Tenenkrommend

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Tenenkrommend

#1 Bericht door PA2S »

Een quote van de moderator van Hamnieuws:

"Overigens gaat verstoring in de toekomst alleen maar toenemen. Ook op hogere frequenties. Als zendamateurs zullen we innovatiever moeten worden. Bijvoorbeeld door het bouwen van remote stations zoals DARC heeft gedaan. Zelf gebruik ik op 160/80 een WebSDR voor ontvangst. Een klein stukje software leest via de CAT-interface de QRG uit en de WebSDR loopt automagisch mee."

Een reactie van mij:

@PH4X

Randy, hier snap ik werkelijk niets van. Wij moeten dus wijken voor die belachelijke “normen” die de EU accepteert onder de druk van de industrie?

Come on, dat kun je niet serieus menen.

De norm is heel duidelijk: in de Europese richtlijnen staat dat de lidstaten de radiocommunicatie, inclusief de amateurdienst, moeten beschermen tegen interferentie.

Dat is klare taal. Alleen worden er getallen bij bedacht die die belofte op geen enkele manier waarmaken.

Als we allemaal op deze manier reageren op de onzin uit Brussel, dan is het toch echt heel slecht met ons gesteld!

In elk geval zal ik niet capituleren voor de Brusselse dwaasheid en zal naar wegen blijven zoeken om het tij te keren. Bovendien: het is nergens voor nodig. Er is zat apparatuur die niet of amper stoort.

Bedenk dat niet alleen zendamateurs last hebben van de troep, maar ook steeds meer andere radiodiensten. Hoog tijd dat C2000 eens flink hapert door S9+ QRM. Misschien wordt men dan wakker?
Uw reactie is in afwachting op moderatie. Beantwoorden


Tja, zo staat het er al een tijdje en het ziet ernaar uit, dat de reactie niet door de censuur komt. Of?

Ook vraag ik me af welk belang wordt gediend met ontwijken van storing, die onmiskenbaar in strijd is met de EU richtlijn. Als we het negeren, wordt het alleen maar erger.

Daarom hier maar eens informeren hoe de amateurgemeenschap erover denkt. Want ik zal nimmer accepteren dat wij worden opgezadeld met de troep van een ander.

Elders lees ik een bericht over en LED adapter, die na interventie van AT was vervangen. Hulde!

Dat AT niet blij wordt van klachten, valt misschien te begrijpen. Maar het is een direct gevolg van de slappe normen, die simpelweg niets garanderen.

Laat ik maar niet beginnen over de vraag of een QSO wel "echt" is als je niet of deels je eigen station gebruikt. Voor mij voelt het niet goed.

Maar mijn kernregel is: het probleem daar laten waar het thuishoort en dat is bij de veroorzaker (de industrie). In mijn ogen is Brussel 99,9% (mede-)verantwoordelijk voor het probleem.

Wat denken jullie?

73, Henk

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tenenkrommend

#2 Bericht door pa1bvm »

gewoon wachten ...
vroeg of laat worden de frequenties van belangrijke hulpdiensten zodanig door deze rotzooi gestoord dat er echte vreselijke ongelukken gebeuren .
Diensten kunnen elkaar niet bereiken , mensen overlijden wegens uitblijven van hulp

wedden dat er dan snel echte richtlijnen komen ..

oorzaak van dit issue ..
het totaal ontbreken van visie op communicatie ..
ach ja ..politiek en visie ...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Tenenkrommend

#3 Bericht door PA5COR »

Een verbinding geld bij mij alleen als die is gemaakt van en naar mijn station, niet het het pleistertje plakken van een remote station.
Verder ben ik meestal op 160 meter bezig, en woon aan de rand van de stad Sneek, dus begrijp je dat storing erg bekend is hier.

Met hulp ontvangst antenne zo ver mogelijk van de stoorbronnen weg alsnog een goede ontvangst mogelijk maken, ik zie het als een uitdaging, maar het zou niet zo moeten zijn.
Op 80 meter is de storing S3, 40 en hoger meestal S0.
Ik begrijp uit de contacten dat ik dan tot de gelukkigen hoor op die banden...

Vroeger had iedereen een radio, soms een tv en dat was het dan wel, maar toen hadden we de woodpecker ;) en storende bromfietsen...
Nu heeft iedereen een woud van adaptors in huis, voor de laptop/telefoon/ etc, meestal van het geschakelde type, met Chinese Export CE erop, want het moet niet teveel kosten he?
Wij maken daar ons ook schuldig aan, met je vinger wijzen is 3 vingers naar jezelf wijzen ;)

Als zendamateurs zijn wij maar een hele kleine groep, de verenigingen doen zo goed mogelijk hun best de problemen aan te kaarten, maar economisch zijn we geen partij van betekenis, regels en wetten zijn mooi, maar de economische belangen gaan voor, en mensen importeren zelf ook veel ongekeurde zooi direct uit China etc.
Gekoppeld met een gecastreerde AT die afwegingen moet maken wat ze aanpakken is het de voordeur open zetten voor meer storing, en het vervagen van eisen en normen, we hebben geen storing meer, het is te dulden overlast, dus niet meer ( hoeven) aan te pakken.

Het AT zal dan ook eerst de hulpdiensten, commercieele stations van de storing afhelpen, en is er tijd over, dan komen wij misschien aan de beurt.
Met het verlies van de middengolf stations ( omroep) etc is ook de drang naar bescherming van de middengolf en de korte golf door het gemis aan luisteraars minder interessant en dwingend geworden.

Ook op de hogere banden 2 en 70 is de handhaving minder, zie het aantal High power LPD's in de 70 cm band, piraten etc.
Ondertussen betalen we weer voor de licentie, zonder dat daar extra's tegenover staan.
Het AT is niet verantwoordelijk, het is de Staat die de gelden en prioriteiten stelt, het AT moet het daar maar mee doen.
Voor de Staat zijn wij maar een minimale groep, welke weinig tot geen pressie mogelijkheden kan bieden.
Laat staan in Europees verband, dan zullen alle amateur verenigingen nog beter een lijn moeten trekken.

Ik beschouw het als een utopie dat we de "schone" banden terug krijgen, we kunnen hopen de schade te beperken door zoveel mogelijk druk te blijven uit oefenen.
Ik ben een realist, heb zoveel mogelijk de storende bronnen uit mijn buurt verholpen/vervangen en met experimenteren met hulp ontvangstantennes toch nog redelijk aan DX te doen op 160 meter.

Dat is mijn 2 Euro cent gedachte :wink:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Tenenkrommend

#4 Bericht door PA9X »

Tja, op de eigen QTH experimenteren met ontvangstantennes wordt wel complex als je, vanwege het storingsniveau, van een remote ontvanger gebruik moet maken.

Laat dat experimenteren nu net een grote rol spelen binnen de amateurdienst.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Tenenkrommend

#5 Bericht door pb1a »

Je zou eens kunnen kijken hoeveel zendamateurs er om die reden al mee gestopt zijn. Ik heb zelf ook van alles gedaan en bij mij
heeft het effect gehad. Ik ben 6 s-punten aan QRM kwijt. Maar niet alles is te elimineren. Ik weet uit ervaring dat al diverse zendamateurs de pijp aan Maarten hebben gegeven. Zonde. In de jaren negentig kon je AT zelfs om 4 uur 's-nacht nog bellen,
maar die tijd is voorbij.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

-Verwijderd account

Re: Tenenkrommend

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Dit is het gevolg van de globalisering en vrije handelsverkeer met zo min mogelijk belemmeringen.
En inderdaad: "het moet van Brussel".

Men is echter 'vergeten' om toezicht, controle en handhaving te regelen. Ongetwijfeld vanwege dat dit een flinke kostenpost zal zijn. Nu doet men het steekproefsgewijs, maar het is dweilen met de kraan open.
En wij radiozendamateurs maken in Nederland amper 1% uit van de inwoners, dus we zijn een zeer kleine groep.
Op de 27Mhz is het ook behoorlijk stil geworden, ongetwijfeld zal het stoornivo daar een belangrijke oorzaak voor zijn.
Hoe de toekomst eruit gaat zien voor onze hobby, is behoorlijk ongewis.


Charles - PE2CH

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Tenenkrommend

#7 Bericht door pe5ed »

@PE2CH

Er moet 'niets' van Brussel.
Meestal is er sprake van door nationale overheden toegevoegde maatwerken ;)
Magoe, laten we dat niet in deze discussie laten doorsijpelen.

Banden (ook CB) worden leger door het gebruik van GSM, en anti antenne maatregelen, internet, enz enz....
En om die reden word 'breedbandig' gebruik van dit soort spul oogluikend toegestaan en/of later gelegaliseerd.
Want ja, er is wat aan gelegen om de economie niet te laten lijden aan ons gehobby.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tenenkrommend

#8 Bericht door PE2AAB »

pe5ed schreef:@PE2CH

Er moet 'niets' van Brussel.
Meestal is er sprake van door nationale overheden toegevoegde maatwerken ;)
Magoe, laten we dat niet in deze discussie laten doorsijpelen.

Banden (ook CB) worden leger door het gebruik van GSM, en anti antenne maatregelen, internet, enz enz....
En om die reden word 'breedbandig' gebruik van dit soort spul oogluikend toegestaan en/of later gelegaliseerd.
Want ja, er is wat aan gelegen om de economie niet te laten lijden aan ons gehobby.
CB leeft nog volop hier in de regio! Ik versta er niks van want alles gaat in het Pools maar het is 'Dobre' ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Tenenkrommend

#9 Bericht door andre »

PE2CH schreef:

En wij radiozendamateurs maken in Nederland amper 1% uit van de inwoners, dus we zijn een zeer kleine groep.....



Charles - PE2CH
Wat heet....het is zelfs minder als 0.1pct....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie