Wat stoort mij zo netjes?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Wat stoort mij zo netjes?

#1 Bericht door PD4VCC »

Sinds een aantal weken heb ik last van een uiterst vervelende maar o zo consequentie storing. Ik heb een ongelooflijk smalbandige antenne (baby loop) maar ik kan makkelijk over de banden draaien en zien dat het signaal maar heel langzaam in sterkte afneemt. Het loopt pakweg tussen de 12 en 18 mhz dus bereik is enorm. Het signaal is over het hele bereik 20k van elkaar gescheiden en zonder coax is het (uiteraard) weg.

Geprobeerd
- Alle voedingen/laders etc eruit
- Coax rechtstreeks op de icom zonder ATU van loop antenne
- Kabels verleggen
- etc

Het voelt als iets heel voor de hand liggends en vlak onder mijn neus maar ik weet het even niet meer.

herkenbaar en/of tips?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#2 Bericht door PA1PDB »

Als het mogelijk is de Set te voeden via een accu zet dan eens de hoofdschakelaar uit in de meterkast.
Dan kun je in ieder geval uitsluiten of je zelf de oorzaak bent of de buren :)
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#3 Bericht door pa1bvm »

altijd ? of verschil dag / nacht ???

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#4 Bericht door PD4VCC »

Ok...na een dag als een idioot met een ontvanger door het huis en buurt lopen (zonder veel resultaat) ben ik toch bang dat ik de oorzaak heb gevonden. De vraag hierboven triggerde mij...is het ook 's nachts!?

Het merkte mij al op vanavond dat de signalen in de avond veel zachter zijn dan overdag. Nu ik dit bericht tik (22:05) en eigenlijk als een zombie naar het de draadgolf luister (te horen als piepje op SSB) hoor ik ineens de puls onderbroken worden....steeds vaker...en vaker...en om 22:01 was het stil! Nu kan dit (ik hoop het nog steeds) een tijdschakelaar zijn van iets maar ik ben eerder bang voor het ergste...en dat zijn de drie verschillend sets zonnepanelen waar mijn loop antenne sinds gister tussen staat. Immers, de zon gaat vandaag onder om 22:08 en als ik nu naar buiten kijk dan is het schemerig dus waarschijnlijk is dat de drempel voor de panelen om niet meer te kunnen laden. De eerste set panelen staat op zo'n 7 meter afstand en de 2e set op zo'n 12 meter. Allemaal compleet verschillende sets overigens

Een behoorlijke domper als dit zo is omdat het niet even een powerline is die je kan vragen te vervangen (of aanschaffen).

Iemand suggesties?

Radioot
Berichten: 1036
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#5 Bericht door Radioot »

Zon op:
morgen 05:20, onder 22:07
Dinsdag 05:20, onder 22:06
Woensdag 05:21, onder 22:06

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#6 Bericht door pa1bvm »

met een beetje geluk hebben de buren er zelf ook last van ...

het Wifi signaal zou behoorlijk gestoord kunnen worden ..
misschien slechter bereik met de mobile telefoons ??
digitenne valt regelmatig weg ...

dus niet alleen mikken op je slechte ontvangst van de hobby ..

fabrikant van de omvormer uitzoeken en hopen dat ze mee willen werken ..
of toch via een storingsmelding ??

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#7 Bericht door PD4VCC »

pa1bvm schreef:met een beetje geluk hebben de buren er zelf ook last van ...

het Wifi signaal zou behoorlijk gestoord kunnen worden ..
misschien slechter bereik met de mobile telefoons ??
digitenne valt regelmatig weg ...

dus niet alleen mikken op je slechte ontvangst van de hobby ..

fabrikant van de omvormer uitzoeken en hopen dat ze mee willen werken ..
of toch via een storingsmelding ??
Een storingsmelding vind ik wel heel veel gaan op dit moment vooral omdat de buren zelf geen idee hebben dat het geïnstalleerde apparaat stoort. Sterker nog, ik verwacht dat de installatie er al was voordat ze het huis kochten. Daarbij heb ik op dit moment geen idee welke panelen/inverter er stoort en ik echt weer eerst het dak op moet (met een hoogwerker) om daar achter te komen.

Wat ik wel vreemd vind is het storingspatroon dat heel gelijkmatig piekjes geeft en begint vanaf +/- 12 mhz en weer afneemt rond de 19 mhz. Dat het Wifi of andere apparatuur stoort lijkt mij hierdoor minder waarschijnlijk maar kan natuurlijk. Als ik andere storingspatronen zie van zonnepanelen (bv op youtube) dan ziet dit er anders uit. Tegen beter weten in hoop ik nog op een andere storingsbron met een tijdklok om 22:00 uur.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#8 Bericht door jan58 »

PD4VCC schreef:
pa1bvm schreef:met een beetje geluk hebben de buren er zelf ook last van ...

het Wifi signaal zou behoorlijk gestoord kunnen worden ..
misschien slechter bereik met de mobile telefoons ??
digitenne valt regelmatig weg ...

dus niet alleen mikken op je slechte ontvangst van de hobby ..

fabrikant van de omvormer uitzoeken en hopen dat ze mee willen werken ..
of toch via een storingsmelding ??
Een storingsmelding vind ik wel heel veel gaan op dit moment vooral omdat de buren zelf geen idee hebben dat het geïnstalleerde apparaat stoort. Sterker nog, ik verwacht dat de installatie er al was voordat ze het huis kochten. Daarbij heb ik op dit moment geen idee welke panelen/inverter er stoort en ik echt weer eerst het dak op moet (met een hoogwerker) om daar achter te komen.

Daarvoor hoef je het dak niet op.
Je kunt de omvormer uitschakelen,en zit meestal op zolder.

Jan

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#9 Bericht door pb1a »

Ik zal het wel AT laten weten. Of ze er wat mee doen is maar de vraag? Nee heb je, ja kan je krijgen.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PA3KOE
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2013, 20:31
Roepletters: PA3KOE
Locatie: Uitgeest

Re: Wat stoort mij zo netjes?

#10 Bericht door PA3KOE »

Heel toevallig dat ik dit tegenkom. Vandaag samen met een buurman en mede zendamateur op jacht geweest. Het signaal komt van een onafgeschermde utp kabel, controleer dat maar eens. Toe ik een lange oude cat5 kabel eruit trok was de storing zo goed als weg. Na alle utp kabels vervangen te hebben door goede afgeschermde kabels (cat6/7) is alles heerlijk rustig geworden.

Probeer maar eens uit je router 1 voor 1 de utp kabels los te koppelen..

73

Ed

PA3KOE

Plaats reactie