Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Wegvallen DSL verbinding

#1 Bericht door PA2RU »

Luitjes..
Sinds enkele weken doet bij mij het volgende probleem zich voor :
Als ik op de HF banden actief ben dan vliegt de DSL verbinding er uit....tot en met de 20m band , op de hogere banden geen last.
Dat gebeurt op beide antenne's die ik beschikbaar heb : een vertical (coax gevoed) en de dipool (symetrisch) zelfs al met 5 watt gaat het mis.
Met de dipool ben ik al bezig geweest , zelfs een andere tuner gebruikt maar dat had geen zin : ook dan vliegt de zaak er uit.

Ter info : het gaat om een fritzbox 7360 die los daarvan verder probleemloos en vrijwel storingsvrij zijn werk doet.
Het ISRA punt zit in een hoek van de woonkamer en het modem in de meterkast , daartussen zit ongeveer 4m UTP kabel (CAT5) zonder splitter...
Vanaf het modem gaat het netwerk ook verder met CAT5 utp kabel..
Het rare is dat voorheen het altijd goed ging en ik snap daar ook geen hout van : wie heeft daar ook al eens mee te maken gehad en wat kan een oplossing zijn??
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#2 Bericht door elsinga »

Recentelijk overgestapt van ADSL op VDSL? VDSL schijnt gevoeliger te zijn voor RFI.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wegvallen DSL verbinding

#3 Bericht door PA3BAS »

Probeer eens cat6-kabel. Afgeschermd dus. Misschien helpt dat
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#4 Bericht door PA2RU »

elsinga schreef:Recentelijk overgestapt van ADSL op VDSL? VDSL schijnt gevoeliger te zijn voor RFI.
Nee , wel van provider maar dat was ergens in het najaar van 2015 , alleen kan ik het niet rijmen met het feit dat het eerder altijd goed ging en dat het probleem zich de laatste 3 weken voordoet..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#5 Bericht door KHoos »

PA2RU schreef:
elsinga schreef:Recentelijk overgestapt van ADSL op VDSL? VDSL schijnt gevoeliger te zijn voor RFI.
Nee , wel van provider maar dat was ergens in het najaar van 2015 , alleen kan ik het niet rijmen met het feit dat het eerder altijd goed ging en dat het probleem zich de laatste 3 weken voordoet..
Is je maximale VDSL snelheid recent omhoog gegaan? Dan is de upgrade naar vectored VDSL voorbij gekomen, en vectored VDSL is veel gevoeliger voor lokale signalen onder de 17 MHz.

Mijn ervaring is trouwens dat het modem wel 'leert' dat bepaalde frequenties veel storing hebben en het modem dus snel 'leert' dat de PSK31 frequenties niet zo bruikbaar zijn. Het nadeel is dat het modem dat na een week weer vergeten is.
Koos van den Hout callsign PE4KH

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Wegvallen DSL verbinding

#6 Bericht door pd0sbr »

Hallo allemaal

Ik weet niet dat het de oplossing is maar proberen waart denk ik
Had het zelfde probleem hier met mijn telfort modem viel ook steeds uit, en had last dat mijn beeld op de TV bleef stil staan en blokjes beeld.
Ik heb een ringkern gepakt hier de voedings-kabel een aantal keer door heen gehaald meende 8 keer probleem op gelost .
Ringkern een grote gele uit een pc voeding .

gr Harry

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#7 Bericht door PA2RU »

pd0sbr schreef:Hallo allemaal

Ik weet niet dat het de oplossing is maar proberen waart denk ik
Had het zelfde probleem hier met mijn telfort modem viel ook steeds uit, en had last dat mijn beeld op de TV bleef stil staan en blokjes beeld.
Ik heb een ringkern gepakt hier de voedings-kabel een aantal keer door heen gehaald meende 8 keer probleem op gelost .
Ringkern een grote gele uit een pc voeding .

gr Harry
Hier valt alles weg : internet , radio , tv en telefoon..
Alleen de bekabelde verbindingen naar alle randapparatuur en de wifi verbindingen blijven er in..

KHoos schreef: Is je maximale VDSL snelheid recent omhoog gegaan? Dan is de upgrade naar vectored VDSL voorbij gekomen, en vectored VDSL is veel gevoeliger voor lokale signalen onder de 17 MHz.

Mijn ervaring is trouwens dat het modem wel 'leert' dat bepaalde frequenties veel storing hebben en het modem dus snel 'leert' dat de PSK31 frequenties niet zo bruikbaar zijn. Het nadeel is dat het modem dat na een week weer vergeten is.
Niet dat ik weet..ik zit al een tijdje op 100mbit down , maar dat van die vectored vdsl zou heel goed kunnen..
Die 4meter vanaf het ISRA punt naar het modem is dan een prima antenne om de boel danig te verzieken..
De enige optie die ik dan kan bedenken is het ISRA punt te verplaatsen naar de meterkast om die 'antenne' zo kort mogelijk te houden : eens zien hoe ik dat ongestraft kan doen gezien de haken en ogen die daar aan vast zitten..

Verder heb ik niet de indruk dat de fritzbox leert dat bepaalde frequentie's veel storing hebben want het blijft zich voor doen..
73 René PA2RU

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#8 Bericht door andre »

Ook ik heb met de Fritzbox7381 een jaar lang lopen tobben met wegvallende VDSL verbinding. Na 2 x een monteur en 2 nieuwe fritz-jes verder heb ik een Fritzbox7581 toegestuurd gekregen. Inmiddels valt mijn connectie niet meer weg, en tv signalen lijken stabieler te zijn.
Zolang je de fritz niet als dect centrale ga gebruiken, is dat misschien een oplossing.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Wegvallen DSL verbinding

#9 Bericht door pd0sbr »

Hallo

Pa2ru was benieuwt dat je het testje had gedaan met de ringkern en al het geholpen heeft /

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#10 Bericht door PA2RU »

Heb google eens op de Fritzbox7581 losgelaten en die komt niet zo best uit de bus , daar ga ik zoals het nu lijkt geen 250 euri aan besteden..
Ben ook nog niet bezig geweest met een ringkern , dat is omdat ik die dingen niet heb liggen in mijn junkbox..
73 René PA2RU

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#11 Bericht door andre »

Hoi René, ik ken jou situatie niet natuurlijk, maar ik heb nog nooit voor een modem geld betaald. Als de boel niet functioneert moet de provider dit oplossen, links dan wel rechtsom. Mijn provider is overigens xs4all, maar ik begrijp dat er meerdere de Fritzbox in hun pakket hebben. En inderdaad, er is nogal wat aan de hand met de 7581, maar dat is uitsluitend als je hem gebruikt als dect telefoon centrale. Sinds ik hem hier heb staan ben ik er alleen op vooruit gegaan. Maar heb dect dan ook disabled staan. :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#12 Bericht door PA2RU »

andre schreef:Hoi René, ik ken jou situatie niet natuurlijk, maar ik heb nog nooit voor een modem geld betaald. Als de boel niet functioneert moet de provider dit oplossen, links dan wel rechtsom. Mijn provider is overigens xs4all, maar ik begrijp dat er meerdere de Fritzbox in hun pakket hebben. En inderdaad, er is nogal wat aan de hand met de 7581, maar dat is uitsluitend als je hem gebruikt als dect telefoon centrale. Sinds ik hem hier heb staan ben ik er alleen op vooruit gegaan. Maar heb dect dan ook disabled staan. :mrgreen:
Mijn provider is ook XS4ALL , moet zeggen dat ze een goede helpdesk hebben en hun klanten ook netjes te woord staan : dat was/is bij KPN wel anders...
Ik kan wel weer eens contact zoeken en ze het verhaal uitleggen , maar dan ben ik bang dat ze me zeggen dat ik die uitzendingen moet gaan staken : gaat een moeilijk verhaal worden vrees ik..

DECT was ik niet van plan om dat via de fritzbox te doen , heb een goed werkend setje met draadloze dect telefoons ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#13 Bericht door PB1S »

Heb je alle bekabeling exclusief de DSL-lijn zelf al eens uit de modem gehaald? Dan via wifi kijken of het sigbaal dan ook wegvalt. Daarna een voor een weer inpluggen en telkens testen. Zo kun je bepalen welke verbinding het meeste signaal oppikt of voor een lus zorgt.

Het zou mogelijk kunnen dat een nieuwe firmware versie een en ander gevoeliger heeft gemaakt.
73, PB1S

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#14 Bericht door PA2RU »

PE1PQX en ik zijn al bezig geweest : onze eerste vooorzichtige conclusie is dat de kabel tot aan het ISRA punt zo lek is als een zeef.
Modem hebben we met een kort kabeltje verbonden met het ISRA punt in de woonkamer en een korte utp kabel met een laptop.
Zoals al aangegeven gaat met 5 watt op 80 , 40 , 30 en 20meter de VDSL verbinding er uit.
De rest wat er aan hangt via UTP en WIFI blijft er gewoon inzitten..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#15 Bericht door PE1PQX »

PA3BAS schreef:Probeer eens cat6-kabel. Afgeschermd dus. Misschien helpt dat
CAT6 is niet afgeschermd, heeft t.o.v. CAt5(e) alleen een iets dikkere ader en daardoor een hogere bandbreedte.
Alleen als de kabel geen UTP is maar STP (Shielded Twisted Paid) dan zit er een folie om heen, anders niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie