grounding antenne

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

grounding antenne

#1 Bericht door PA1RA »

(nog) Geen EMC, wel grounding:
Mijn antenne (op een paal van 8 meter, 5m boven dak) is geaard. Via de mast en met een eigen aardpin in de grond. Leek mij wel handig ivm bliksem/statische lading e.d.
Nu is mijn 2m antenne zo uitgevoerd dat de straler, en de coax mantel ook aan de aarde liggen, constructie van de straler is verbonden met de antennedrager (Jaybeam 10elements)
Kortom, mijn hele installatie is via de coax, antenne en mast met de aarde verbonden.
Dit lijkt mij niet echt lekker. Zeker als ik de installatie zelf wil aarden zal dat met een aparte aardleiding gaan, en ontstaat er een hele flinke aardlus. En alleen vertrouwen op de antenne bovenin de mast voor een aarding van mijn installatie lijkt mij ook niet betrouwbaar, en safety en EMC (komtie toch) technisch niet optimaal.

Wat is wijs?
-laten zoals het nu is, het werkt tenminste
-gewoon installatie aarden met een eigen leiding naar de aardpin en de lus voor lief nemen
-eea gaan isoleren. kan me voorstellen een galvanische isolator (cap of trafo) op te nemen in de antenneleiding zodat de coax in ieder geval niet de verbinding vormt tussen installatie en aarde.
-of?

Rene
PA1RA

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: grounding antenne

#2 Bericht door pe1cmo »

Als je een kring krijgt, dus set aan rand aarde via de meterkast, de kabel aan de antenne en zo via een bliksemafleider naar aarde kan inderdaad storing geven, maar dan moet je wel vuile spullen hebben die hun vuiligheid via de aarde af laten afvloeien.

Zal bij één enkel huis wel meevallen, maar als je een flat heb van 20 hoog, met schakende lift machine kamers, dan wil je wel degelijk een galvanische scheiding maken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: grounding antenne

#3 Bericht door Mr Tube »

IK zit ook met een vergelijkbaar dilemma.
In dit geval een stalen schip dat de aarde is, de shack wordt gevoed met een paar 12V accus en zonnepanelen.
DE HF set direct aan de 12V en de Marifoon plus ander VHF spul ook.
De antenne voor de HF is een stag van pakweg 15m welke op het dek zijn aardpunt heeft, de Marifoonantenne zit boven in de mast op ca 17m hoogte en heeft daar dus zijn aardpunten,
andere antennes bevinden zich op het achterschip op ca 3m hoogte.
De vraag is of dit goed gaat of dat er galvanische scheiding tussen de antenne en transceiver gerealiseerd moet worden.
Ik heb het dek bij de HF transceiver en bijbehorende tuner gekozen als aardpunt, dat is ook vlakbij de voeding.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 207
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: grounding antenne

#4 Bericht door PH2UN »

Mr Tube schreef:IK zit ook met een vergelijkbaar dilemma.
In dit geval een stalen schip dat de aarde is, de shack wordt gevoed met een paar 12V accus en zonnepanelen.
DE HF set direct aan de 12V en de Marifoon plus ander VHF spul ook.
De antenne voor de HF is een stag van pakweg 15m welke op het dek zijn aardpunt heeft, de Marifoonantenne zit boven in de mast op ca 17m hoogte en heeft daar dus zijn aardpunten,
andere antennes bevinden zich op het achterschip op ca 3m hoogte.
De vraag is of dit goed gaat of dat er galvanische scheiding tussen de antenne en transceiver gerealiseerd moet worden.
Ik heb het dek bij de HF transceiver en bijbehorende tuner gekozen als aardpunt, dat is ook vlakbij de voeding.
Nee dat hoeft niet.
Je kunt gewoon alles op het schip aarden, zoals je gedaan hebt.

Plaats reactie