Netspanningsmonitor van Wim PA0JEB gebouwd.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Netspanningsmonitor van Wim PA0JEB gebouwd.

#1 Bericht door PH2LB »

Omdat ik in mijn QTH nogal veel QRM ervaar had ik besloten na het lezen van het Maart 2018 nummer van de Electron,
de Netspanningsmonitor van Wim PA0JEB te gaan bouwen. Om het licht net eens nader te bestuderen.

Hieronder het uiteindelijke bouw resultaat en de eerste metingen.
photo6048431546664333269.jpg
Eerste meting in huis en dan wordt duidelijk dat de 50 Hz referentie niet helemaal loep zuiver is. Dit komt
door toepassing van slechts een 1H spoel waardoor het PI filter te hoog afsnijd en nog een beetje rommel
door laat.

Conclusie : op jacht naar iets van 4H smoor spoel of meer wat lastig is, het in het artikel voorgestelde
trafo-tje gebruiken of toch de condensatoren vervangen door grote exemplaren.
photo6048342494812417311.jpg
De rommel wordt er in ieder geval goed zichtbaar mee. Ook regelmatige pulsen zijn goed zichtbaar en het uitschakelen van alles in huis minus de shack groep (alleen scoop en netspanningsmonitor) laten geen verbeteringen zien (helaas dus geen dingen die in huis te fixen zijn).
photo6048342494812417310.jpg
Van de eerste testen heb ik 2 video's gemaakt waarop het herhalende karakter van de pulsen zichtbaar zijn.


youtu.be/kEprH_K3ulM


youtu.be/H5LYdvIwgFs
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: Netspanningsmonitor van Wim PA0JEB gebouwd.

#2 Bericht door PA0PGA »

Ik heb hem ook gebouwd en heb de smoorspoel vervangen door een 10k weerstand, er loopt hier vrijwel geen stroom en ik heb daarmee een schone sinus voor de horizontale afbuiging.
Ik heb het geheel gebouwd in een ouderwetse 12V netadapter met trafo, waarbij alle andere onderdelen (brug en zo) eruit gesloopt zijn en vervangen door de nodige componenten. Zo is het een compact geheel geworden.
De stoorpulsen zijn goed zichtbaar, maar zijn hier minder dan wat er bij jou te zien is.
In de praktijk heb ik er geen last van.

73, Wim PAoPGA
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Netspanningsmonitor van Wim PA0JEB gebouwd.

#3 Bericht door PH2LB »

PA0PGA schreef:Ik heb hem ook gebouwd en heb de smoorspoel vervangen door een 10k weerstand, er loopt hier vrijwel geen stroom en ik heb daarmee een schone sinus voor de horizontale afbuiging.
Had gisteren de c's al vervangen door exemplaren van 2.2uF wordt wel iets mooier maar nog zekers niet optimaal. Dus gaan we gewoon eens proberen. Response is natuurlijk minder stijl als die met spoel.
470nF_10K_response.png
Heb het verhaaltje ook maar overgenomen op mijn website : http://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page ... ns-monitor
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie