PC stoort op microfoon

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

PC stoort op microfoon

#1 Bericht door PA1 »

Ik heb een Yaesu FT847 waarvan de audio via een Behringer microfoon versterker (compressor-limitter) loopt. Tot nu toe geen problemen maar nadat ik van studio was verandert heb ik ineens stoorproducten op de audio. Die storing komt van de pc want zodra die uit is is de storing ook weg. Wanneer ik de audio met gebruik van dezelfde microfoon via de datajack laat lopen (dat kan namelijk ook) dan is er niets aan de hand en is de audio heel zuiver. Het ligt dus aan de microfoon ingang van de set. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

PS: De pc is niet verbonden met de set.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Begin eens met wat ferriet knobbels op de diverse IO leidingen van de computer te klemmen. Kennelijk straalt er iets. "Kennelijk" omdat je computer niet met de radio verboinden is. Is de kast goed RF dicht? Heb je soms een nieuwe monitor?

Verdere suggestie: sluit de computer aan op een andere groep van het net dan de radio.

Vroeger en de meeste amateurs doen dat nog steeds - noemden we de "studio" onze "shack".
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

LOL Met de Behringer set lijkt het al aardig op een "studio".

Volg de adviezen, ik heb gewoon een MD-1 van Yaesu, en de EQplus voor de FT 847 met een aard drad van 1.5 meter naar de eerste aard electrode buiten.
Als je aansluitingen niet zijn veranderd zit het toch in de andere opstelling/hf inslag.

Cor

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

#4 Bericht door PA1 »

Ik zal zaterdag alle kabels eens van de pc loshalen en dan kijken of het nog zo is want het kan inderdaad best wel eens zo zijn dat er een draad staat te stralen. Er zitten nogal wat kabels aan..

Wat die Behringer betreft: Ik gebruik hem vooral voor SSB. Er zijn inderdaad meerdere apparaten te krijgen die de sound aanpassen zoals de EQplus maar met de VX2496 kun je meer instellen voor een lagere prijs. Bovendien kun je daar elke huis, tuin en keuken microfoon aan hangen. Ik gebruik overigens een oude PA microfoon van Philips :-) Check eham.net maar 's op Behringer.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

#5 Bericht door PA1 »

Ik heb het probleem gevonden: de com (cat control) kabel. Die was ik vergeten...
Het gekke is echter dat wanneer ik de soundcard op de set aansluit dat ik dan nergens geen last van heb. Hij stoort overigens ook alleen maar op de microfoon want als ik die eruit trek is het ook over. Het is dus de combinatie microfoon-com kabel. Zodra 1 van de beide niet aangesloten is is de storing ook weg.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Kennelijk een aardlus dus. Probeer de computer galvanisch te scheiden van de zender (opto couplers).
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

#7 Bericht door PA1 »

vk2gwk schreef:Kennelijk een aardlus dus. Probeer de computer galvanisch te scheiden van de zender (opto couplers).
Ik heb dus inderdaad een aardlus, de stromen kunnen via 2 apparaten naar aarde vloeien en dat is via de Behringer en via de pc. Als ik bij de Behringer de aardcontacten van de 230V stekker afplak dan is het probleem gelijk weg maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Overigens heb ik de boel nu galvanisch gescheiden door middel van een digibox 3 maar het probleem blijft. Het zit 'm in de combi Behringer-pc. Zodra 1 van de 2 uit is is het probleem ook weg. Ik denk dus dat die behringer de schuldige is door die aardlus en niet de set. Iemand nog goede tips?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#8 Bericht door 19DT2120 »

Ik heb gehoord/gelezen dat als je een goedkoop usb geluidsstick gebruikt dat het ook wel helpt.
Ik ga het ook proberen maar dan met een etm digi-1.

Zo niet dan moet iemand mij maar verbeteren
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

#9 Bericht door PA1 »

19DT2120 schreef:Ik heb gehoord/gelezen dat als je een goedkoop usb geluidsstick gebruikt dat het ook wel helpt.
Daar heb ik nog niet eens aan gedacht, bedankt voor de tip !

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#10 Bericht door 19DT2120 »

De goedkoopste heb je al van af €10,- ,ik heb hem zelf bij de MM gehaald en daar was hij iets van €14,- .
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

#11 Bericht door PA1 »

Probleem opgelost!

Ik had de uitgang van de Behringer via de jack-uitgang aangesloten. De aarde is verbonden met de aarde van de jack. Er zit tevens een "hete" en een "koude" kant aan (stereo jack) Echter de koude kant zat ook met het chassis verbonden. Nu heb ik de jack vervangen door een XLR (de Behringer is voorzien van jack en XLR als uitgang) waarbij de koude kant niet aan massa ligt (zo hoort het ook) en nu heb ik geen lus meer :-)

Frank PA3CVC
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2007, 16:43
Locatie: Zwolle The Netherlands
Contacteer:

#12 Bericht door Frank PA3CVC »

Al gespeeld met de verversing frequentie van het beeldscherm?
Tenzij je al een flat screen hebt kan dat enorm veel trammeland weg halen.
(wel geen electrische oplossing, maar wel storings verhaal)

R- muisknop op buroblad
eigenschappen (beeldscherm)
Instellingen
Geavanceerd
Beeldscherm
et voila ;-)
.....ieder verhaal heeft 2 kanten......
.....En ieder voordeel z'n nadeel......
visit me at http://QSY.NAAR.INFO
of kijk op http://frank-5-9/hyves.net

Plaats reactie