Agentschap Telecom en Wifi PLC storingen..

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Agentschap Telecom en Wifi PLC storingen..

#1 Bericht door PA1WES »

gelezen op vrza.nl
Agentschap Telecom heeft recent over meerdere zaken met grote marktpartijen gesproken. Ook enkele voor zendamateurs van belang zijnde onderwerpen zijn daarbij aan de orde geweest. Eén daarvan is het gebruik van PLC door KPN en Vodafone/Ziggo. Omdat PLC steeds hogere frequenties gebruikt (op dit moment in Nederland tot 80 Megahertz) en het gebruik van notches boven de 30 Megahertz nog niet verplicht is heeft Agentschap Telecom met deze partijen gekeken naar de stand van zaken en de mogelijkheden om storingen voor zendamateurs zoveel mogelijk te voorkomen. In dat kader kunnen wij daarom het volgende melden:

Agentschap Telecom heeft samen met KPN gekeken naar de omruil regeling van ongenotchte en/of storende KPN PLC units. De conclusie is dat KPN deze taak serieus neemt en ondanks het feit dat daar nog geen wettelijke verplichting voor draagt toch kostenloos genotchte versies aan betrokkenen levert. Dit via het speciaal door KPN hiervoor ingestelde emailadres: dvs-za@kpn.com. Vanaf heden is deze werkwijze aangepast om mogelijk vervelende contacten tussen buren te voorkomen. Als een zendamateur of Agentschap Telecom een adres heeft gelokaliseerd waar hij/zij vermoedt dat er storende PLC wordt gebruikt, geeft hij dat adres door aan KPN via het genoemde email-adres. KPN zal vervolgens controleren of het hier om een KPN klant gaat en stuurt dan een monteur ter plaatse om de ruiling fysiek uit te voeren. Op deze manier ondervindt zowel de zendamateur als de KPN klant weinig of geen overlast van deze ruiling en wordt de PLC storing effectief aangepakt.

Ook met VodafoneZiggo heeft Agentschap Telecom gesproken over het gebruik van PLC. VodafoneZiggo gebruikt PLC bij een selecte groep klanten. Het gaat om klanten waar een extra WiFi-punt wordt gerealiseerd om overal voldoende WiFi-signaal te hebben, maar waar geen gelegenheid is om dat punt bedraad aan te leggen. De door VodafoneZiggo gebruikte PLC-units zijn echter voorzien van alle notches die nodig zijn om frequentiebanden van radiozendamateurs te beschermen, zoals opgenomen in de nog niet van kracht zijnde PLC-norm, EN50561-3. VodafoneZiggo geeft aan oog te hebben voor het risico van mogelijke verstoring en daar ook naar te handelen.

Wij hopen hiermee de meeste PLC problemen voor radiozendamateurs goed te hebben opgelost. KPN en Vodafone/Ziggo leveren het overgrote deel van de in Nederland in gebruik zijn de PLC units. Echter zijn er ook andere merken of organisaties die PLC gebruiken. Daar heeft Agentschap Telecom geen overleg mee, dus die moeten vanuit marktoezichtperspectief worden gezien en voldoen aan de geldende normen die voor PLC van toepassing zijn, de laatste hierbij is de EN50561-1. Agentschap Telecom doet dit jaar een onderzoek naar enkele van deze PLC units (steekproef).
goede zaak :-)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom en Wifi PLC storingen..

#2 Bericht door sottezero »

Vraag me af wat Ziggo/Voda-spookfactuur-foon beslissing om analoge TV te gaan vervangen door docsis3.1 voor extra ruis gaat zorgen op HAM banden..

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Agentschap Telecom en Wifi PLC storingen..

#3 Bericht door TomNL »

sottezero schreef:Vraag me af wat Ziggo/Voda-spookfactuur-foon beslissing om analoge TV te gaan vervangen door docsis3.1 voor extra ruis gaat zorgen op HAM banden..
Mij sturen ze geen spookfacturen dus dat weet ik niet.

De frequenties van analoge TV op het kabelnet zitten in mijn gemeente in de UHF band, boven ons stukje van de 70cm. Dat is dus wat vrij gaat komen.

Het huidige DOCSIS downstream zit bij mij op VHF, boven onze 2 meter. Upstream zit in UHF, met als laagste frequentie 445MHz. De brandbreedte van de upstream kanalen ken ik niet, dus mogelijk dat het nog een stukje van ons bandje meepakt. Met de SDR aan de buitenantenne zie ik totaal geen afwijkingen die duiden op DOCSIS rond de 445MHz. Ik denk dat het wel mee gaat vallen.

Plaats reactie