zonnepanelen van Essent

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#16 Bericht door pe1ngg »

Zijn er mensen bekend met het merk Enphase?

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: zonnepanelen van Essent

#17 Bericht door PG7VG »

Ik meen dat hier op het forum een za uit Schijndel deze op het dak heeft liggen?
73, Peter.

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#18 Bericht door pe1ngg »

Hoi Peter,

Bedankt, heb jij informatie van de OM dat de enphase met microomvormers geen problemen oplevert?
Verder nog iemand met praktijkinfo over deze omvormer?

mrvgr Kees

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: zonnepanelen van Essent

#19 Bericht door PG7VG »

Via de zoekfunctie hier op het forum kwam ik een berichtje tegen, is alweer even geleden. Maar daar kon ik uit opmaken dat hij geen storingen had.
Sorry, heb geen directe link of callsign.
73, Peter.

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#20 Bericht door pe1ngg »

Hallo,

Even een update:
Vandaag zijn bij mijn naaste buren zonnepanelen geplaatst, betreft LG panelen en Enphase micro omvormers de M250.
Nadat de installatie in gebruik werd gezet heb ik tot nog toe geen noemenswaardige extra storingen kunnen waarnemen.
Mijn antenne is een monoband endfed voor 20 meter die over de nok uitgespannen is, de antenne loopt haaks weg van de installatie en het aanpassingskastje van de endfed zit ongeveer 2 meter van de panelen met omvormers vandaan.
Mijn 3 bander endfed is schuin de tuin ingespannen.
Ook heb ik nog een monoband voor 10 meter 2x2,5m onder de nok binnenshuis.
hopen dat het hier bij blijft.

met vriendelijke groet.

Kees PC1V

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: zonnepanelen van Essent

#21 Bericht door PA2S »

Hier al langer 18 panelen met een SMA SB4000TL, kan hem pas op 1 meter afstand horen. Een ding is zeker: storing hoeft niet!

SolarEdge optimizers van iemand op een kleine 100 meter (!) afstand produceren flinke storing, ook op 6 meter hoor je die dingen. Wat een troep!
[OT:] Inmiddels overigens ook allerlei andere storingen, o.a. PLC apparaten die Ziggo verkoopt, komen als paddenstoelen uit de grond. Geen notches op 5, 50 en 70 MHz... Ook allerlei riedeltjes van van alles en nog wat. @PC5E: ik ben het overzicht al lang kwijt, het is zoveel :-( [/OT].

Als ik nu moest investeren in zonnepanelen, deed ik het niet. Binnenkort gaat het salderen op de schop en aangezien Den Haag in dienst is van het bedrijfsleven, zal er niets of weinig voor terugkomen, want anders kunnen ze Shell, Unilever etc. niet meer subsidiëren. Van onze centen.

Terugverdientijd wordt dus heeeeeel lang. Of nooit gehaald. Kijk maar naar de hybride auto's. Belastingkorting was snel weer weg. Lekker betrouwbaar, die overheid.

73, Henk

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#22 Bericht door pe1ngg »

Goedendag,

Hier even een update, waar misschien iemand zijn voordeel mee kan doen als diegene een keuze moet maken over het plaatsen van storingsvrije zonnepaneelinstallaties.

Momenteel zelf het Enphase systeem aangeschaft met IQ7+ micro omvormers, mijn monoband 20 meter endfed loopt hier horizontaal overheen met een afstand van een halve meter en totaal geen interferentie op de HF waarneembaar.

Buren naast mij hebben ook het Enphase systeem met de M250 micro omvormer ook dit systeem storingsvrij bij mij.

Met vriendelijke groet.

Kees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: zonnepanelen van Essent

#23 Bericht door pa0ejh »

Ook niet op VHF en UHF ??, wel in de Mode AM luisteren, vaak geeft het Breedband ruis......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#24 Bericht door pe1ngg »

Hallo Egbert,

Op 2 en 70 niets waar te nemen, dualstick hangt op zolder recht onder de panelen met omvormers.
Zal ook nog even in am gaan luisteren van de week, maar in mijn situatie, hetgeen ik operationeel ben totaal geen last.
Mocht het zo zijn dat er op am iets van ruis is dan is dit bij mij geen probleem.
Het enige wat ik aan storing heb wordt veroorzaakt door een solaredge installatie 4 huizen verder, die geeft een geluid tot 20db over9 rond 14195, en dit was er al voor mijn plaatsing met enphase

Met vriendelijke groet.

Kees

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: zonnepanelen van Essent

#25 Bericht door PD3JH »

Goedendag Om's

Intussen zonnepanelen zonder optimizers met een Omnik omvormer laten plaatsen, echter behoorlijke storing op alle banden.
Ook ik heb de toezegging gekregen dat deze niet zouden storen als er geen optimizers gebruikt werden.

Ik heb de leverancier Essent/Geas hier van op de hoogte gebracht en ben in afwachting van hun antwoord.
73, Johan PD3JH

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: zonnepanelen van Essent

#26 Bericht door PA1AIS »

Even CC naar Agentschap telecom...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: zonnepanelen van Essent

#27 Bericht door PA3HAW »

PD3JH schreef:Goedendag Om's

Intussen zonnepanelen zonder optimizers met een Omnik omvormer laten plaatsen, echter behoorlijke storing op alle banden.
Ook ik heb de toezegging gekregen dat deze niet zouden storen als er geen optimizers gebruikt werden.

Ik heb de leverancier Essent/Geas hier van op de hoogte gebracht en ben in afwachting van hun antwoord.
Nou sterkte ,ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Welke omvormer wordt er gebruikt?
PA3HAW Nico 73

Plaats reactie