Wie kan me ervaringen vertellen met deze apparaten

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Wie kan me ervaringen vertellen met deze apparaten

#1 Bericht door PA2LAD »

Een leverancier wil op een dak zonnepanelen neerleggen nabij VHF en UHF antenne`s.
Het gaat om 2 x SMA STP25000TL-30-nodisplay met 4 MPP-trackers en 3-fase AC.
Wie kan zijn ervaringen hiervan vertellen m.b.t. radiostoring?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wie kan me ervaringen vertellen met deze apparaten

#2 Bericht door PE2AAB »

Volgens de DoC voldoet het product aan de EMC en LVD richtlijn. Prima. Dit kan een fabrikant zélf verklaren. Echter dienen hier dan wél de betreffende testrapportages aan ten grondslag te liggen! Raadpleeg de fabrikant hier eens over. Ze dienen deze testrapporten in hun TCF (Technisch Dossier) te hebben.

Wat ik nog wel even wil aangeven; voldoet een product aan de limieten zoals gesteld in de EMC richtlijn geeft dit (als het product tegen de limiet emissie uitstoot) een S9 +40 dB ruis op bijvoorbeeld VHF!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wie kan me ervaringen vertellen met deze apparaten

#3 Bericht door PA2LAD »

Duidelijk verhaal. Ik wil ook graag nog mensen horen met praktijkervaring met dit materiaal.
Enige radiostoring is absoluut niet toegestaan.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie kan me ervaringen vertellen met deze apparaten

#4 Bericht door elsinga »

Ik heb zelf de SMA Sunnyboy 4000-TL op het dak gehad (nou ja, staat er nog steeds, maar huis is niet meer van mij ;) ). Nul storing. Nou ja, direct naast de omvormer was op HF wat te horen, maar 3m hoger lag de externe tuner met daaraan lintkabel en 2m daarboven liep de antennedraad en ik merkte geen verschil tussen wel of geen ingeschakelde omvormer.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie