Ontvangststoring op 40 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ontvangststoring op 40 meter

#1 Bericht door PA3HGT »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds een paar maanden een ontvangststoring op 40 meter die pakweg 400 khz breed is ( 7.000-7400 ) :(

Het lijkt op een soort ontstekingsstoring en de sterkte is ongeveer S7 en deze komt plots op als het donker wordt,vandaag om 20.10 uur .Na 00.00 uur is het weg. :)
QSB zit er niet op en met de antenne eruit heb ik de storing niet meer.
Het zit niet in de omgeving in een straal van 500 mtr omdat ik al met een kortegolf ontvangertje een kleine ronde heb gemaakt.
Ik heb wel een globale richting waar ik moet zoeken ( met een niet-resonante HF-richtantenne wat rondgedraaid: Optibeam OB9-5 ).
Heb op een paar nederlandse SDR websites geluisterd maar daar hoor ik de storing ook niet.

Ik heb 2 opnames gemaakt :

https://youtu.be/6gC49L6K2g0

https://youtu.be/IZe0ASCJrSk

Kan iemand uit de opname halen wat het ongeveer voor storing het is en is het misschien een idee om het bij AT aan te geven ?

Bij voorbaat dank,

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Ontvangststoring op 40 meter

#2 Bericht door PA8JDG »

PA3HGT schreef:Hallo iedereen,

Ik heb sinds een paar maanden een ontvangststoring op 40 meter die pakweg 400 khz breed is ( 7.000-7400 ) :(

Het lijkt op een soort ontstekingsstoring en de sterkte is ongeveer S7 en deze komt plots op als het donker wordt,vandaag om 20.10 uur .Na 00.00 uur is het weg. :)
QSB zit er niet op en met de antenne eruit heb ik de storing niet meer.
Het zit niet in de omgeving in een straal van 500 mtr omdat ik al met een kortegolf ontvangertje een kleine ronde heb gemaakt.
Ik heb wel een globale richting waar ik moet zoeken ( met een niet-resonante HF-richtantenne wat rondgedraaid: Optibeam OB9-5 ).
Heb op een paar nederlandse SDR websites geluisterd maar daar hoor ik de storing ook niet.

Ik heb 2 opnames gemaakt :

https://youtu.be/6gC49L6K2g0

https://youtu.be/IZe0ASCJrSk

Kan iemand uit de opname halen wat het ongeveer voor storing het is en is het misschien een idee om het bij AT aan te geven ?

Bij voorbaat dank,

Hans
Hallo Hans,

Lastig om aan te geven wat het kan zijn. Ik zou proberen om m.b.v. een kleine loop antenne de bron te lokaliseren. Het AT verwacht tegenwoordig dat je al zo veel mogelijk zelf het gedaan om een storing aan te pakken. Erg vervelend dat je er al maanden last van hebt. Om de oorzaak te pinpointen, lijkt het mij wel noodzakelijk verderop in de buurt onderzoek te doen. Als je de bron écht niet kunt vinden, of wanneer gesprekken met de veroorzaker(s) op niets uitdraaien, dan zou ik het AT inschakelen.

73's

Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ontvangststoring op 40 meter

#3 Bericht door elsinga »

Bij donker opkomen en om middernacht weg, dat klinkt als verlichting en dan met name straatverlichting. Een deel van de straatverlichting wordt namelijk deels 's nachts uitgeschakeld om stroom te besparen. Voor consumentenverlichting is dit ongebruikelijk.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Ontvangststoring op 40 meter

#4 Bericht door Bert_1 »

Zonsondergang is in deze tijd net na 8 uur dus de verlichting lijkt me een goede mogelijkheid. Ik ben benieuwd of de storing iedere dag weer iets later begint.
Bert

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ontvangststoring op 40 meter

#5 Bericht door pa0ejh »

Ik zie alleen een verhoogde ruisvloer, in je Spectrum zijn de gewenste signalen nog duidelijk aanwezig, je Waterval is ook 'schoon' ...

Het AT stelt dat je 'enige hinder' moet accepteren en dan is dit nog een luxe vorm van storing.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ontvangststoring op 40 meter

#6 Bericht door PA3HGT »

PE1KVL schreef:Zonsondergang is in deze tijd net na 8 uur dus de verlichting lijkt me een goede mogelijkheid. Ik ben benieuwd of de storing iedere dag weer iets later begint.
Ik ook maar we gaan er eens in verdiepen,in ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden !

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Ontvangststoring op 40 meter

#7 Bericht door PA8JDG »

PA3HGT schreef:
PE1KVL schreef:Zonsondergang is in deze tijd net na 8 uur dus de verlichting lijkt me een goede mogelijkheid. Ik ben benieuwd of de storing iedere dag weer iets later begint.
Ik ook maar we gaan er eens in verdiepen,in ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden !

Hans
Hallo Hans,

Ben wel benieuwd of je al iets meer te weten bent gekomen. Is er idd een link met de straatverlichting?

Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ontvangststoring op 40 meter

#8 Bericht door PA3HGT »

PA8JDG schreef:
PA3HGT schreef:
PE1KVL schreef:Zonsondergang is in deze tijd net na 8 uur dus de verlichting lijkt me een goede mogelijkheid. Ik ben benieuwd of de storing iedere dag weer iets later begint.
Ik ook maar we gaan er eens in verdiepen,in ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden !

Hans
Hallo Hans,

Ben wel benieuwd of je al iets meer te weten bent gekomen. Is er idd een link met de straatverlichting?

Jan, PA8JDG
Hallo Jan,

We zijn er nog niet mee bezig geweest omdat we weinig tijd hebben gehad vanwege antenneproject op de vereniging wat we nu aan het doen zijn.
Ik heb wel rondgereden in de omgeving maar nog niets gevonden.
Het heeft wel onze aandacht uiteraard en de tip over de straatverlichting hou ik zeker in mijn hoofd.

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Plaats reactie