Ik moet er nu ook aan geloven - extreme storing. Advies/hulp

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Ik moet er nu ook aan geloven - extreme storing. Advies/hulp

#1 Bericht door PA3LS »

Ik ben een tijdje stil geweeest op radiogebied. Daarom niet gemerkt wanneer het is gebeurd...
Maar in de tijd 2 maanden geleden - nu is er iets gebeurd/veranderd/bijgekomen wat alle ontvangst tussen 150khz en 7MHz onmogelijk maakt door een luide BRRRRRRRRRR.
Hoe luid? Het signaal is op een aperiodisch loopje van 50*50cm en 8 windingen om 't raam, 500mV groot.
Het zijn HF bursts die zich met exact de netfrequentie herhalen - ik kan de scope op het net triggeren, dan blijft het beeld netjes stabiel.
Afbeelding
5mS/div, 100mV/div

Afbeelding

Waarom open ik dit topic? Nou, ik vrees dat dit verholpen krijgen, een hele onderneming gaat worden en ik kan alle hulp gebruiken.
Het lijkt er op dat het stoorsignaal uit de Ziggo wijkkast komt, en zich via bekabeling verspreidt.
Het signaal is er altijd al geweest, maar dan zacht genoeg om te tolereren in de zin van 'in de moderne wereld kun je geen volkomen storingsvrije ontvangst verwachten'.

Wat ik wil gaan doen:
1. Ziggo bellen. Ik vrees alleen dat zij niet gekwalificeerd zijn hiervoor - ik heb een monteur er al eens eerder op aangesproken en die zegt 'normaal, je zit hier naast een versterker'. Maar ik denk niet dat die ook maar iets begreep van wat ik zei. Heeft het zin om nog met Ziggo contact op te nemen?
2. Het Agentschap Telecom contacteren. Hoe gaat dat in z'n werk? Moet ik betalen? Moeten Ziggo betalen?
3. De Veron EMC commissie aanspreken. Wat kunnen zij voor mij doen?

groeten,
Laurens.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ik moet er nu ook aan geloven - extreme storing. Advies/

#2 Bericht door elsinga »

1. kan, maar ik zou de webcare (via facebook) proberen. Die hebben vaak wat meer kennis van zaken.
2. kost niets en als de storing zo hard is hebben ook andere diensten er wellicht last van, dus meer kans op actie.
3. adviseren volgens mij.

Ik zou ze ook in volgorde 1, 2, 3 gaan proberen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Ik moet er nu ook aan geloven - extreme storing. Advies/

#3 Bericht door Lexie »

Naast het appartement waar ik woon staat ook een straatkast van Ziggo, bij mij levert dat geen problemen op.
Zoiets als op deze foto: https://ziggoforum.nl/topics/32799/

Is een dicht metalen kast, net even naar toegelopen met portable radio, maar geen enkele storing. Dus of er gaat bij Ziggo iets fout, of de storing komt toch ergens anders vandaan.

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Ik moet er nu ook aan geloven - extreme storing. Advies/

#4 Bericht door pe1cmo »

De kans dat dit uit die straat kast komt, lijkt me klein.
Het zal een groep of eindversterker zijn, waarschijnlijk extern via de kabel gevoed. Een wijkkast is snel 2 meter breed.


Maar het kan zijn dat er ergens een rotte TV is, zonder randaarde en dat zijn lichtnet vuiligheid dus via de aarde van de coax zijn weg zoekt.
Of een kastje voor de TV voor digitaal beeld, met zo'n heerlijk rotte netvoeding van spleetoog makelij, voorzien van een CE (Chineese Export only) teken.

Maat je liet een foto zien van die loop met scoop, maak daar eens een langere kabel aan en ga eens rondlopen, kijken waar het signaal het hardst is.
Het is tenslotte een heel mooie meetinstrument zo.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Ik moet er nu ook aan geloven - extreme storing. Advies/

#5 Bericht door PA3LS »

Ik had ter lering ende vermaek een detectiediode en kristaloortelefoon op de loop aangesloten. Het viel op dat het signaal extreem sterk was bij mijn netwerkbekabeling.
Ook nog met AM portable rondgelopen. De nul was binnenshuis niet echt te herkennen in de richting van de straatkast/wijkkast... Maar ik kon 'm dit keer wel op een ander punt nullen - de hoek waar het kabelmodem staat. Beet! De schakelende voeding daarvan is begonnen met storen. Tijdelijk heb ik mijn 13,8v voeding dr'op aangesloten. De banden zijn nu nog steeds verre van stil, maar ik kan teminste weer de omroepstations op de middengolf horen :)

Ik ben weer blij.

Plaats reactie