuurd worden om de eerste opvang te doen. Helaas gaat dat niet altijd naar wens. Aan de ene kant is het te begrijpen dat iemand die een stipje op z'n beeldscherm ziet en gelijk belt om er over te klagen te woord gestaan moet worden, maar anderzijds hebben klagers met een serieus probleem met diezelfde hoge muur te maken. Als je beroepshalve een ernstige storing moet melden is dat frustrerend. AT-medewerkers kennen het probleem, maar het is een beslissing van hogerhand om zo te werken. Indien het noodzakelijk is krijg je daarom ook een ander telefoonnummer voor direkt overleg.
Leen

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Ruzie met buren

#34 Bericht door PA0DOM »

Yannick schreef:stukje zegt gewoon, we moeten onze best doen onze buurman te helpen.
het zegt helaas niets over de kosten.....
Beste Karel.Ik ben fier dat ik nie alleen sta in dien trouble.Ferriet zou zeker helpen.Maak da manneke duidelijk,d.m.v.de publicaties, dat jij de storing moet oplossen,mits.Mits hij jou daartoe de gelegenheid geeft.Da was bij mijn achterbuur niet zo.en daarom hoor ik niets meer van hem, en kan hij niets met het A.T. Als ook deez man niet wil toestaan da gij de boel ontstoort, Dan kun de zijn gelammenteer negeren, en hem doorsturen naar A.T.Mijn ervaring is dat die geen fuck doen.Ik heb zelf al een jaar een klacht ingediend over onbruikbaarheid van de 14 mc band op 14.250.Niemand gezien. Ze lopen niet zo hard.Op de site heb jij gevonden dat de amateur de storing dient te verhelpen.Ja oké, maar dan moet je daar wel voor in de gelegenheid worden gesteld.Ik ben juist in deez omgeving gaan wonen omdat de huizen type vrijstaande bungalows zijn.Vroeger in Brabant en in Utrecht zat ik midden tussen de flatbouw, en was het gelammenteer niet van de lucht. ( En ik uit de lucht)Kijk wel kritisch naar je eigen antenne systeem.Staat die hoog genoeg?Ik heb mijn beam ook met 4 meter verhogen laten.Het is i.i.g. een heel interessante discussie geworden.

de Christa

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#35 Bericht door pa3gju »

Ik heb gisteren een mantelstroom filter gemaakt en die onder de magnetiche loop gehangen. ook nog een MFJ 915 filter onmiddelijk achter de zender geplaatst, en de antenne in een totaal andere richting gedraaid. Dan ben ik vandaag eens gaan experimenteren met 100 watt, een macro vol met berichten gezet met tekst test... en ben dan naar boven gegaan om te kijken of er ergens vervorming in beeld en geluid was...nee hoor een perfect beeld en geluid. Indien er werkelijk storingen waren dan had de xwl al lang wat gezegt, zo hadden we dat afgesproken. Dus de buurman met zij dure apparatuur zal wel ergens een instraling krijgen via slechte stekkers, of slechte goedkope kabels. Meestal is het zo, een dure radio, of tv en goedkoopste pluggen en kabel kopen, want die zijn weer te duur. Nog iets moet ik nu met 10 watt gaan zenden of moet ik nu volledig stoppen met het gebeuren ??? ga ik door met 100 watt dan komt hij weer aan de deur spectakel maken dus wat nu ????
Ik wil de buurman wel helpen zoals het voorzien is in het A.T. maar hij moet me ook de gelegenheid daartoe geven, bijvoorbeeld dat ik 100 wat uitzend, bij hem ga luisteren en kijken, en dan ferietkernen over zijn kabels zet. Jammer genoeg is het een meneer die graag in zijn gelijk gesteld word, en geen behoefte heeft aan de uitleg van de tegen partij dus de zendamateur. Ik kom gewoon niet aan het woord, en dat is heel vervelend. Wees gerust er zijn nog meerdere zendamateurs die deze zeer bekende problemen hebben, maar er geen ruchbaarheid aan geven. En geef ze eens ongelijk. Alleen is nu de vraag, deze ferietkernen of paarse ringen moet ik die gaan betalen om zijn apparatuur te ontstoren, daar heb ik niets van gelezen, als ik de buurman zou vragen betaal jij me deze onstoormiddelen, waarvan het succes nog zeer twijfelachtig en niet te voorspellen. Wel 2 auto's hebben, maar een paar euro voor ontstorigsmiddelen zijn hem teveel. Dus afwachten wat zijn reactie is en of hij wil medewerken. Wel hou ik nu een speciaal log bij waar al mijn veranderingen, zoals filters, mantelstroom filters, draaien van de antenne, enz worden vanaf nu bijgehouden. Komt het tot een escalatie bijvoorbeeld bij een rechtbank, dan kan ik toch zwart op wit bewijzen dat ik veranderingen aangebracht heb om de storing te stoppen eventueel te verminderen zoals het op de site van het A.T. vermeld staat. Men weet nooit waar het op uitdraaid. Tenslotte als ik met 30 watt nog op zijn apparatuur stoor, dan weet ik het niet meer, de andere buurman heeft net zo min als ik zelf geen enkele storing. We wachten maar af....word vervolgd, maar kan lang duren hi.....
Beste 73 allemaal voor het lezen van deze info.
De PA3GJU. KAREL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Oplossing

#36 Bericht door PE2AAB »

hallo,
Ik heb een zelfde probleem gehad.

Voor € 40,- heb ik speciale speakers gekocht voor de buurman (die overigens gewoon heel aardig aan me vroeg of dat het door mij zou kunnen storen) Ik heb mijn packetmodem flink laten zenden en ik hoorde inderdaad een brom bij hem.

Na een beetje zoeken kwam ik speakers tegen die afgeschermd waren tegen magnetisme en EMC. Dit was in de tijd van de 'conventionele' monitor. Die hadden soms last van de magneten van de speakers.

ik dacht als er geen straling UIT kan; dan kan deze er ook niet in.

Goed gedacht. Al jaren NERGENS geen last meer van.

Misschien heb je er wat aan?

Rick de PE2AAB
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Oplossing

#37 Bericht door PA0DOM »

PE2AAB schreef:hallo,
Ik heb een zelfde probleem gehad.

Voor € 40,- heb ik speciale speakers gekocht voor de buurman (die overigens gewoon heel aardig aan me vroeg of dat het door mij zou kunnen storen) Ik heb mijn packetmodem flink laten zenden en ik hoorde inderdaad een brom bij hem.

Na een beetje zoeken kwam ik speakers tegen die afgeschermd waren tegen magnetisme en EMC. Dit was in de tijd van de 'conventionele' monitor. Die hadden soms last van de magneten van de speakers.

ik dacht als er geen straling UIT kan; dan kan deze er ook niet in.

Goed gedacht. Al jaren NERGENS geen last meer van.

Misschien heb je er wat aan?

Rick de PE2AAB
HAllo Rick en Karel.Het zijn mestal niet de speakers maar meters lange kabels door het ganse huis die als heel mooie long-wires gaan werken.Heb dat ervaren in Brabant.Toen ik het zaakje had stil gekregen,kwam buurman weer zagen omdat hij mij niet meer horen kon .... .. Karel heb vooral geen schrik voor een rechtzaak. Zo weid gaat het mestal niet komen.De huidige kwade buur heeft daarmee ok gedreigd, tot ik hem schreef dat hij dat vooral maar moest doen.Toen bleef het stil.Ik zou die kosten van een paar euri voor feriet maar zelf betalen. Het is het waard om van het gelammenteer af te zijn,toch???En ik denk niet da ge een rekening moet gaan presenteren bij die man.Zelfs al gaat hij juridische stappen ondernemen.Dan is PA0GMM Guido er ook nog.Ik heb nog nooit niet gehoord dat het zo weid kwam, en heb daar ook nu geen schrik voor.Op deez site kun de lezen dat een amateur zover ging de buren een nieuwe telefoon te schenken.Kat in nood maakt zotte sprongen.Kun de beter een paar euro voor ferriet betalen.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#38 Bericht door pa3gju »

Zoals gezegt in mijn vorig bericht vervolg...hi...
Ik heb een lang gesprek gehad met mijn buurman over het gebeuren enkele dagen geleden.
Ik heb hem voorgesteld dat ik en hij samen de boel wil trachten te ontstoren. Maar hij zei me, ik doe het zelf wel. Jammer want dan kon ik ook eens luisteren naar mijn geproduceerde gebrom op zijn apparatuur. Maar het zij zo. Dus ik heb hem een vol doosje met feriet kernen in alle soorten en modellen gegeven en een demonstratie gegeven hoe men daarmee omgaat. Hij zou dus zelf ontstoren en ik mocht zelf met mijn 100 watt gaan zenden, anders komen we nooit verder. Nu op bpsk31 zend ik met 30 watt uit, alsnog zoveel mogelijk, en in fonie met 100 watt. Nu maar afwachten wanneer hij me zegt hoe het gaat. Is er dan nog storing dan kan ik nog een netfilter aan hem geven en vragen om die in de netleiding te zetten. Een nieuwe afgeschermde kabel en afgeschermde tv en radio pluggen kunnen ook nog aangebracht worden. Als het dan niet helpt dan weet ik het ook niet meer. Zelf heb ik ook onstoord met een mfj915, en een mantelstroom filter geplaats onder de antenne kabel, en de antenne gedraaid waar hij het minst uitstraald, dus weg van het appartement en zijn tv, radio,computer.
Ik heb ook gepraat over alle mogelijke electronica die iedereen tegenwoordig moet hebben. Vandaag komt er iets nieuw uit, ze moeten het hebben, morgen komt er weer iets nieuw uit, en ja hoor, dat moeten ze ook hebben. Het gaat eindeloos verder, maar o wee er komt een storinkje op de nieuw aangeschaft apparatuur, begrijp je waar ik naartoe wil. Nog beter gezegd het is een luxe probleem geworden in onze maatschapij. En door al deze toestellen ( made in china, thaiwan, enz..)is de radio amateur ongewild de dupe van geworden.
Ik werk nu met 1/4 de van het toegestane vermogen. dat is nu 100 watt, ik denk toch dat ik op alle mogelijke manieren mijn medewerking aanbied aan mijn buurman of niet ?

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

#39 Bericht door PA0DOM »

pa3gju schreef:Zoals gezegt in mijn vorig bericht vervolg...hi...
Ik heb een lang gesprek gehad met mijn buurman over het gebeuren enkele dagen geleden.
Ik heb hem voorgesteld dat ik en hij samen de boel wil trachten te ontstoren. Maar hij zei me, ik doe het zelf wel. Jammer want dan kon ik ook eens luisteren naar mijn geproduceerde gebrom op zijn apparatuur. Maar het zij zo. Dus ik heb hem een vol doosje met feriet kernen in alle soorten en modellen gegeven en een demonstratie gegeven hoe men daarmee omgaat. Hij zou dus zelf ontstoren en ik mocht zelf met mijn 100 watt gaan zenden, anders komen we nooit verder. Nu op bpsk31 zend ik met 30 watt uit, alsnog zoveel mogelijk, en in fonie met 100 watt. Nu maar afwachten wanneer hij me zegt hoe het gaat. Is er dan nog storing dan kan ik nog een netfilter aan hem geven en vragen om die in de netleiding te zetten. Een nieuwe afgeschermde kabel en afgeschermde tv en radio pluggen kunnen ook nog aangebracht worden. Als het dan niet helpt dan weet ik het ook niet meer. Zelf heb ik ook onstoord met een mfj915, en een mantelstroom filter geplaats onder de antenne kabel, en de antenne gedraaid waar hij het minst uitstraald, dus weg van het appartement en zijn tv, radio,computer.
Ik heb ook gepraat over alle mogelijke electronica die iedereen tegenwoordig moet hebben. Vandaag komt er iets nieuw uit, ze moeten het hebben, morgen komt er weer iets nieuw uit, en ja hoor, dat moeten ze ook hebben. Het gaat eindeloos verder, maar o wee er komt een storinkje op de nieuw aangeschaft apparatuur, begrijp je waar ik naartoe wil. Nog beter gezegd het is een luxe probleem geworden in onze maatschapij. En door al deze toestellen ( made in china, thaiwan, enz..)is de radio amateur ongewild de dupe van geworden.
Ik werk nu met 1/4 de van het toegestane vermogen. dat is nu 100 watt, ik denk toch dat ik op alle mogelijke manieren mijn medewerking aanbied aan mijn buurman of niet ?
"--"

Beste Karel.Voor een rappere afwerking en om zeker te zijn da ge gene instraling hebt. Vat telefonisch contact op met dien buur. Ga zenden, en zie of da ge nog doorkomt. Het maakt dan niet zoveel uit zenden met full power 400 of 100 watt.Jij bent dan zeker van het resultaat van de ferriet.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

EMC

#40 Bericht door pa3gju »

Nog zeer interessant.

Ik kwam toevallig deze website tegen, storingen in de amateurwereld, de wet, en wat is EMC. en hoe ga ik er mee om.
Het is zeer begrijpend uitgelegd en gaat over deze materie. Ook de VERON word er in vernoemt. Wel de tijd nemen.

http://www.breem.nl
En klik dan in de linkerkolom op Storing.

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: EMC

#41 Bericht door PA0DOM »

pa3gju schreef:Nog zeer interessant.

Ik kwam toevallig deze website tegen, storingen in de amateurwereld, de wet, en wat is EMC. en hoe ga ik er mee om.
Het is zeer begrijpend uitgelegd en gaat over deze materie. Ook de VERON word er in vernoemt. Wel de tijd nemen.

http://www.breem.nl
En klik dan in de linkerkolom op Storing.
Ja Karel dat is een schoon artikel.Op http://www.agentschap-telecom.nl/Burger ... ndestoring
alsmede http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromag ... tibiliteit
Kun de ge nog meer hierover lezen.Het valt mij op dat er op het web toch weinig is te vinden over deez problemen.Ik heb dien stukken destijds naar dien buurman gestuurd.Moet gij ook doen. Vooral de passage dat ingeval van gebrekkige gestoorde apparaten de kosten van het onderzoek voor rekening komen op de eigenaar, zal hem doen verschieten.Is met mijn buur ook gebeurd denk ik.Ik zend nu de volle 400 wat, en hoor niets meer.:-)

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#42 Bericht door pa3gju »

Word vervolgd...

Deze morgen stond er in de hal van het flatgebouw een oude stereo toren plus geluidsboxen, een losse versterker en een oude video speler. Dus ik vermoed dat hij aan het opruimen is ( vermoed ) ik kan het verkeerd hebben, dat weet ik niet. Als hij nu volledig nieuw materiaal koopt en met het C.E keurmerk, en er zijn bij hem nog ( storingen ) wat dan ?
Want ook C.E apparatuur kan nog signaal opvangen. Op dit ogenblik ga ik gewoon verder met de 30 of 70 of 100 watt, in bpsk31 heeft de andere buurman geen probleem, bij morse heb ik het nog niet uitgeprobeerd, ik ben bij buurman 2 zelf gaan luisteren, en kon absoluut niets horen in zijn geluidsboxen. Alleen als ik in fonie begin dan hoord hij wat, maar daar komen we wel uit. Gelukkig heeft buurman 2 geen computer dat scheeld al een slok op een borrel. En bij het A.T. staat dat we moeten medewerken, dat klopt, ik mag met 400 watt zenden en zend nu met 100 watt dat is al een fatsoenlijke medewerking. We zien en horen wel hoe het verder gaat. Verder hou ik mij in de avonduren rustig dus geen fonie of het moet werkelijk een dx station zijn waar ik dan toch snel een verbinding mee tracht te maken .

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

#43 Bericht door PA0DOM »

pa3gju schreef:Word vervolgd...

Deze morgen stond er in de hal van het flatgebouw een oude stereo toren plus geluidsboxen, een losse versterker en een oude video speler. Dus ik vermoed dat hij aan het opruimen is ( vermoed ) ik kan het verkeerd hebben, dat weet ik niet. Als hij nu volledig nieuw materiaal koopt en met het C.E keurmerk, en er zijn bij hem nog ( storingen ) wat dan ?
Want ook C.E apparatuur kan nog signaal opvangen. Op dit ogenblik ga ik gewoon verder met de 30 of 70 of 100 watt, in bpsk31 heeft de andere buurman geen probleem, bij morse heb ik het nog niet uitgeprobeerd, ik ben bij buurman 2 zelf gaan luisteren, en kon absoluut niets horen in zijn geluidsboxen. Alleen als ik in fonie begin dan hoord hij wat, maar daar komen we wel uit. Gelukkig heeft buurman 2 geen computer dat scheeld al een slok op een borrel. En bij het A.T. staat dat we moeten medewerken, dat klopt, ik mag met 400 watt zenden en zend nu met 100 watt dat is al een fatsoenlijke medewerking. We zien en horen wel hoe het verder gaat. Verder hou ik mij in de avonduren rustig dus geen fonie of het moet werkelijk een dx station zijn waar ik dan toch snel een verbinding mee tracht te maken .
Hoi Karel.Nou da manneke heeft toch geluisterd.Kun de ge dien oude troep niet meenemen naar binnen? kun je zelf gaan experimenteren.Heb geen schrik de volle 400 watt te kloppen. Als je daarmee instraalt, doe ge da met 10 watt ook.En gelijk andersom.Blij dat het toch goed gaat.Wij moeten ons eigen weleens wat straffer opstellen.Helaas.

73 & 88
de Christa

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#44 Bericht door PE7EB »

Juich niet te vroeg Karel, CE = Chinese Export ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#45 Bericht door pa3gju »

Even het vervolg.
Vandaag ontstoord.
Ben bij buurman 2 de ferriet klemmen aangebracht, en ziedaar. Heb met 100 watt op alle banden cq test geroepen en dat langere tijd, ik kwam bij hem op zijn geluidsboxen niet meer door. Heb pro kabel 3 ferriet kernen geplaatst. dus 3 stuks op iedere kabel, onmiddelijk achter de versterker en onmiddelijk voor de ingang van de luidspreker. Op tv heeft hij geen last.Het ontstoren is in ieder geval gelukt. (( hoop ik )) Nu buurman 1 die laat nog steeds niets van zich horen en dat al meer dan 1 maand.

Plaats reactie