Storende wifi router

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Storende wifi router

#1 Bericht door johnjansen »

Bij mij om de hoek zit een hip koffietentje waar ik regelmatig vertoef. De WiFi is er lekker snel en de koffie is ook van opmerkelijke goede kwaliteit. De barista is ook erg leuk om naar te kijken. Nu was ik daar vanochtend en ik had mijn middengolfradiootje meegenomen om eens een lokaal laagvermogen middengolfstation te beluisteren. Maar toen ik de radio inschakelde en mijn oortjes indeed hoorde ik alleen maar een luid gebrom, geknetter en gekrijs. Ik realiseerde dat de antenne in mijn radiootje enigszins richtingseffect heeft. Dus ik dacht, laat ik ook eens proberen wat uit te peilen. Ik kwam erachter dat de adapter van het WiFi modem, merk TP-Link, de bron van de storing was!

Thuis heb ik zo’n grote Curver kist die tot de rand gevuld is met kabels en adapters. Daarin vond ik een adapter die op het WiFi modem paste en die stoorde niet. Dus in ruil voor een koffie met een schuimgebakje heb ik de storende adapter verwisseld met die van mij. Even een moment van trots, want de storing was weg!

Ik vraag me nu wel af op hoeveel plekken dit modem met die adapter in gebruik is en of die adapter dezelfde storing veroorzaakt. Dus morgen ga ik nog even kijken wat het typenummer is van het modem. Mogelijk hebben forumleden hier dat modem ook thuis of elders in gebruik.

Ik ben wel van plan om de adapter aan te bieden bij de VERON, aangezien men dus ook metingen kan doen aan apparatuur (zie de laatste Electron). Ik ben razend nieuwsgierig of de storing wordt veroorzaakt door een ontwerpfout, kapot componentje, of dat de fabrikant bewust de ontstorende componenten heeft weggelaten (zoals de conclusie in de laatste Electron was).
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storende wifi router

#2 Bericht door PH2LB »

Leuk verhaal en mooi dat je het hands-on hebt kunnen oplossen.

Als je wilt, maak een paar foto's van de stoor adapter en plaats ze hier : http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=12880
Dan kunnen ze op het straf bankje.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storende wifi router

#3 Bericht door elsinga »

Hier plaatsen mag ook, ik lees meer dan alleen dat draadje. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Re: Storende wifi router

#4 Bericht door johnjansen »

Op de adapter staat helemaal niks. Ik vraag me nu af of dit wel de originele adapter is geweest want ook het merk TP-Link staat er niet op.
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Storende wifi router

#5 Bericht door sottezero »

Soms stoort de USB3 controller ook enorm van zo'n wifi router.

Plaats reactie