Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wegvallen DSL verbinding

#16 Bericht door ----- »

Hier staat ook een FRITZ!Box 7360

Heb je dit scherm gevonden ? (Bij DSL INformation -> onderaan de pagina View: van Standaard op Advanced zetten, en dan krijg je een extra tabblad met Line Settings)
Bijlagen
RFI.jpg

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Wegvallen DSL verbinding

#17 Bericht door jan58 »

PE1PQX schreef:
PA3BAS schreef:Probeer eens cat6-kabel. Afgeschermd dus. Misschien helpt dat
CAT6 is niet afgeschermd, heeft t.o.v. CAt5(e) alleen een iets dikkere ader en daardoor een hogere bandbreedte.
Alleen als de kabel geen UTP is maar STP (Shielded Twisted Paid) dan zit er een folie om heen, anders niet.
Tis maar net hoe je het leest.......

Gr Jan

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#18 Bericht door PE1PQX »

Jan58: CAT5e, CAT6 etc. is de classificatie van bandbreedte, de kreet UTP, STP etc. vertelt iets over een eventuele afscherming.

https://www.utp-kabel.nl/faqs en
https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kab ... iezen.html
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#19 Bericht door PA2RU »

@PG8M
Dat scherm heb ik gevonden : die bolletjes stonden helemaal naar links op maximum stabiliteit...
Helemaal de andere kant op had als resultaat een constant hakkende verbinding : radio en tv dat hakkelde en haperende up en download op het internet , dat hoorde je ook terug tijdens telefoongesprekken.
Alsof de zaak tegen een begrenzer aanzit..

Heeft verder geen invloed op het wegvallen van de VDSL verbinding zoals dat hier gebeurt..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#20 Bericht door PA2RU »

Even een korte update:
In de voedingslijn naar de fritzbox heb ik een ferrietclamp opgenomen die 2 x een aantal wikkelingen heeft elk tegen elkaar in zijn gewikkeld.
Dat heeft tot nu toe wel resultaat maar nog niet bevredigend : met laag vermogen blijft de verbinding er in zitten..
Moet ik nog gaan uitwerken..
Foto van de ferrietclamp volgt later..
73 René PA2RU

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Wegvallen DSL verbinding

#21 Bericht door PA1WBU »

jan58 schreef:
PE1PQX schreef:
PA3BAS schreef:Probeer eens cat6-kabel. Afgeschermd dus. Misschien helpt dat
CAT6 is niet afgeschermd, heeft t.o.v. CAt5(e) alleen een iets dikkere ader en daardoor een hogere bandbreedte.
Alleen als de kabel geen UTP is maar STP (Shielded Twisted Paid) dan zit er een folie om heen, anders niet.
Tis maar net hoe je het leest.......

Gr Jan
gegeven dat de U van UTP staat voor Unshielded lijkt me niet dat het iets met lezen te maken heeft?

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Wegvallen DSL verbinding

#22 Bericht door jan58 »

PA1WBU schreef:
jan58 schreef:
PE1PQX schreef:
PA3BAS schreef:Probeer eens cat6-kabel. Afgeschermd dus. Misschien helpt dat
CAT6 is niet afgeschermd, heeft t.o.v. CAt5(e) alleen een iets dikkere ader en daardoor een hogere bandbreedte.
Alleen als de kabel geen UTP is maar STP (Shielded Twisted Paid) dan zit er een folie om heen, anders niet.
Tis maar net hoe je het leest.......

Gr Jan
gegeven dat de U van UTP staat voor Unshielded lijkt me niet dat het iets met lezen te maken heeft?

Je leest het nu weer niet goed.

Maar oke maakt niet uit.

Gr jan

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#23 Bericht door PE1PQX »

Jan, het is heel simpel: jouw betoog suggereert dat CAT6 al afgeschermd is. Dit is in beginsel onjuist.
CAT6 heb je ook in verschillende 'smaken', waaronder UTP (Unshielded Twisted Pair) en STP (Shielded Twisted Pair).
Dit geld ook voor CAT5e. Info hierover: https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html

Nu ff terug naar het VDSL probleem van René, PA2RU.
Zoals het er nu voor staat heeft het plaatsen van ferriet om de voedingslijn van de FritzBox een gunstig effect op het hele gebeuren. De modem verliest minder snel zijn synchronisatie met de centrale bij het produceren van een HF signaal. Kunnen we conlcuderen dat het probleem niet in de bekabeling van de centrale naar het modem zit? Nee, dat kunnen we (nog!) niet.
Wel hebben we het vermoeden dat de voedingsaansluiting in het modem mogelijk onvoldoende gefilterd (los zittende C of mogelijk een 'maandagmorgen' product) wordt.

Andere punt van overweging is het verplaatsen van het ISRA-punt van de woonkamer naar de meterkast. Als je dat door KPN laat doen loop je de kans op een vette nota van ongeveer €300,-
Nu zit er tussen het ISRA-punt en modem zo'n 7 à 8 meter CAT5e UTP. Heeft het zin dit te vervangen voor CAT6 (al dan niet afgeschermd)? Nee, naar mijn mening niet. Reden hiervan is dat CAT5e over een afstand van 10 meter ruim voldoet aan een doorvoer datarate van 1Gbit/sec, en VSDL komt bij lange na nog niet zo ver, ook niet met vectoring EN pair-bonding want dan is het maximale wat KPN op dit moment over haar koper kan leveren ongeveer 200mbit/sec, dus ruim minder dan 1 Gbit/sec. (e.e.a. afhankelijk van koperkwaliteit en afstand tot centrale/straatkast)

De te nemen proeven/experimenten??
- Meer ferriet op de voedingslijn
- testen met een Fritzbox 7581 (ja ik weet het, deze heeft nog bugs maar die slaan alleen op DECT voor zover ik weet).
- een conventionele voeding bouwen voor de fritzbox en kijken wat er dan gebeurd

René moet zelf bepalen of (en wanneer) het ISRA-punt verplaatst word.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#24 Bericht door PA2RU »

Mijn vertaling van UTP = Unshielded Twisted Pair -> Onafgeschemd getwist paar
STP = Shielded Twisted Pair -> Afgeschermd getwist paar


Lijkt me duidelijk dat Cat5 of Cat6 inherent hier aan is...
Verder is het denk ik niet zinvol om STP te gebruiken in mijn thuisnetwerk , puur vanwege het feit dat die gewoon door blijft werken net als mijn wifi gebeuren..

Nu weer ontopic graag
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#25 Bericht door PA2RU »

Heren ,
Een tweetal update's
De eerste is de foto van de ferrietclamp :
Afbeelding
Ik weet het , moet er eens afstoffen :mrgreen:
2de update is dat ik per toeval er achter kwam dat er een update plaats heeft gehad in de fritzbox , alles viel uit tot aan wifi toe.
Heb toen ingelogd in het modem waar te zien was dat er een update is gedaan , zelf het eventlog is in zijn geheel verdwenen.
Dat heeft tot nu toe als resultaat gehad dat de verbinding er in blijft want ben eerder deze avond een dik uur bezig geweest om TU5MH te loggen ( nog niet gelukt trouwens :( ) op 30meter.
In de statistics waren ook geen Unrecoverable Errors te zien ten tijde van mijn activiteiten op 30 eerder deze avond , die waren eerder wel goed te zien als het probleem zich voordeed met HF in de lucht..
Het lijkt er dus op dat het probleem zich heeft opgelost : nog geen proeven gedaan op 80 , 60 , 40 en 20 meter, dus daar kom ik nog op terug.
73 René PA2RU

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Wegvallen DSL verbinding

#26 Bericht door pa5wil »

op de nieuwste Fritzbox de 7581, die xs4all nu uitlevert aan nieuwe klanten, zit er al een ferrietclamp op de voedingkabel. Ik heb al jaren verschillende fritzboxen gehad en nooit problemen. Als je contract voor een jaar verlengt wordt dit nieuwe modem aan je verstuurd. Kost je alleen 10 euro verzendkosten.
Wil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#27 Bericht door PE1PQX »

Die nieuwste fritz heeft nog de nodige bugs, bijvoorbeeld uit zichzelf verliezen van de DSL sync. AVM moet daarvoor nog een firmware upgrade maken. (Naast het feit dat DECT niet goed werkt)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#28 Bericht door PA2RU »

PA5WIL schreef:op de nieuwste Fritzbox de 7581, die xs4all nu uitlevert aan nieuwe klanten, zit er al een ferrietclamp op de voedingkabel. Ik heb al jaren verschillende fritzboxen gehad en nooit problemen. Als je contract voor een jaar verlengt wordt dit nieuwe modem aan je verstuurd. Kost je alleen 10 euro verzendkosten.
Huidige fritzbox doet zijn werk verder wel goed..deze hangt er zolang we bij XS4ALL zitten en dat is al anderhalf jaar.
En op 40m gaat het nog mis, op de andere banden nog niet geprobeerd .
73 René PA2RU

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Wegvallen DSL verbinding

#29 Bericht door pa5wil »

PE1PQX schreef:Die nieuwste fritz heeft nog de nodige bugs, bijvoorbeeld uit zichzelf verliezen van de DSL sync. AVM moet daarvoor nog een firmware upgrade maken. (Naast het feit dat DECT niet goed werkt)
Dect gebruik ik niet. 4 dagen in gebruik en kreeg wel meteen een firmware update naar Versie 06.54 na het aansluiten. Tot nu geen problemen met dit modem. Gebruik internet, bellen en televisie via xs4all en wifi via 5 GHz
Wil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#30 Bericht door PE1PQX »

Ik ga alleen uit wat er her-en-der op internet over dit modem verteld wordt (o.a. tweakers.net).
Heb hem hier ook liggen, maar gebruik hem (nog) niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie