Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 11 aug 2020, 04:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 mei 2020, 22:24 

Dat de SMA Sunnyboy storingsvrij is hier al heel vaak genoemd. Ik heb zelf ook zo'n ding en bij de JOTA hangen
er drie naast elkaar, op minder dan 5 meter van onze apparatuur! Geen centje pijn.

Het nieuwe probleem zijn de "optimizers" voor panelen die deels in de schaduw komen. Is dat wat hier wordt
bedoeld met micro-omvormers? Ik volg dit met belangstelling, mijn buurman overweegt zonnepanelen met van
die optimizers.

Dus ik ben razend nieuwsgierig naar installaties met optimizers die NIET storen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2020, 23:59 

De micro-omvormers zijn kleine omvormers waar een of twee panelen op aangesloten kunnen worden. Je kunt ze onder het paneel zelf monteren waardoor de DC-leidingen kort blijven. Met een stekker kun je ze dan rechtstreeks in het stopcontact doen. Het zijn dus geen optimizers. Die gebruik je bij een string omvormer waar veel meer panelen op aangesloten zijn.

PA3DAT schreef:
Dat de SMA Sunnyboy storingsvrij is hier al heel vaak genoemd. Ik heb zelf ook zo'n ding en bij de JOTA hangen
er drie naast elkaar, op minder dan 5 meter van onze apparatuur! Geen centje pijn.

Het nieuwe probleem zijn de "optimizers" voor panelen die deels in de schaduw komen. Is dat wat hier wordt
bedoeld met micro-omvormers? Ik volg dit met belangstelling, mijn buurman overweegt zonnepanelen met van
die optimizers.

Dus ik ben razend nieuwsgierig naar installaties met optimizers die NIET storen...

PA9X' Blog

Kenwood TS-480HX (remote via TCP/IP) | 13 m vertical met CG-3000 remote autotuner (15 m t/m 160 m) | Moxon 10 m | Delta Loop 6 m | GP 2 m | 4 ele. collineair 70 cm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jun 2020, 18:39 

PA9X schreef:
De micro-omvormers zijn kleine omvormers waar een of twee panelen op aangesloten kunnen worden. Je kunt ze onder het paneel zelf monteren waardoor de DC-leidingen kort blijven. Met een stekker kun je ze dan rechtstreeks in het stopcontact doen. Het zijn dus geen optimizers. Die gebruik je bij een string omvormer waar veel meer panelen op aangesloten zijn.

PA3DAT schreef:

die optimizers.

Deze type "plugin zonnepanelen" of "zonnepanelen met een stekker" mogen vanwege het NEN1010:2015 (bouwbesluit 2015) niet worden toegepast.
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/I ... n1010-2015

Hopelijk worden e-maatschappijen en verzekeraars binnenkort wakker en eisen ze een keuringsrapport voordat deze panelen mogen salderen of worden toegelaten in hun brandverzekering.
Dan is het vlug afgelopen met deze gevaarlijke en zwaar storende rotzooi op de daken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jun 2020, 19:01 

Als er geen schaduw op de panelen valt, zijn optimizers niet noodzakelijk. dat snappen installateurs niet, die denken alleen aan de verdiensten :cry:

Weiger dus altijd om optimizers te gebruiken!

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jun 2020, 20:57 

Probleem is dat mijn buurman wél schaduw op zijn dak krijgt van de dakkapel van zijn buurman...
Dus worden hem optimizers aanbevolen. Op minder dan 10m van mijn antennes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jun 2020, 21:01 

Dan zou ik nu alvast het ruisniveau op HF en VHF vastleggen...

PA3DAT schreef:
Probleem is dat mijn buurman wél schaduw op zijn dak krijgt van de dakkapel van zijn buurman...
Dus worden hem optimizers aanbevolen. Op minder dan 10m van mijn antennes.

PA9X' Blog

Kenwood TS-480HX (remote via TCP/IP) | 13 m vertical met CG-3000 remote autotuner (15 m t/m 160 m) | Moxon 10 m | Delta Loop 6 m | GP 2 m | 4 ele. collineair 70 cm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2020, 06:18 

Wat ik heb begrepen van optimizers dat er maar 1 fabrikant is van die dingen.
In het EMC lab halen deze optimizers de norm net wel maar in de praktijk komen er nog 2 draadjes aan: eentje naar links, eentje naar rechts. En de dipool is geboren.
Ik zou maar alvast uitkijken naar een andere hobby. Zelfs met de EMC norm betekent dit nog minimaal s9+ ruis en geknetter. Ook dan kan het AT niets voor je doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur