Jan, het is heel simpel: jouw betoog suggereert dat CAT6 al afgeschermd is. Dit is in beginsel onjuist.
CAT6 heb je ook in verschillende 'smaken', waaronder UTP (Unshielded Twisted Pair) en STP (Shielded Twisted Pair).
Dit geld ook voor CAT5e. Info hierover:
https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.htmlNu ff terug naar het VDSL probleem van René, PA2RU.
Zoals het er nu voor staat heeft het plaatsen van ferriet om de voedingslijn van de FritzBox een gunstig effect op het hele gebeuren. De modem verliest minder snel zijn synchronisatie met de centrale bij het produceren van een HF signaal. Kunnen we conlcuderen dat het probleem niet in de bekabeling van de centrale naar het modem zit? Nee, dat kunnen we (nog!) niet.
Wel hebben we het vermoeden dat de voedingsaansluiting in het modem mogelijk onvoldoende gefilterd (los zittende C of mogelijk een 'maandagmorgen' product) wordt.
Andere punt van overweging is het verplaatsen van het ISRA-punt van de woonkamer naar de meterkast. Als je dat door KPN laat doen loop je de kans op een vette nota van ongeveer €300,-
Nu zit er tussen het ISRA-punt en modem zo'n 7 à 8 meter CAT5e UTP. Heeft het zin dit te vervangen voor CAT6 (al dan niet afgeschermd)? Nee, naar mijn mening niet. Reden hiervan is dat CAT5e over een afstand van 10 meter ruim voldoet aan een doorvoer datarate van 1Gbit/sec, en VSDL komt bij lange na nog niet zo ver, ook niet met vectoring EN pair-bonding want dan is het maximale wat KPN
op dit moment over haar koper kan leveren ongeveer 200mbit/sec, dus ruim minder dan 1 Gbit/sec. (e.e.a. afhankelijk van koperkwaliteit en afstand tot centrale/straatkast)
De te nemen proeven/experimenten??
- Meer ferriet op de voedingslijn
- testen met een Fritzbox 7581 (ja ik weet het, deze heeft nog bugs maar die slaan alleen op DECT voor zover ik weet).
- een conventionele voeding bouwen voor de fritzbox en kijken wat er dan gebeurd
René moet zelf bepalen of (en wanneer) het ISRA-punt verplaatst word.