Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringkast?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4WM
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2013, 19:35

Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringkast?

#1 Bericht door PA4WM »

Hallo,

In een ander topic had ik al geschreven dat ik in de buurt, met alle medewerking van de buren, op zoek ben naar een constante storing.
Deze uit zich in een ruis/brom van s9, en loopt van ongeveer 3MHz to in de 50MHz. Hoe hoger de frequentie, hoe uitgesprokener de brom in de ruis/brom mix wordt.

Ik heb bij de omliggende buren de zekeringen en aardlekschakelaars een voor een afgeschakeld om de bron te vinden.
Zonder resultaat.

Enkele buren hebben zonnepanelen met de bijbehorende omvormers. Zijn deze aangesloten via een groep op de meterkast?
M.a.w zou ik een storende omvormer kunnen localiseren wanneer ik bij de betreffende buur de zekeringen afschakel?
Of heb ik misschien op deze manier een storende omvormer gemist?

Aan de andere kant is het stoorsignaal dag en nacht zonder verschil aanwezig. Ik vermoed dan ook dat het niet een dergelijk systeem is, maar ik vraag het toch liever even.

Groeten, Martin PA4WM

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#2 Bericht door PA1AIS »

Boven de 500 watt vermogen van de panelen, moeten ze aangesloten worden op een eigen groep in de meterkast.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#3 Bericht door jan58 »

Als een omvormer geen spanning krijgt uit het net
dan werkt de omvormer niet.
Dus dan kan de omvormer niet werken.

Gr Jan

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#4 Bericht door PD1JAP »

PA4WM schreef: Enkele buren hebben zonnepanelen met de bijbehorende omvormers. Zijn deze aangesloten via een groep op de meterkast?
Ja. De omvormer levert via een groep in de meterkast de stroom aan het netwerk.
PA4WM schreef: M.a.w zou ik een storende omvormer kunnen localiseren wanneer ik bij de betreffende buur de zekeringen afschakel?
Ja.
PA4WM schreef: Aan de andere kant is het stoorsignaal dag en nacht zonder verschil aanwezig. Ik vermoed dan ook dat het niet een dergelijk systeem is.
Een puur zonnepaneel installatie die ‘s nachts niet draait maakt dan ook geen storing. Er zijn echter tegenwoordig ook thuisbatterijen (en buurtbatterijen bv: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/27/je ... 2-a1582717) van Powerwall van Tesla bv. Deze slaan overdag de overtollig opgewekte energie op voor gebruik als de zon niet schijnt. Ik kan me voorstellen dat deze appraten met hun omvormers eventueel ook zouden kunnen storen. In ieder geval even informeren dus of de buren hun panelen kombineren met thuisenergieopslag.

Groet, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PA4WM
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2013, 19:35

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#5 Bericht door PA4WM »

Heren bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Dan kan ik dat als bron van mijn storing uitsluiten.
Er blijft weinig meer over op deze manier.
Ik begin te denken in de richting van een slimme meter die bij enkele in de buurt zijn geplaatst.
Deze kan ik niet uit schakelen om te bepalen of het al dan niet stoort.
Ik zal binnenkort eens om merk en type nummers vragen. Misschien dat het iets oplevert.

Prettig pinkster weekend,
Martin

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#6 Bericht door Ton_O_E »

als je de gemeente-zekeringen uitschakeld, zal de meter ook uit gaan. Bij nieuwere installaties zijn dit automaten
Voorheen PA3TON

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#7 Bericht door sottezero »

Dag en nacht storing is vaak een apparaat wat 24/7 aanstaat, dus denk richting kabelmodems enzo

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#8 Bericht door PA1AIS »

sottezero schreef:Dag en nacht storing is vaak een apparaat wat 24/7 aanstaat, dus denk richting kabelmodems enzo
Of de switched mode voeding adapter met Chinese Engering.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#9 Bericht door PD9CN »

Heb dit zelf ook ervaren die storing die je opnoemt.

Deze uit zich in een ruis/brom van s9, en loopt van ongeveer 3MHz to in de 50MHz. Hoe hoger de frequentie, hoe uitgesprokener de brom in de ruis/brom mix wordt.

Hier was het een Wii voeding die de oorzaak was. En goed dat deze uitgeschakeld werd want deze stond op ontploffen zo warm was deze.

Kon het eerst ook niet gevonden krijgen maar met behulp van goedkoope radio van de (Aldi) type Tom-Tec model WBR-9010 is de stroorder gelokaliseerd.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#10 Bericht door PE9ZZ »

Ga eens rondlopen met een middengolf portable op 1.6 MHz. Het liefst met een signaalsterktemeter (of er zelf eentje inklooien). Kan heel verhelderend zijn. Zo bleken mijn eigen Joepie China LED panelen bagger te zijn. Geen grote verrassing overigens...

Tjerk, 9ZZ

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Zitten zonnepanelen & omvormer aangesloten via zekeringk

#11 Bericht door EMCees »

jan58 schreef:Als een omvormer geen spanning krijgt uit het net
dan werkt de omvormer niet.
Dus dan kan de omvormer niet werken.

Gr Jan
De omvormer werkt dan wel degelijk, echter levert geen energie aan het lichtnet omdat eilandbedrijf is uitgesloten.
Dus er wordt geen energie in het lichtnet gedrukt, echter houdt de omvormer wel het lichtnet (lees de nuldoorgang of de 50 Hz) in de "gaten" zodra dat weer terug is gaat ie weer leveren..

Plaats reactie