Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#76 Bericht door PG7M »

PA5WIL schreef:sinds firmware update naar 6.83 geen problemen meer met de fritzbox 7581. Werkt al paar weken zonder uit te vallen of andere problemen. Ook pair bonding is nu geactiveerd.
Moet je dat speciaal aanvragen, dat pair bonding of heeft iedereen die mogelijkheid? Heb nu maar 1 draadje aangesloten, ervan uitgaande, dat het 2e draad verder niet nodig is.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#77 Bericht door PE1PQX »

Pair bonding is alleen interessant als je een dubbele snelheid nodig hebt dan wat je nu kunt halen. Ook is het afhankelijk of het mogelijk is op jouw adres.
Natuurlijk betaal je ook extra voor pair-bonding.

Interessant URL om je telco (KPN of glas) mogelijkheden te zien: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#78 Bericht door PG7M »

PE1PQX schreef:Pair bonding is alleen interessant als je een dubbele snelheid nodig hebt dan wat je nu kunt halen en wilt betalen. Ook is het afhankelijk of het mogelijk is op jouw adres.

Interessant URL om je telco (KPN of glas) mogelijkheden te zien: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
Bedankt voor info. Meteen gekeken, maar niet beschikbaar. Blijft alleen koper over ;-)
PG7M Robert

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Wegvallen DSL verbinding

#79 Bericht door pa5wil »

PE1PQX schreef:Pair bonding is alleen interessant als je een dubbele snelheid nodig hebt dan wat je nu kunt halen. Ook is het afhankelijk of het mogelijk is op jouw adres.
Natuurlijk betaal je ook extra voor pair-bonding.

Interessant URL om je telco (KPN of glas) mogelijkheden te zien: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
Bij xs4all betaal je niets extra voor pair bonding. Ook het aansluiten en indien nodig vernieuwen isra punt door KPN monteur is gratis. Op mijn adres is geen glasvezel dus pair bonding de enige mogelijkheid voor snelle verbinding. Op mijn abonnement is download 80 maximaal mogelijk. Ik haal 79 Mb/s down en 66 Mb/s up. Dat is toch heel mooi. Ik kan zelfs mijn abonnement verhogen naar 160 Mb/s downloaden.
Nu heb ik ook het voordeel dat de wijkkast maar 58 meter van mijn huis staat. In de wijkkast houdt de glasvezel op. Vandaar alleeen koper naar de huizen. De gemeente heeft besloten dat er geen glasvezel gaat komen op particulieren adressen.
Wil

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#80 Bericht door elsinga »

Ik woon in een nieuwbouwwijk (huis is 6 jaar oud), maar max hier is 12Mbit down over DSL. Reden: hele wijk (met heel veel woningen) zit aangesloten op de "oude" centrale in het centrum en de wijkkasten zijn nog niet verglaast. Gelukkig wel kabelinternet van Ziggo, dus 300/30 in huis. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Wegvallen DSL verbinding

#81 Bericht door SilverArrow »

PA5WIL schreef:sinds firmware update naar 6.83 geen problemen meer met de fritzbox 7581. Werkt al paar weken zonder uit te vallen of andere problemen. Ook pair bonding is nu geactiveerd.

Ok, ik was ook al maanden niet meer op dat forum geweest, was er klaar mee. Toch maar eens uit het hoekje halen dan, en aansteken. Benieuwd of DECT het dan ook doet, want daar was het mij om te doen....

Xs4all had dat hele modem nog niet moeten leveren, in December 2016, was gewoon te veel mis mee ( als je er meer mee wilt doen dan alleen interneppen)
elsinga schreef:Ik woon in een nieuwbouwwijk (huis is 6 jaar oud), maar max hier is 12Mbit down over DSL. Reden: hele wijk (met heel veel woningen) zit aangesloten op de "oude" centrale in het centrum en de wijkkasten zijn nog niet verglaast. Gelukkig wel kabelinternet van Ziggo, dus 300/30 in huis. ;)
Klopt, ik zou 80 moeten hebben, en heb nog steeds "maar" 26 mb

Zat ook aan Ziggo (zakelijk) te denken, maar dan moet ik alles wat nu via xs4all loopt, even in kaart brengen, ik heb er in de jaren veel aan toegevoegd, o.a veel emailadressen....

Voor de komende winter maar eens bekijken, nu te warm voor :P
Beter een muisarm dan een apestaartje

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#82 Bericht door PG7M »

Mochten er nog amateurs zijn, die net als ik (inmiddels vermoedelijk opgelost), problemen hebben met het wegvallen van de VDSL2 verbinding i.c.m. FritzBox 7581 of ander gelijkend modem, wanneer je op 40 of 20 meter uit komt, dan heb ik hier mogelijk een oplossing voor je.

Het ontstaan van dit probleem is in de periode, dat KPN, ADSL ging vervangen voor VDSL2. Daarvoor nooit geen probleem met FritzBox modems gehad. Het wijzende vingertje wees uiteraard, zoals altijd naar de zendamateur. Ik zal jullie besparen, wat ik allemaal in het werk heb gezet, om alles aan mijn kant in orde te maken, dan heb ik het nog niet eens over wat het me gekost heeft. Ik heb de nodige ferriet aangeschaft, in alle soorten en maten, ON7FU filter meteen onder de antenne.

Sinds een paar dagen, is het probleem (mogelijk) verholpen. Het blijkt, zoals we al een hele tijd dachten, rechtstreekse inslag te zijn op het modem (die slecht is afgeschermd tegen RFI van buitenaf, anders werken interne WiFi antennes voor 2,4 en 5 GHz niet meer), wat in mijn geval binnen een meter of 10 van de beam is opgesteld.

Ik heb nu heel af en toe nog foutmeldingen, maar de VDSL2 lijn klapt er niet meer uit op 20 meterband, wanneer ik ook maar even bezig ben.

Wat heb ik gedaan :
- 1x router met 2 externe antennes aangeschaft. De WiFi van de FritzBox 7581 is toch al niet geweldig, vanwege interne antennes (men is meer gecharmeerd van het uiterlijk, dan degelijkheid blijkbaar).
- Router gekoppeld aan modem, vervolgens WiFi van FritzBox uitgezet en die van de router aan. Het signaal van de WiFi is aanmerkelijk verbeterd t.o.v. de oude situatie. Ik had al geen WiFi repeater, maar nu zeker niet meer nodig !
- Eerst geprobeerd om het probleem weg te krijgen door het modem van 2 in elkaar passende metalen lectuurbakken van Ikea te plaatsen (er zitten gaten in, die groot genoeg zijn om wat kabeltjes doorheen te voeren). Dit bleek niet afdoende. Mogelijk omdat ik de bakken niet aan aarde heb gelegd en die heb ik op die plek ook niet zo gemakkelijk bij de hand.
- Omdat het nu mooi vierkant/rechthoekig is door de lectuurbakken, aluminium folie gepakt en er netjes omheen gewikkeld.
- De smalle zijkanten van de lectuurbakken heb ik open gelaten, omdat ik nog gebruik van DECT functie en 2 radiatorknoppen werken ook via de DECT Smart Home functie van de FritzBox. DECT blijft nu volledig werken.

Ik had dit al veel eerder kunnen verhelpen, maar het ontbreekt mij aan genoeg creativiteit. Ik ontdekte, dat zodra ik de beam bij het modem weg hield, het probleem er niet of bijna niet was, dus heb ik het zo gelaten.
Bij toeval, zag ik afgelopen week iets voorbij komen, wat wellicht e.e.a. kon oplossen en er op zich ook nog netjes uit ziet.
Mijn XYL kwam vervolgens met die 2 lectuurbakken op de proppen, waar ik helemaal niet bij stil had gestaan. Het ziet er nu ook nog enigszins fatsoenlijk uit in de woonkamer.
Bijlagen
2x stalen document lektuurbakken van Ikea, die je in elkaar kunt schuiven voorzien van gaten, waar je bekabeling doorheen past. Als je het alleen zo wilt laten, zou je dit nog aan aarde moeten koppelen om een kooi van Faraday te creeren. In mijn geval geen optie, dus nog wat anders verzonnen.
2x stalen document lektuurbakken van Ikea, die je in elkaar kunt schuiven voorzien van gaten, waar je bekabeling doorheen past. Als je het alleen zo wilt laten, zou je dit nog aan aarde moeten koppelen om een kooi van Faraday te creeren. In mijn geval geen optie, dus nog wat anders verzonnen.
Om het gaas heen, aluminium folie gewikkeld. Het is nu mooi vierkant/rechthoekig, je zit niet te klooien met kabels.
Om het gaas heen, aluminium folie gewikkeld. Het is nu mooi vierkant/rechthoekig, je zit niet te klooien met kabels.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#83 Bericht door PE1PQX »

Wellicht een overbodige vraag, maar hoever staat jouw fritzbox van het ISRA punt af, en welke bekabeling zit daar tussen?? Mijn advies is dit zo kort mogelijk te houden, UTP te gebruiken en voor zover ik elders begrepen heb met gebruik van aders van verschillende paren! (die dus niet in elkaar getwist zijn)
Bij mij is dat nog geen meter er vanaf in de meterkast.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#84 Bericht door PG7M »

Andre, dat is tussen de 1 en de 1 1/2 meter.

Ik heb het zelfs geprobeerd met 24AWG 5e STP patch kabel (afgeschermde telefoniekabel), die KPN XL winkel mij aanraadde.
PE1PQX schreef:Wellicht een overbodige vraag, maar hoever staat jouw fritzbox van het ISRA punt af, en welke bekabeling zit daar tussen?? Mijn advies is dit zo kort mogelijk te houden, UTP te gebruiken en voor zover ik elders begrepen heb met gebruik van aders van verschillende paren! (die dus niet in elkaar getwist zijn)
Bij mij is dat nog geen meter er vanaf in de meterkast.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#85 Bericht door PE1PQX »

Die 24AWG zegt me 1-2-3 niets kwa aderdieameter etc (google vertelt me net dat het rond de 0.5mm diameter is, of 0.2mm²)
Liefst zo kort mogelijk, als de mogelijkheid er is, korter dan 50cm.

Ook het soort ader is belangrijk, CCA (cooper clad aluminium) of CCS (copper clad steel) is bagger voor ICT werk, 100% koper is toch beter gebleken. Vooral op de wat hogere snelheden.
Maar als jouw oplossing werkt en de WAF ('Wife Acceptance Factor') ook acceptable te noemen is... :wink:

Vergeet ook niet de bekabeling van je ISRA punt naar de wijkverdeler. Als die al troep is, maar wel toch beloofde (als in 'acceptabele') snelheden haalt kun je helaas niet rekenen op support van de kabel-eigenaar (KPN-infra waarschijnlijk). Het systeem doet wat het doen moet en ook op een geoorloofd niveau.

Ik had destijds heel veel geluk dat een 1e verdeler ('STAP58') nog geen 50mtr verderop staat en de kabel tussen mijn ISRA en die kast gewoon bagger bleek te zijn.
Mijn provider (KPN-Planet) wilde in eerste instantie niet mee werken aan vervanging van die kabel, nadat ik overgestapt was naar XS4ALL was het binnen een half jaar opgelost.
Zie mijn verhaal: http://www.pe1pqx.eu/index.php/home/mij ... den-deel-3
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#86 Bericht door PG7M »

Die 24AWG CAT 5e Patch kabel STP met RJ11 stekker, heb ik na aanraden van KPN XL gekocht bij "AlleKabels". Helaas hebben alleen KPN klanten korting bij hun, XS4ALL valt hier niet onder, maar ja, die paar euro meer had ik er wel voor over.

Jammergenoeg, bracht dit ook niet het gewenste resultaat. In mijn geval, zit het echt in de slechte/geen afscherming van het modem zelf. Zoals in het verhaaltje al verteld, we hebben het in van alles gezocht en dingen geprobeerd, maar we bleven uiteindelijk uitkomen op de afscherming van het modem.

Ook advies gevraagd aan de EMC commissie en bij AT aangeklopt, maar ja, dat bracht ook weinig tot niets, dus heb ik het verder maar min of meer met rust gelaten en zolang de beam niet in de richting van het modem kwam, ging het redelijk.

Ik had me al voorgenomen, dat wanneer VDSL2 van profiel 17A (17,664 MHz) naar 30A (30MHz) of 35B (35.328MHz) wordt overgezet, ik definitief afscheid neem van de koperlijn en overstap naar Ziggo.

Ongetwijfeld kunnen er ook diverse andere factoren bij komen kijken, waardoor het niet goed functioneert, maar voor het eerst heb ik nu het gevoel, dat dit nu gaat werken.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#87 Bericht door PA2RU »

Als je overstapt naar ziggo dan wens ik je veel succes!!
73 René PA2RU

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Wegvallen DSL verbinding

#88 Bericht door PD1JAP »

PA2RU schreef:Als je overstapt naar ziggo dan wens ik je veel succes!!
Bij mij (en heel veel mensen waarvan ik pc’s onderhoud) is Ziggo al vele jaren een succes en Storingen door RF heb ik nog niet meegemaakt in mijn installatie.
Wat ik niet zo leuk vind aan Ziggo is dat als zij aan het tv netwerk geklust hebben dat ik dan een van de tv’s opnieuw moet programmeren. Maar bon, zo wild is dät ook niet.

Groet, John.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#89 Bericht door PG7M »

Terugkomend op mijn verhaaltje van 21 mei 2018, het probleem is deels opgelost.

Lijkt er vooralsnog op, dat het wel enigszins nut heeft gehad, maar het probleem nog steeds niet definitief de nek om is gedraaid. Ik denk, dat dit ook nooit zal gaan gebeuren.

Vermoedelijk is het, zoals eigenlijk in het begin al gedacht, rechtstreekse instraling op de koperlijn die van boven (ISRA) door de schacht naar beneden loopt en waar ik dus niet bij kan.

Ik probeer alleen nog rond het modem wat aanpassingen te doen en dan stop ik er mee, het heeft me genoeg duiten gekost om het van mijn kant verder in orde te maken. Ik heb ook niet de illusie dat het AT hiervoor komt. Heb al een tijd terug een keer contact opgenomen, maar ben er niet veel wijzer van geworden.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#90 Bericht door PE1PQX »

Tijd dat KPN fatsoenlijke modems gaat leveren, de FRITZ!Box 7581 geeft hiet geen enkele krimp.
Die experiaprut moet er gewoon uit, want dat voldoet niet aan de EMC norm (is te gevoelig er voor)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie