enexis slimme meters

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

enexis slimme meters

#1 Bericht door PE1LGW »

Is er wat bekent betreft het plaatsen van de slimme meters van Enexis.
Ze zijn van plan om ongevraagd mijn meters te vervangen gas en electra, kan dit zomaar.
Is dit verplicht, en hoe zit dit met mogelijke storing.

Iemand ervaring hier mee ?

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: enexis slimme meters

#2 Bericht door PA3CQN »

PE1LGW schreef:Is er wat bekent betreft het plaatsen van de slimme meters van Enexis.
Ze zijn van plan om ongevraagd mijn meters te vervangen gas en electra, kan dit zomaar.
Is dit verplicht, en hoe zit dit met mogelijke storing.

Iemand ervaring hier mee ?

Pe1lgw
ALs het goed is heb je zo'n kaartje met keuzes gekregen. Alleen laten ze de keuze 'geen slimme meter' heel slim weg ...
Dus dat heb ik er twee jaar terug maar met de hand bij geschreven :wink:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: enexis slimme meters

#3 Bericht door PA3DZA »

voor een meter welke niet slim is moet je met enexis bellen staat op de kaart.
ik werd zelf gebeld door enexis of het tijdstip van vervanging gelegen kwam, toen heb ik aangegeven dat ik een meter wil die niet stoort, de dame aan de telefoon zegt, voor alle zekerheid hangen we er geen slimme meter.
uiteindelijk werd alleen de gasmeter vervangen. in de oude meter zou asbest zitten.(??)
elektrometer is nog een ferraris meter uit 1995.

Martien.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: enexis slimme meters

#4 Bericht door PA1 »

Je krijgt zowiezo een teruglever meter, als je de slimme meter weigert krijg je een domme meter en moet je nog steeds de standen doorgeven. Omdat ministertje Wiebes geld gebrek heeft gaat hij de salderingsregeling versoberen, dat kan alleen als iedereen een teruglever meter heeft. Slim he...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: enexis slimme meters

#5 Bericht door PA2EFR »

PE1LGW schreef:Is er wat bekent betreft het plaatsen van de slimme meters van Enexis.
Ze zijn van plan om ongevraagd mijn meters te vervangen gas en electra, kan dit zomaar.
Is dit verplicht, en hoe zit dit met mogelijke storing.

Iemand ervaring hier mee ?

Pe1lgw
Hier is de boel vervangen.
Netjes gedaan, geen storing.
Gratis digitale schakelklok gekregen omdat omschakelen van boiler naar nachtstroom niet meer met piepjes gaat.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: enexis slimme meters

#6 Bericht door PE1LGW »

Er is niets gevraagd, krijg een briefje dat ze einde van de maand komen vervangen.
Oude gas en water meter is een paar jaar geleden al vervangen nog wel een domme meter.
Nu heb ik geen moeite om een keer per jaar de standen door te geven, dus geen behoefte aan een slimme meter.

Nu staat er in de folder wel wat vreemds, ze kunnen het verbruik niet inzien, maar wel de meterstanden inzien.
Ga morgen maar eens tekst en uitleg vragen, hoe dit mogelijk is.
Waarom dan een slimme meter.

PE1LGW
Rens Wilde
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: enexis slimme meters

#7 Bericht door PA3CQN »

PE1LGW schreef: Nu staat er in de folder wel wat vreemds, ze kunnen het verbruik niet inzien, maar wel de meterstanden inzien.
Ze kunnen niet op afstand het verbruik in de tijd bekijken, alsof ze met een scoop aan je meter hangen,
maar alleen de som van het verbruik ( de meterstand ) aflezen.
Ze kunnen dus niet zien hoe laat je de wasmachine aanzet, wanneer je naar je werk gaat,
hoeveel lampen je aanzet als je thuiskomt etc. Of nog erger: zien welk tv-programma je bekijkt ( theoretisch mogelijk ).

De meter is dan ook helemaal niet slim. Het ding kan alleen op afstand de stand doorgeven, meer niet.
Het levert ook geen besparing op. Wel geld, want als je het wilt koppelen aan allerlei domotica oplossingen
gaat de kassa rinkelen: ziehttps://www.energieverbruiksmanagers.nl ... overzicht/

Zelf ben ik natuurlijk zo'n nuchtere noorderling: wat voor verschil is het nu of ik op de website van de leverancier de meterstand
bekijk of dat ik even naar de meterkast loop ... maar ja, ik snap ook al niet waarom ik eerst geld zou moeten uitgeven om het licht
in de woonkamer op afstand en via internet te kunnen schakelen terwijl er een uitstekend werkend knopje naast de kamerdeur zit ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: enexis slimme meters

#8 Bericht door PE1LGW »

Reactie gehad van Enexis gehad.

Hoe het in de folder staat, dat ze het verbruik niet kunnen inzien, maar wel de meterstanden kunnen uitlezen.
Waren ze vrij kort, oops dit staat inderdaad niet goed in de folder, dit is inderdaad niet goed en tegenstrijdig.

Heb aangegeven dat ik een zendmachteging heb en niet zitten wachten op mogelijke storing.
Heb ik vriendelijk gevraag om het keurings raport, van beide meters.
De medewerker heeft contact gezocht met een technische collega die aangaf dat ze het keurenings raport niet kunnen uitgeven, hier verder maar niet op ingegaan.
Maar wel aangaf dat er in het verleden wel ooit eens wat problemen zijn geweest met storing.

Ze hebben toen zelf maar voorgesteld dan maar geen slimme meters te plaatsen.
En snapte de reden van weigering van de meters.

Nu maar te hopen dat er geen storing komt van de slimme meters in de straat, die wel geplaatst worden.

In eerste instantie wordt er wel aangeven dat er voor 2020, iedereen verplicht was, slimme meters te plaatsen.
Dit klopt niet, voor 2020 moet iedereen een aanbod voor slimme meters gekregen hebben.
Ja dat bedoelde ze ook, klein misverstand.

Moet eerlijk zijn, ben zeer vriendelijk en netjes geholpen door de medewerker van Enexis.
Heb wel om een schriftelijke bevesteging gevraagd, dat we later geen problemen krijgen.
Ook dat wat geen probleem.

MVG pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: enexis slimme meters

#9 Bericht door PE2AAB »

PE1LGW schreef:...
Heb ik vriendelijk gevraag om het keurings raport, van beide meters.
De medewerker heeft contact gezocht met een technische collega die aangaf dat ze het keurenings raport niet kunnen uitgeven, hier verder maar niet op ingegaan.
Maar wel aangaf dat er in het verleden wel ooit eens wat problemen zijn geweest met storing.
...

MVG pe1lgw
Testrapporten worden vaak niet gedeeld. Dit is ook niet verplicht voor een fabrikant. Een fabrikant kan wel een certificaat delen (indien gecertificeerd) maar CE is nog altijd een zelfverklarings schema. Informatie dient alleen verplicht te worden aangeleverd indien een overheidsorgaan hierom vraagt.

Overigens; als een product aan de EMC richtlijn voldoet maar tegen de limieten kan dit zomar een S9+20dB storing in de VHF band veroorzaken! Dit zegt meer over de limieten van de EMC richtlijn dan van de apparatuur.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: enexis slimme meters

#10 Bericht door Thijzer »

De salderingsregeling duurt tot 2023, daarna wordt deze waarschijnlijk versoberd. Dus de energie die je overdag opwekt en niet gebruikt "verkoop" je dan voor minder dan waar je het voor terug koopt als je het wel nodig hebt. Reden voor mij om mijn zonnepanelen in 5 jaar af te schrijven, daarna zien we wel wat er overblijft. Slim van de overheid want alle berekeningen van leningen voor die zonnepanelen zijn gebaseerd op 1:1 verrekening van teruglevering en gebruik... Een oude meter loopt inderdaad vaak terug, maar niet alle kWh meters! Afhankelijk van het merk en type is het telwerk beveiligd tegen teruglopen dus even opletten.

Overigens een interessant gegeven: de particulier levert energie aan de netbeheerder en ontvangt een vergoeding maar hiervoor hoeft geen BTW te worden afgedragen, noch inkomstenbelasting. Het weer verbruiken van energie is 100% privé gebruik en is dus niet aftrekbaar. Netto zou de particulier dus eigenlijk voor de BTW moeten worden aangeslagen, maar dat gebeurt niet.
Evenmin geven particulieren de teruggekregen BTW op bij hun inkomstenbelasting (immers: 100% privé gebruik). Raar he? Andere discussie overigens, maar toch.

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: enexis slimme meters

#11 Bericht door PB4PT »

Hoi,

Voor zover ik weet maken de slimme meters die nu worden ingezet gebruik van een eigen radio netwerk wat enigszins lijkt op een GSM netwerk. Ik zou daar niet zo bang voor storing zijn.

Minder radio gerelateerd, maar minstens net zo interessant is eens goed te kijken naar hoe de nieuwe meters het electriciteitsverbruik meten. Er blijken verschillende meetmethoden in gebruik te zijn, die niet allemaal even goed in staat zijn het verbruik van een modern huishouden (met bijvoorbeeld schakelende voedingen) te bepalen.

Dit is in 2016 op een behoorlijke wijze onderzocht door een aantal mensen van Uni Twente, Thales Hengelo en de Uni Applied Sciences Amsterdam. Hun verslag is op internet goed terug te vinden als je zoekt op: Static Energy Meter Errors Caused by Conducted Electromagnetic Interference.

https://research.utwente.nl/en/publicat ... agnetic-in

Dit verslag heeft destijds wat aandacht gehad, en het is nadien weer erg stil geworden. Ik ben er niet zo zeker van of dit goed nieuws is, en alle meters die nu in het veld worden uitgerold van de goed soort zijn..

73 de PB4PT

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: enexis slimme meters

#12 Bericht door elsinga »

Ik zeg: @PF0EMC kom er maar in. ;)

(Cees was 1 van de deelnemers aan het genoemde onderzoek 8) )
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: enexis slimme meters

#13 Bericht door PA1FJ »

Dit heeft toch niets te maken met zend ontvangers? dit hoort bij EMC!

-Verwijderd account

Re: enexis slimme meters

#14 Bericht door -Verwijderd account »

PA1FJ schreef:Dit heeft toch niets te maken met zend ontvangers? dit hoort bij EMC!
+1

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: enexis slimme meters

#15 Bericht door PE2AAB »

PA1FJ schreef:Dit heeft toch niets te maken met zend ontvangers? dit hoort bij EMC!
Met het ‘!’ symbool kun je dat melden aan de mod’s die het topic dan verplaatsen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie