Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#16 Bericht door pa5wil »

AT heeft mij gebeld en als het het systeem gemonteerd wordt volgens de norm en de omvormer heeft CE keurmerk, je het bedrijf niet aansprakelijk kan stellen. Zonnepanelen zijn vanmorgen gemonteerd. Het is zonnig weer en ze leveren nu stroom. En ik heb geen storing op de HF banden. :D :D
Wil

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#17 Bericht door PA8JDG »

PA5WIL schreef:AT heeft mij gebeld en als het het systeem gemonteerd wordt volgens de norm en de omvormer heeft CE keurmerk, je het bedrijf niet aansprakelijk kan stellen. Zonnepanelen zijn vanmorgen gemonteerd. Het is zonnig weer en ze leveren nu stroom. En ik heb geen storing op de HF banden. :D :D

Ben wel benieuwd welk type is er bij jou is geïnstalleerd. Zoals ik al aangaf is/was er met het type 2000 (of een productieserie van dat type) iets goed mis. Gelukkig dat je gespaard gebleven bent :)

Jan, PA8JDG

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#18 Bericht door pa5wil »

PA8JDG schreef:

Ben wel benieuwd welk type is er bij jou is geïnstalleerd. Zoals ik al aangaf is/was er met het type 2000 (of een productieserie van dat type) iets goed mis. Gelukkig dat je gespaard gebleven bent :)

Jan, PA8JDG
Growatt 2500MTL-S
Wil

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#19 Bericht door PA8JDG »

PA5WIL schreef:
PA8JDG schreef:

Ben wel benieuwd welk type is er bij jou is geïnstalleerd. Zoals ik al aangaf is/was er met het type 2000 (of een productieserie van dat type) iets goed mis. Gelukkig dat je gespaard gebleven bent :)

Jan, PA8JDG
Growatt 2500MTL-S
Bedankt ! Heb je ook gecontroleerd in het middengolf gebied? Bij de Growatt 2000 zat er een piek rond de 1200 KHz, als ik mij goed herinner...

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#20 Bericht door pa5wil »

Wel opletten bij Growatt welke datalogger wordt gebruikt. De datalogger die met lan kabel naar de router gaat stoort wel. De datalogger met wifi niet. Ik merkte toch nog wat storing op de 20 en 40 meter. Contact gehad met Growatt zelf en het eerste wat de chinezen vroegen om de datalogger die met kabel was verbonden met router er uit te trekken bij de omvormer. Meteen was de storing weg. Ik heb de datalogger vervangen door de wifi uitvoering. Omvormer hangt op zolder en de router op bagane grond. Nu al paar weken in gebruik en de wifi verbinding nog nooit verbroken.
Wil

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#21 Bericht door PA1FJ »

Wat denk je van mij verhaal? Staat wat verderop in deze rubriek.
Ik heb al enige tijd last van een storing rond de 3700 KHz en manifesteert zich in SSB als een sterk wisselend ruis niveau en op AM als een zeer sterk zwabberend signaal.

Ik ben aan het pijlen geslagen en het blijkt mogelijk een omvormer te zijn van een zonnepaneel op 575 m. afstand van mijn woning. Ik schrok dat zo'n signaal zich zover kan manifesteren. De meterkast waar deze omvormer staat staat op 1 m. afstand van een verdeelkast van het CAI systeem dus mogelijk dat dit mede invloed heeft op de uiteindelijke reikwijdte van het stoorsignaal.

73 Fred PA1FJ

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#22 Bericht door pa5wil »

PA1FJ schreef:Wat denk je van mij verhaal? Staat wat verderop in deze rubriek.
Ik heb al enige tijd last van een storing rond de 3700 KHz en manifesteert zich in SSB als een sterk wisselend ruis niveau en op AM als een zeer sterk zwabberend signaal.

Ik ben aan het pijlen geslagen en het blijkt mogelijk een omvormer te zijn van een zonnepaneel op 575 m. afstand van mijn woning. Ik schrok dat zo'n signaal zich zover kan manifesteren. De meterkast waar deze omvormer staat staat op 1 m. afstand van een verdeelkast van het CAI systeem dus mogelijk dat dit mede invloed heeft op de uiteindelijke reikwijdte van het stoorsignaal.

73 Fred PA1FJ
Ik heb rondom mijn huis in een straal van 100 meter 5 huizen met zonnepanelen. Ik had alleeen last van mijn eigen systeem. Een verdeelkast van CAI staat op ongeveer 15 meter van mijn huis. Ik ben daar niet op aangesloten. Ik heb TV, internet en bellen via VDSL van xs4all. Heb je contact met AT gehad? Ik had paar jaar geleden S9 ruis op alle banden. HF was niet te gebruiken. AT kwam heel snel. AT kon het niet thuisbrengen wat voor storing het was. Was volgens AT geen PLC. Na een paar weken kwam AT nog een keer meten. Vond ik wel goede service van AT. Vermoeden was wel dat de storing bij de buren vandaan kwam, maar die wilde niet meewerken. Gelukkig zijn de buren verhuisd en meteen ook de storing weg. En de sfeeer in de straat gelijk ook verbeterd. Was een oude dame die met iedereen ruzie maakte.
Wil

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#23 Bericht door PA8JDG »

PA5WIL schreef:Wel opletten bij Growatt welke datalogger wordt gebruikt. De datalogger die met lan kabel naar de router gaat stoort wel. De datalogger met wifi niet. Ik merkte toch nog wat storing op de 20 en 40 meter. Contact gehad met Growatt zelf en het eerste wat de chinezen vroegen om de datalogger die met kabel was verbonden met router er uit te trekken bij de omvormer. Meteen was de storing weg. Ik heb de datalogger vervangen door de wifi uitvoering. Omvormer hangt op zolder en de router op bagane grond. Nu al paar weken in gebruik en de wifi verbinding nog nooit verbroken.
Mijn vraag van 30 januari:

Heb je ook gecontroleerd in het middengolf gebied? Bij de Growatt 2000 zat er een piek rond de 1200 KHz, als ik mij goed herinner...

73’s

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#24 Bericht door pa5wil »

Moest even op zoek naar een ontvanger voor de middengolf. :D Ik hoor niets vreemds op de mf en rond de 1200 Khz.
Wil

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#25 Bericht door pa1bvm »

lijkt me wel een aparte stelling .
Een bedrijf plaatst zonnepanelen en de politie / brand / hulpdiensten kunnen niet meer communiceren ...
ik hoop stiekum dat zo iets nog eens gaat gebeuren... . met vette stukjes in de media .. ( natuurlijk liever geen echte slachtoffers !!)
dat zal ze leren .. koekenbakkers ....

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#26 Bericht door pe1rxq »

PA5WIL schreef:AT heeft mij gebeld en als het het systeem gemonteerd wordt volgens de norm en de omvormer heeft CE keurmerk, je het bedrijf niet aansprakelijk kan stellen.
Ging de vraag puur over een bedrijf dat de montage uitvoert? In dat geval kan ik het antwoord nog wel volgen.
Maar als je systeem met CE keurmerk na goede montage stoort mag je volgens mij je leverancier (kan een ander bedrijf zijn als de monteur) wel degelijk aansprakelijk stellen. Wanneer iemand mij iets levert met CE merk erop mag ik er van uitgaan dat dat klopt. Als het niet zo is is mijn leverancier de eerste aansprakelijke. Hoeveel er nog achter zitten is voor mij niet relevant.
Het is dus belangrijk wie welke rol vervult. Is het een bedrijf dat zowel levert en monteert, dan is dat nog steeds het eerste aanspreekpunt.

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#27 Bericht door PE1JBG »

pe1rxq schreef:
PA5WIL schreef:AT heeft mij gebeld en als het het systeem gemonteerd wordt volgens de norm en de omvormer heeft CE keurmerk, je het bedrijf niet aansprakelijk kan stellen.
Ging de vraag puur over een bedrijf dat de montage uitvoert? In dat geval kan ik het antwoord nog wel volgen.
Maar als je systeem met CE keurmerk na goede montage stoort mag je volgens mij je leverancier (kan een ander bedrijf zijn als de monteur) wel degelijk aansprakelijk stellen. Wanneer iemand mij iets levert met CE merk erop mag ik er van uitgaan dat dat klopt. Als het niet zo is is mijn leverancier de eerste aansprakelijke. Hoeveel er nog achter zitten is voor mij niet relevant.
Het is dus belangrijk wie welke rol vervult. Is het een bedrijf dat zowel levert en monteert, dan is dat nog steeds het eerste aanspreekpunt.
Heb je het nu over het Europese CE keurmerk, of het Chinese CE "keurmerk"?
:twisted: :cry:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#28 Bericht door Bert_1 »

CE is geen keurmerk, er is geen keuringsinstantie die CE keurt. Het is een markering die iedereen mag aanbrengen en meestal doet de fabrikant dat. Degene (het bedrijf) die het aanbrengt draagt de verantwoording voor het voldoen aan de gestelde eisen en die worden dan ook in de bijbehorende conformiteitsverklaring genoemd. Ieder draagt verantwoording voor hetgeen hij of zij toevoegt, wijzigt etc. Maak je hier misbruik van dan wordt het een economisch delict, hogere straffen zijn er niet :( (even in het kort).
Bert

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#29 Bericht door PA0FRI »

pa5wil schreef:Zonnepanelen zijn vanmorgen gemonteerd. Het is zonnig weer en ze leveren nu stroom. En ik heb geen storing op de HF banden. :D :D
Bij mij sinds 2 dagen 12 zonnepanelen geplaatst met een Growatt 3600MTL-S omvormer.
Geen brij van storingen wel om de 30 kHz een piepje op de HF banden.
Was wel te verwachten met de 2 HF antennes op minder dan 8 meter van de omvormer en zonnepanelen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Electron artikel over advies installatie zonnepanelen

#30 Bericht door PA8JDG »

PA0FRI schreef:
pa5wil schreef:Zonnepanelen zijn vanmorgen gemonteerd. Het is zonnig weer en ze leveren nu stroom. En ik heb geen storing op de HF banden. :D :D
Bij mij sinds 2 dagen 12 zonnepanelen geplaatst met een Growatt 3600MTL-S omvormer.
Geen brij van storingen wel om de 30 kHz een piepje op de HF banden.
Was wel te verwachten met de 2 HF antennes op minder dan 8 meter van de omvormer en zonnepanelen.
Dat is goed nieuws wat betreft dit type Growatt. Dan zouden ze ervan geleerd moeten hebben. Ook rond 1200 kHz geen storing? Daar zat bij het type 2000 een piek.

73’s

Plaats reactie