Wie herkent dit type storing [video]

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA4WM
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2013, 19:35

Wie herkent dit type storing [video]

#1 Bericht door PA4WM »

Korte inleiding:
Al jaren wordt ik, zo als velen van ons, geplaagd door een vervelende storing.
Mijn buren wilden allemaal (op een na) graag meewerken om de storing op te sporen, en het was dan ook geen probleem om bij de omliggende 7 woningen een voor een de (elektronische) zekeringen af te schakelen terwijl ik het stoor niveau in de gaten hield.
Enigszins verbaasd was ik toen ik het op die manier niet vinden kon.

Het signaal is s9+ in AM, bestrijkt het HF spectrum van 80m tot 10m en hoger, en nagenoeg in alle richtingen. Soms heb ik het idee dat ik op 30m een minimum kan peilen met mijn draaibare dipool, maar duidelijk is het niet.

Nadat het uitschakelen van alle omliggende woningen geen verandering in het storing's beeld lieten zien, heb ik met behulp van een Wellbrook loop en 150m coax geprobeerd in de straat de bron te peilen.
Ook hier geen duidelijk verhaal.
Het leek wel of de s9+ ruis/brom bij mijzelf vandaan kwam.
Uiteraard heb ik zelf ook de zekeringen eruit gehaald, terwijl de set op een accu was aangesloten. Geen verandering in het storingsbeeld.

Een "vuile aarde" misschien?
Leek me sterk. Het signaal was namelijk sterk genoeg om door de hele straat te kunnen meten.
Toch thuis de binnenkomende aarde leiding maar eens (kort) van de huis randaarde genomen. Ook hierbij geen verandering kunnen vaststellen.

Ik heb inmiddels veel kunnen uitsluiten, en dus zou je verwachten dat ik dichter bij de bron ben gekomen.
Toch tast ik nog in het duister.

Ik heb een video opname gemaakt waarin de storing op 30m, 20m en 15m zichtbaar is.
Als je goed luistert, met name op 15m, is te horen dat de s9+ ruis door een zacht ratelende brom gemoduleerd wordt.
Wat zou dit kunnen zijn?
Misschien dat het iemand van dit forum bekend voor komt.
Zou het een slimme meter kunnen zijn? Ik heb namelijk geen idee hoe het storingsbeeld van zo'n meter eruit ziet.
Een eventueel storende meter heb ik met het afschakelen van de diverse zekeringskasten niet beïnvloed.

De video is te bekijken op:
https://www.youtube.com/watch?v=FCCXQyyQJ2E

Ik hoop dat iemand dit herkend.
Groeten,

Martin PA4WM

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#2 Bericht door PA1AIS »

Zonne panelen, switched mode halogeen trafos, led verlivhting, chinese adapters etc. Etc.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA4WM
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2013, 19:35

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#3 Bericht door PA4WM »

PA1AIS schreef:Zonne panelen, switched mode halogeen trafos, led verlivhting, chinese adapters etc. Etc.
Dat zijn zeker de bekende bronnen.
Maar de storing die ik tot nu toe heb, laat zich niet uitschakelen met de zekering automaten in de omliggende woningen.
En niet onbelangrijk om te vermelden is dat de storing die ik al jaren heb, 24 uur per dag hetzelfde is.
Geen verschil in dag/nacht of jaargetijde. Altijd aanwezig.

Martin, PA4WM

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#4 Bericht door pa1bjs »

Lijkt me PLC communicatie van HV masten.
Ik heb het zelfde hier, en dat komt van de hoogspannings masten die in de buurt staan.
Breedbandige ruis met een sterk signaal, meestal buiten de hambanden.
Groet
Sebas/ PA1BJS
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#5 Bericht door PA3DJS »

Is die storing in een keer gekomen, of geleidelijk toegenomen?

Mocht je (nog) weten wanneer de storing gekomen is, zijn er werkzaamheden uitgevoerd aan infrastructuur (graafwerkzaamheden, monteurs bij kasten en in woningen, etc)?

Ik vind het heel vreemd dat het van 160...10m (en daarboven) zo sterk is, ik neem aan dat die S9+ waarde bepaald is met een passieve antenne.

Lukt het je om spullen te lenen zodat je met een getunde loop en portable ontvanger rond kan lopen (ook in andere wijken)? Reden van de getunde passieve loop: Je bent sterk selectief en passief waardoor je eventueel grootsignaalproblemen uitsluit. Door iets anders te pakken, kun je ook een hardware fout bevestigen of weerleggen.

Als het in de buurt overal even sterk is, dan komt het van veel apparaten verspreid in de buurt, of via een bovengrondse leiding die als lange lekke transmissielijn werkt. Het enige wat bij mij in de buurt komt (v.w.b. niet te localiseren), is een straat 300m bij mij vandaan met hoge concentratie aan PLCkastjes waardoor het niet mogelijk is om te "nullen".

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#6 Bericht door PA1AIS »

Heb je al eens de moeite genomen om met een loop of ferriet antenne op een ssb ontvanger rond te rijden?
Dan kan je je klacht tenminste onderbouwen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#7 Bericht door elsinga »

Wellicht een lekkende Ziggo wijkkast? Het kabelinternet retoursignaal zit over de hele HF band...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA4WM
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2013, 19:35

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#8 Bericht door PA4WM »

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Als antwoord op de verschillende reacties;
De storing heb ik al jaren. Nu werk ik meestal in CW. Met de smalle bandbreedte en 18dB of meer verzwakking sla ik me er door, maar de altijd aanwezige brom in het sterke ruis signaal maakt het nemen van zwakke signalen er niet beter op.

Ik kan mij niet herinneren wanneer het begonnen is, of wanneer er in de omgeving iets veranderd is.
Mijn buurman heeft een aantal jaren geleden zonnepanelen gemonteerd, daarbij is een gangbare slimme meter gemonteerd.
Bij de test waarbij ook bij hem alle zekeringen en aardlekschakelaars zijn afgeschakeld (inclusief omvormer) trad er geen verschil in storing op.
Het zou eventueel de meter kunnen zijn, maar ik weet niet hoe een storende meter "klinkt"

Ik heb geen bovengrondse leidingen in de buurt.

In de video worden op de getoonde banden afgestemde dipolen en 2 el beam gebruikt.
Mijn test in de straat is uitgevoerd met een actieve Wellbrook loop.

Daarnaast heb ik al eens rondgelopen met een tuned ferriet loop voor 10MHz aangesloten op een wereldontvangertje.
Dit vanwege het portabele batterij gebruik. Met de wereldontvanger kan ik het echter niet zo goed horen daar het om overwegend ruis gaat.
Wat ik nog zou kunnen proberen is om met een FT1000mp op 12V, in de auto met wellbrook loop op meerder punten in de wijk en straat eens te meten.

Omdat ik in veel gevallen niet echt een richting kan bepalen met mijn beam, heb ik het idee dat ik er boven op zit...
Toch bracht de "zekering test" geen uitsluitsel.

Ook kan ik eens op zoek gaan naar de Ziggo wijkkast. Als het een "lekkende kast" is, zou ik daar een verhoogd storings niveau moeten meten.

Groeten,
Martin PA4WM

verwijderd

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#9 Bericht door verwijderd »

Beste Martin

Heb je het AT al eens verzocht om te komen meten ?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#10 Bericht door PA1AIS »

Je kan ook heel goed peilen met een ferrietstaaf en een SDR stick op 10MHz met een usb go kabel op je smartfoon.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#11 Bericht door PA3DJS »

Ik zou voor een handzamere oplossing gaan, met een klein passief loopje (dus niet met de actieve loop en grote mooie set in de auto). je bent dan veel vrijer in de bewegingen (vooral als je van de weg af moet).

Het idee van PA1AIS (smartphone met SDR dongle) is portabel. Mocht je twijfels hebben over groot signaalgedrag, dan kun je een klein getuned loopje pakken. Gezien de sterkte op 20m en hoger, is een getuned loopje van in orde van 15cm diameter groot genoeg.

Andere optie is een (oude) scanner met een signaalindicatie (MVT 7100, AR 8200). Die moet je dan wel hebben liggen, of kunnen lenen bij je in de buurt. Die apparaten zijn niet echt goedkoop om even als experimentje aan te schaffen. Ik gebruik een AR 8200 met diverse maten loops/dipolen voor EMC/storingzoeken.

met een "beweeglijke" antenne kun je ook makkelijk bepalen welke polarisatie dominant is. Als bijv. op een gegeven moment hor. pol. dominant wordt, dan is een loop niet zo handig meer (als je wilt richting peilen) en zul je naar een korte dipool moeten (omdat die een nul heeft voor hor. polarisatie).

Zijsprong: Hoe sterk is het op SSB, en hoe klinkt het dan?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#12 Bericht door PA1AIS »

PB5X schreef:Beste Martin

Heb je het AT al eens verzocht om te komen meten ?
Dan zal je moeten aantonen dat je toch al het mogelijke eerst zelf al gedaan hebt. Buiten alleen klagen natuurlijk.

De portabel oplossing met loop antenne, SDR stick, usb go kabel en smartfoon is dan wel het minste wat je kan doen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA4WM
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2013, 19:35

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#13 Bericht door PA4WM »

PA1AIS schreef: De portabel oplossing met loop antenne, SDR stick, usb go kabel en smartfoon is dan wel het minste wat je kan doen.
In ieder geval handzamer dan met de ft1000 door de straat.
Ik ben echter helemaal niet bekend met sdr.
Heb je misschien een type of verwijzing naar een website voor me. Op een Veron pagina vond ik wel iets, maar dat betrof een sdr dongle die vanaf 24 MHz te gebruiken is. Om mijn storing beter in kaart te brengen, moet ik van 80 tot 10m kunnen ontvangen.

Martin

verwijderd

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#14 Bericht door verwijderd »

PA1AIS schreef:
PB5X schreef:
Dan zal je moeten aantonen dat je toch al het mogelijke eerst zelf al gedaan hebt. Buiten alleen klagen natuurlijk.

De portabel oplossing met loop antenne, SDR stick, usb go kabel en smartfoon is dan wel het minste wat je kan doen.

Beste OM

Ik weet niet waar u dat op baseerd, als je storing heb en je krijgt het niet gevonden of je heb de middellen niet om het op te sporen dan dien je een storingsklacht in.

In mijn geval was het AT 3 werkdagen later en heeft het zeker baat gehad.

Hulde voor het AT

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wie herkent dit type storing [video]

#15 Bericht door PA1AIS »

AT gaat dan eerst vragen wat je allemaal al gedaan hebt m.b.t. Het vaststellen van de storing. Als je zegt dat je alleen maar geklaagt hebt zijn ze not amused en ben je in mijn ogen weinig amateur waardig.

Ik spreek met regelmaat beroepsmatig deze mensen en ze voelen zich soms flink gelaten als ze voor een op geen enkel wijse onderzochte klacht gestuurd worden.
Ze zullen het wel doen, dat is hun opdracht.

Alleen maar klagen past een radio amateur niet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie