Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#91 Bericht door PG7M »

PE1PQX schreef:Tijd dat KPN fatsoenlijke modems gaat leveren, de FRITZ!Box 7581 geeft hiet geen enkele krimp.
Die experiaprut moet er gewoon uit, want dat voldoet niet aan de EMC norm (is te gevoelig er voor)
En ik heb een FritzBox 7581 :) WiFI uitgeschakeld, want die dekking daarvan is zo ie zo ruk (wat wil je met antenne aan de binnenzijde van het modem zelf), dus externe WiFi router (Linksys) pas geleden maar op aangesloten met 2 externe antennes. Dekking nu 100%.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
FKohler
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2019, 09:38
Roepletters: PD7FBK
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#92 Bericht door FKohler »

Beste lezers, Ik ben nieuw hier. Ook ik heb het probleem met mijn Experiabox V10 modem van Telfort. :cry:
Als ik zend via mijn Endfed veter, gaat de modem uit. Hij herstart wel. Zend ik via de iMax 2000 heb ik geen last.

Nu lees ik meerdere lijntjes hier, maar een oplossing zie ik niet (of ik heb nog niet goed gelezen) :shock:

Nu zag ik ook een link naar een site waar ze een "RF-protection filter for DSL-modems" verkopen.

Heeft iemand hier al een ervaring mee?

Groet,

Frank PD7FBK
Wees jezelf, er zijn al andere genoeg.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#93 Bericht door PE1PQX »

Vraag Telfort om een Fritzbox 7581 en duvel de experiabox in de sloot. Dit is de beste oplossing.

Ferriet etc. lijkt niet te helpen bij deze apparaten, zie eerder in dit topic.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
FKohler
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2019, 09:38
Roepletters: PD7FBK
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#94 Bericht door FKohler »

PE1PQX schreef:Vraag Telfort om een Fritzbox 7581 en duvel de experiabox in de sloot. Dit is de beste oplossing.

Ferriet etc. lijkt niet te helpen bij deze apparaten, zie eerder in dit topic.
Thanks! Ik ga vragen of ze deze kunnen leveren.
Wees jezelf, er zijn al andere genoeg.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wegvallen DSL verbinding

#95 Bericht door pa3kc »

FKohler schreef:
PE1PQX schreef:Vraag Telfort om een Fritzbox 7581 en duvel de experiabox in de sloot. Dit is de beste oplossing.

Ferriet etc. lijkt niet te helpen bij deze apparaten, zie eerder in dit topic.
Thanks! Ik ga vragen of ze deze kunnen leveren.
Nou, voor je de vlag gaat uithangen...

Ik heb zelf 3 jaar VDSL van XS4ALL gehad in combinatie met de 7581.

Toen ik een hyendfed ging ophangen ter vervanging van symmetrische HF dipolen begon deze ellende van wegvallen van de DSL verbinding.

Ik had van alles geprobeerd (zelfs met advies/hulp van hyendfed) maar niets leek te helpen om het wegvallen van de DSL verbinding tegen te gaan.

Pas toen ik de EndFed antenne aan aarde ging leggen d.m.v. een kabeltje te verbinden aan het lipje wat op het EndFed doosje zit aan de toen mast buis (6m lengte) ging het grotendeels weg.

Ik ben daar nog mee gaan experimenten door in plaats van de mast diverse lengtes van antenne litze op het aarde lipje van het EndFed doosje aan te sluiten (wat uit de kunst werkte trouwens. Ik was daar mee gestopt omdat ik toen bezig was een symmetrische antenne te maken van de EndFed.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#96 Bericht door PE1PQX »

IK heb ook een endfed gebruikt en zonder dat stukje litze maar met een mantelstroomfilter direct onder de 1:49 trafo.
Nooit enige ellende gehad, ook niet met de 7581.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#97 Bericht door PA0LMD »

FKohler schreef:Beste lezers, Ik ben nieuw hier. Ook ik heb het probleem met mijn Experiabox V10 modem van Telfort. :cry:
Als ik zend via mijn Endfed veter, gaat de modem uit. Hij herstart wel. Zend ik via de iMax 2000 heb ik geen last.

Nu lees ik meerdere lijntjes hier, maar een oplossing zie ik niet (of ik heb nog niet goed gelezen) :shock:

Nu zag ik ook een link naar een site waar ze een "RF-protection filter for DSL-modems" verkopen.

Heeft iemand hier al een ervaring mee?

Groet,

Frank PD7FBK
Ha die Frank,
Dat is lang geleden !! ( Advisie)
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#98 Bericht door PE4BAS »

RF-protection filter for DSL-modems
Geprobeerd, laat geen VDSL door. Waardeloos voor dit type storing.
Dit is een wereldwijd probleem overigens, niet alleen in Nederland.
Als je een modem hebt van KPN kan je vragen of ze een ander profiel met HF notches voor de amateurbanden willen inladen. Ondertussen zijn ze ermee bekend volgens mij. Hoe dat is bij Telfort is mij onbekend...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#99 Bericht door PE1PQX »

PE4BAS schreef:
RF-protection filter for DSL-modems
Ondertussen zijn ze ermee bekend volgens mij. Hoe dat is bij Telfort is mij onbekend...
Telfort = KPN... (geld ook voor XS4ALL)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#100 Bericht door PA2RU »

FKohler schreef:
PE1PQX schreef:Vraag Telfort om een Fritzbox 7581 en duvel de experiabox in de sloot. Dit is de beste oplossing.

Ferriet etc. lijkt niet te helpen bij deze apparaten, zie eerder in dit topic.
Thanks! Ik ga vragen of ze deze kunnen leveren.
Ik denk dat er dan een probleem om de hoek komt kijken : inloggegevens voor telefonie.
KPN en andere providers verstrekken die niet uit 'veiligheidsoverwegingen' en daarmee lijken ze je te verplichten het modem te gebruiken die de provider je verstrekt.
In de experiabox is het instellen van telefonie niet eens mogelijk voorzover ik dat nog weet te herinneren.
Overigens is dat ding een regelrechte ramp want stoort als een malle op de korte golf.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wegvallen DSL verbinding

#101 Bericht door pa3kc »

Ik kan mijn post niet meer editen.

Bonded pair VDSL had ik hier. Dus 2x VDSL. 200/60.

Het ging prima met symmetrische antennes, helaas niet met de lange EndFed.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#102 Bericht door PG7M »

FKohler schreef:Beste lezers, Ik ben nieuw hier. Ook ik heb het probleem met mijn Experiabox V10 modem van Telfort. :cry:
Als ik zend via mijn Endfed veter, gaat de modem uit. Hij herstart wel. Zend ik via de iMax 2000 heb ik geen last.

Nu lees ik meerdere lijntjes hier, maar een oplossing zie ik niet (of ik heb nog niet goed gelezen) :shock:

Nu zag ik ook een link naar een site waar ze een "RF-protection filter for DSL-modems" verkopen.

Heeft iemand hier al een ervaring mee?

Groet,

Frank PD7FBK
Ik weet niet op welke band je uitval hebt, maar in mijn geval heb ik het alleen op 20mtr band en gebruik ik een FB 7581. In mijn geval is het zo goed als zeker rechtstreekse instraling.

Het afgelopen jaar, zijn de foutmeldingen wanneer ik de TX aan heb, wel verminderd, maar op een gegeven moment, klapt het er toch weer uit.

Je kan proberen om ferriet, type MIX 31 te gebruiken, zoals in bijgevoegd voorbeeld. Weegt ongeveer 320 gram, dus best heavy.
Dit type is geschikt voor gehele HF band, met name lage banden.
Bijlagen
fair-rite-problem-solver-800x800.jpg
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#103 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE4BAS schreef:
Als je een modem hebt van KPN kan je vragen of ze een ander profiel met HF notches voor de amateurbanden willen inladen. Ondertussen zijn ze ermee bekend volgens mij. .
Volgens mij heeft dit meer betrekking op de gebruikte PLC's.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#104 Bericht door KHoos »

PE4BAS schreef:
RF-protection filter for DSL-modems
Geprobeerd, laat geen VDSL door. Waardeloos voor dit type storing.
DSL gaat tot 1.1 MHz, VDSL gaat tot 17 MHz (!!) over dat koperpaar wat bedacht was voor maximaal 3400 Hz. Dus dat zal het verschil maken bij een 'DSL' filter.

In de relevante ITU standaard voor VDSL staat het advies om amateurbanden en bekende kortegolf omroep banden over te slaan.
PE4BAS schreef:Dit is een wereldwijd probleem overigens, niet alleen in Nederland.
Als je een modem hebt van KPN kan je vragen of ze een ander profiel met HF notches voor de amateurbanden willen inladen. Ondertussen zijn ze ermee bekend volgens mij. Hoe dat is bij Telfort is mij onbekend...
Telfort (en veel andere DSL aanbieders) gebruiken het WBA netwerk (wholesale broadband access) van KPN. En inderdaad kunnen ze dat aanzetten voor (de buren van) zendamateurs wat scheelt in hikken.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Wegvallen DSL verbinding

#105 Bericht door PA3HAW »

Hallo,

Ik heb hier sinds 3 jaar ongeveer, een Experiabox v9 (glasvezel van kpn)
Daarvoor had ik hier ook een Experiabox,maar die was niet geschikt voor glasvezel.
Ik heb hier nog nooit problemen gehad met zenden op hf met een end fed voor 10, 15 20 en 40 meter (lengte v/d draad is 20 meter)

Mijn vraag is of die problemen zich alleen voordoen met de v10 of heb ik hier gewoon geluk?
PA3HAW Nico 73

Plaats reactie