RF Suppressor Ground System

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: RF Suppressor Ground System

#16 Bericht door PD1JAP »

PA3DJS schreef: Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Vervangt het suppressor systeem een reeds bestaande aardconstructie, of wordt het iets nieuws (dus trek je via een ander traject die coax met het C'tje)? Je spreekt over "omdat ik al een coax heb". Gebruik je die nu ook reeds als aarde en ga je die nu ombouwen naar het nieuwe systeem?
Ik heb momenteel een reeds bestaande aardconstructie van zolder naar de tuin. (12+ Meter koperdraad 25mm2 naar aardpunt met 1.3 ohm aardingsweerstand ) Via hetzelfde traject heb ik ook een coaxkabel van zolder naar de tuin. Deze coax ga ik even gebruiken om het RF suppressie systeem uit te proberen.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RF Suppressor Ground System

#17 Bericht door PA3DJS »

@PD1JAP:
QSL TNX FER INFO!

Kijk, zo kun je het makkelijk (eenvoudig, zonder extra kosten) uitproberen en eenvoudig het C'tje door een kortsluiting vervangen en zo het verschil vaststellen tussen "gewoon" de mantel als aarde en het "RF suppressor ground systeem" a la N8SA.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: RF Suppressor Ground System

#18 Bericht door PD1JAP »

PA3DJS schreef:@PD1JAP:
QSL TNX FER INFO!

Kijk, zo kun je het makkelijk (eenvoudig, zonder extra kosten) uitproberen en eenvoudig het C'tje door een kortsluiting vervangen en zo het verschil vaststellen tussen "gewoon" de mantel als aarde en het "RF suppressor ground systeem" a la N8SA.
Precies, ik kan het uitproberen zonder veel moeite. Daarom vroeg ik naar het type coax. het experiment laten mislukken doordat ik gewoon zomaar de aanwezig coax gebruik zou niet slim zijn. Zoveel mogelijk variabelen elimineren.....
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RF Suppressor Ground System

#19 Bericht door PA3DJS »

Heb je al wat ervaring opgedaan met "alleen mantel van coaxiale kabel systeem" en "RF suppressor ground systeem"?

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: RF Suppressor Ground System

#20 Bericht door PD1JAP »

lol... telepatisch begaafd ? Hoe kun je nu weten dat ik vandaag aan het prutsen was hiermee ?

Originele situatie: Aarddraad van 12 meter naar het aardpunt in de tuin.

Bij zenden:
RFI strepen op de monitor naast de set.
Monitor 1 van mijn vrouw switched tussen de verschillende modi (analoog/hdmi) of gaat uit
Monitor 2 geeft geen krimp.
De monitoren staan naast elkaar.
zelfde verhaal als ik kern en mantel van de coax kortgesloten als aardleiding gebruik. (logisch)

Nieuwe systeem: RF ground suppressor
RFI strepen op de monitor naast de set.
Monitor 1 van mijn vrouw geeft geen krimp.
Monitor 2 switched tussen de verschillende modi (analoog/hdmi) of gaat uit

Het ruisniveau is in alle situaties gelijk, geen verschil.

Dus: m.b.v. de condensator kun je de storing naar de andere monitor kunt verplaatsen... euh. :? :?
Samengevat: wat RFi in de shack betreft heb je er geen bal aan. Ik herstel dus snel de Antennecoax naar de tuin in want de buitenshack bevalt erg goed met dit weer :mrgreen:

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RF Suppressor Ground System

#21 Bericht door PA3DJS »

Nee John, ik ben geen stalker (slager die zijn eigen vlees keurt?).

Ik was werkmatig even bezig met propagatie, en toen kwam ook S/N en inter symbol interference aan de orde, en toen dacht ik aan dit draadje. Dus het is puur toeval.

Leuk dat je je ervaring even deelt in het forum, dan hebben anderen er ook iets aan.

Nu komt wellicht de volgende vraag bij jou (en anderen) op: waarom gedragen beide oplossingen zich gelijk?

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: RF Suppressor Ground System

#22 Bericht door Goos »

Ik zit meer te denken in de richting van clamps om de hdmi kabel.
Wat er over een hdmi kabel gaat is symetrisch , maar wat blijft er over van de symmetrie , als het signaal zo dicht zo dichtbij is ?
Er zit ook nog I2C op , is dit wel symmetrisch? of alleen maar afgeschermd.

Inderdaad ik snap die coax oplossing ook niet voor aarde. Willekeurige lengte? Mag het ook 1 cm zijn ?

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RF Suppressor Ground System

#23 Bericht door PA3DJS »

@Goos:

In dat Flexradio artikel staan best een aantal leuke dingen, maar die worden ietwat teniet gedaan door de tekst onder "Alternative 2 -The RF Suppressor Ground System". Ik heb een mail gestuurd naar FlexRadio met het advies het artikel te laten bekijken door iemand die verstand heeft van transmissielijntheorie.

In geval van HF is het inderdaad ferriet wat vaak wonderen doet. Die videokabel is vaak wel zo dik dat je hem maar één keer door een 14 mm ferriet krijgt en daardoor een wat lage impedantie per ferriet hebt. Met als gevolg dat er wellicht een berg ferriet omheen moet (en dan eventueel ook om de netspanningskabel). In geval van een HDMI kabel, kan de kabel wellicht wel meerdere keren door zo'n clamp ferrite.

Hier kom ik op verborgen plaatsen aardig wat ferriet om kabels tegen (met een laagje stof).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RF Suppressor Ground System

#24 Bericht door PA3DJS »

Op 21 juli heb ik flexibele radio beleefd gemaild over het bewuste artikel (beperkt tot het "RF suppressor system").

Een nette mail terug van W4TME met het bedankje voor de mail, en als ik constructieve bijdragen heb, dat ik dat maar zelf moet opnemen met DU1ANV (daar komt het vandaan). Gevalletje van bal terugkaatsen.

Teruggemaild dat ik denk dat het tijd-efficienter is om dit eerst met een aantaal moedertaalsprekers op te lossen. Daarna niets meer gehoord. Ik had op dat moment even geen zin om in een (lange) discussie te geraken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: RF Suppressor Ground System

#25 Bericht door pa1bvm »

nog wat testen ..

1) antenne vervangen door een dummy load .. wat zijn dan de effecten op de monitoren ?
2) end fed tijdelijk vervangen door open dipool op 20 meter ..wat zijn dan de effecten ?

in het kader van " proberen" ..

Plaats reactie