zonnepanelen van Essent

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

zonnepanelen van Essent

#1 Bericht door pd0ejn »

goedendag radio professionals.
vandaag een aardige meneer gesproken die mij vertelde dat zij als 'Essent Energie wacht' omvormers van Omnik en Solaredge leveren.
ik heb gevraagd of daar RF HF klachten over zijn en meneer zij dat het hele goede zijn.
Ik heb al flink gezocht naar een lijst met slechte omvormers maar toch vraag ik het hier maar even of er inmiddels wat opklaringen zijn voor wat betreft omvormers.
we zitten nu toch al wel in 2017 en ik mag hopen dat de stoor rotzooi nu wel een beetje v d markt af is....kinderziektes de deur uit zijn of ben ik te optimistisch ?
groeten van Rene.
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: zonnepanelen van Essent

#2 Bericht door elsinga »

Vermijd in elk geval de optimizers van Poweredge, die storen enorm. Meer info op www.pc5e.nl/emc.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2HP
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: zonnepanelen van Essent

#3 Bericht door PA2HP »

Vermijd ook Mastervolt...type Soladin600.
Daar heb ik nog nachtmerries van.
Het A.T. was gelukkig mijn vriend en heeft die zooi verboden hier in de straat, iets waar de Woningbouw niet blij mee was.
Later kwam er een ingeblikte versie voor terug van hetzelfde merk, is i.i.g. een stuk beter te doen op HF.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: zonnepanelen van Essent

#4 Bericht door PA8JDG »

pd0ejn schreef:goedendag radio professionals.
vandaag een aardige meneer gesproken die mij vertelde dat zij als 'Essent Energie wacht' omvormers van Omnik en Solaredge leveren.
ik heb gevraagd of daar RF HF klachten over zijn en meneer zij dat het hele goede zijn.
Ik heb al flink gezocht naar een lijst met slechte omvormers maar toch vraag ik het hier maar even of er inmiddels wat opklaringen zijn voor wat betreft omvormers.
we zitten nu toch al wel in 2017 en ik mag hopen dat de stoor rotzooi nu wel een beetje v d markt af is....kinderziektes de deur uit zijn of ben ik te optimistisch ?
groeten van Rene.
Hallo René,

Omnik’s zijn inderdaad goede omvormers. Zeker wat betreft EMC. Vermijd de eerder genoemde omvormers en met name ook die van Growatt.

73’s

Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: zonnepanelen van Essent

#5 Bericht door elsinga »

Mochten jullie documentatie hebben over het stoorgedrag, dan ontvang ik die graag voor mijn lijst op www.pc5e.nl/emc.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: zonnepanelen van Essent

#6 Bericht door Bert_1 »

pd0ejn schreef:goedendag radio professionals.

ik heb gevraagd of daar RF HF klachten over zijn en meneer zij dat het hele goede zijn.
Als ze al weten wat je bedoelt, toen ik mijn leverancier hetzelfde vroeg begonnen ze steeds over de wifi verbinding. Ik heb een omnik en die is inderdaad prima. Ik heb het installatie bedrijf dit laten weten met het oog op problemen te voorkomen in de toekomst maar ik had niet echt de indruk dat ze er iets mee doen. Komt vanzelf als ze in een lastige situatie komen denk ik.
Bert

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1246
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: zonnepanelen van Essent

#7 Bericht door PA9X »

pd0ejn schreef:goedendag radio professionals.
vandaag een aardige meneer gesproken die mij vertelde dat zij als 'Essent Energie wacht' omvormers van Omnik en Solaredge leveren.
ik heb gevraagd of daar RF HF klachten over zijn en meneer zij dat het hele goede zijn.
Tip van de VERON website:

Wilt u of uw buurman investeren in zonnepanelen, maar dit soort radiostoring voorkomen? Eis dan van uw installateur dat hij een Europese leverancier heeft voor de omvormer en dat hij zich realiseert dat als er aantoonbare EMC-klachten, ontstaan de leverancier volledige medewerking verleent om tot een oplossing te komen. Hiermee wordt bedoeld dat de zonnepaneelinstallatie zo weinig mogelijk EMV produceert, zodat radioamateurs en andere gebruikers van de ether, geen last ondervinden. Honderd procent vrij van storing zal niet in alle gevallen kunnen lukken, ook niet bij installaties die wel aan de normen voldoen.


Zie ook: https://www.veron.nl/nieuws/zonnepaneel ... iostoring/

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#8 Bericht door pe1ngg »

Hallo,

Met belangstelling dit onderwerp gelezen.
Nu gaan we in ons huizenblok ook informatie inwinnen omtrent zonnepanelen, waarbij er uiteraard ook gekeken gaat worden naar de emc immuniteit van de omvormer.
Eventueel kan het de bedoeling zijn om zonnepanelen aan te schaffen met optocouplers.

Het laatste bericht wat ik in dit onderwerp heb gelezen is van oktober 2017.
Zijn er nog amateurs met nuttige tips, die nog niet zijn weergegeven in dit forum?
Of misschien een verwijzing naar bedrijven die een prima (amateur) product leveren.

Ook zijn allerlei andere tips welkom

Met vriendelijke groet.

Kees

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: zonnepanelen van Essent

#9 Bericht door PA3BAS »

Kijk uit met de optimizers. Deze communiceren soms met plc. Ze zijn echter ook verkrijgbaar met Bluetooth. Dat scheelt dan weer. Wij konden onze installatie zonder extra kosten omzetten naar optimizers op Bluetooth ...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: zonnepanelen van Essent

#10 Bericht door Hans PE1KWH »

SolarEdge lijkt ook geen goede keuze, in ieder geval de uitvoeringen met optimisers niet.
Zie ook A03.Veron.nl https://a03.veron.nl/storing-door-zonne ... mersfoort/

Er is een uitgebreid onderzoek door het AT gedaan met de hulp van de importeur van de zonnepaneel installatie.

Uit het verhaal blijkt wel dat installatie op de juiste manier veel zo niet alle ellende kan voorkomen.

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#11 Bericht door pe1ngg »

Bedankt voor de tip over de optimizers, heb de vraag al neergelegd hoe ze communiceren.

verder een offerte gehad met een omnik zonder optimizers en solaredge met optimizers, heb ook het storingsgeval van de veron publicatie naar hun toegezet.

Ben benieuwd naar de reactie.

mvrgr Kees

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: zonnepanelen van Essent

#12 Bericht door pe1cmo »

Ik heb ook de keuze gehad met optimizers of zonder.
De panelen zijn onderverdeeld in 3 groepen. groep 1 en 2 samen op een omvormer met twee ingangen, groep 3 op een andere omvormer.
Ik had eerst twee groepen en omdat het beviel heb ik later een derde groep er bij gezet.

Mijn dak zit in de winter in de schaduw van de buren, waarbij een schoorsteen puntje net boven de schaduw uit komt. Ga ik de tijd nemen dat het puntje roet in het eten gooit, tot het moment dat de rest van het dak roet in het eten gooit zit enkele minuten.
Dat schoorsteen puntje verstoort één paneel, de rest van het dak de hele rij panelen waarbij die hele groep dus uitvalt en een optimizer niet meer helpt. Die optimizer zal dus maximaal 5 minuten winst per dag hebben, en dat alleen in de winter. Niet interessant dus voor mijn installatie.

je moet je dus afvragen, heeft die optimizer nut of niet om je opbrengst omhoog te brengen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#13 Bericht door pe1ngg »

Heb trouwens het probleem van de solaredge eens doorgeworsteld en krijg de indruk dat de systemen die tegenwoordig door hun geleverd worden, minimale storing veroorzaakt, ga van de week eens contact opnemen met het bedrijf.

Zijn er trouwens systemen bekend met optimisers die probleemloos zijn voor de zendamateur?

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: zonnepanelen van Essent

#14 Bericht door PH4CK »

Ik gebruik hier een SMA STP 6000TL-20 039, dit is een 3 fase omvormer met 20 stuks Bisol BMQ-300 zonnepanelen zonder optimizers.
De panelen zijn onderverdeeld in 2 strings van 10 panelen.
Het totale vermogen is 6000W piek.
De bekabeling is voorzien van ferriet clips op zowel de ingaande en uitgaande kabel en de draden zijn getwist en niet in een lus gelegd.
Totaal geen last van storing van mijn eigen installatie wel van de KPN zooi van de buren.
E.e.a was uitgezocht door Daan, PA0FNB , en hij heeft de installatie ook op bovengenoemde manier laten installeren en heeft ook geen storing.
Het grootste probleem wordt veroorzaakt door de optimizers, dus laat ze achterwege, ze zorgen er voor dat de installatie duurder wordt en het rendement is gezien de opbrengst en levensduur niet zo groot.
Bedenk ook dat als een optimizer defect raakt het hele paneel niet meer werkt en de halve installatie gedemonteerd moet worden om deze te vervangen.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: zonnepanelen van Essent

#15 Bericht door pe1ngg »

Begin inderdaad al sceptisch te worden betreffende optimisers, kan ik ook een eenvoudige omvormer nemen,
Het bedrijf heeft ook een omnik omvormer aangeboden en die gaf dacht ik bij een amateur geen problemen had ik ergens gelezen, ook kunnen zij volgens mij een sma leveren.

PE1CMO welke omvormer heb jij laten monteren en ik neem aan dat je geen storing op HF heb?

Plaats reactie