En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#16 Bericht door PA8JDG »

pe1cmo schreef:Dus ik zou me eerder druk maken van een laptop op schoot dan die leidingen in je huis.
Zou kunnen, maar de bedoeling was om argumenten tegen PLC te vinden. De "gevaren" van een laptop op schoot dragen daar niet aan bij...


73's

Jan, PA8JDG

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#17 Bericht door Adrian_ »

Beter eerlijke informatie geven, en geen onzin verspreiden die juist tegen ons gebruikt kan worden door aluhoedjes.

Eerlijke informatie is dat men met een beetje geluk buren heeft die radioamateur zijn (even kijken op http://www.antenneregister.nl), en dat die waarschijnlijk bereid zijn gratis netwerkkabels te trekken, bijvoorbeeld in bestaande , oorspronkelijk voor telefonie bestemde, leidingbuizen, en dat men daarmee een betrouwbaarder en veel sneller netwerk heeft, dat ook minder energie verbruikt.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#18 Bericht door Rene - pg3r »

pe1cmo schreef:Radio straling wat gevaarlijk is, denk aan wifi uit de laptop die op je schoot staat. 2400 MHz, dat is ook de frequentie van de magnetron. Toeval, nee hoor, daar warmen je geslachtdelen het beste van op.
Je bent hardleers. http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 15#p186554

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#19 Bericht door ON9KVE »

PA8JDG schreef:
pa3kve schreef:Voorstander van desinformatie als dat van pas komt.
Dus het starten van een gezondheidshype rond PLC zie ik wel zitten.
Als lobbyen niet helpt, dan maar op een andere manier.

Ik doe mee. :mrgreen:
Begrijpelijk, maar PLC eigenaren kunnen na een voorval gaan googelen op "hun" probleem. Als ze dan toevallig deze thread op zendamateur.com vinden.... ? Geen desinformatie dus, maar wijzen op de mogelijke gevaren/problemen:

- 24 uur per dag PLC signaal komende uit alle omringende muren(leidingen). Zo'n leiding op korte afstand van het lichaam(bijv tot het hoofd wanneer zittend op een bank geplaatst tegen de muur, kan gevaarlijk zijn.

- Kroost dat binnenshuis speelt en al op jonge leeftijd 24/7 met straling belast wordt.

- PLC modems kunnen slimme meters ontregelen en daardoor een te hoog verbruik aangeven --> onterecht extra kosten bij de jaarlijkse afrekening

- Commerciële radiostations die door de PLC storing inkomsten derven. Mogelijk gaan ze die verhalen op de PLC eigenaren.

73's

Jan, PA8JDG
Ik geef toe, Jan, dat is meer juist dan mijn voorstel.
Nog wat andere argumenten:
- Beloofde snelheden worden nooit gehaald.
- Hacken is veel makkelijker dan met kabel/Wifi (je kunt eindeloos doorgaan met proberen, dus met brute force)
- Units werken alleen bevredigend als beide op dezelfde lichtnetgroep zijn


Wordt prima lijstje zo.
Wie heeft meer ?

<svp niet het onderwerp kapen, door een discussie over wel/niet schadelijke/frequentie etc>
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#20 Bericht door PA8JDG »

Hallo Kees, Ik heb het lijstje even aangevuld:

- 24 uur per dag PLC signaal komende uit alle omringende muren(230V leidingen). Zo'n leiding op korte afstand van het lichaam(bijv tot het hoofd wanneer zittend op een bank geplaatst tegen de muur), kan gevaarlijk zijn.

- Kroost dat binnenshuis speelt en al op jonge leeftijd 24/7 met straling belast wordt.

- PLC modems kunnen slimme meters ontregelen en daardoor een te hoog verbruik aangeven --> onterecht extra kosten bij de jaarlijkse afrekening

- Commerciële radiostations die door de PLC storing inkomsten derven. Mogelijk gaan ze die verhalen op de PLC eigenaren.

- Beloofde snelheden worden nooit gehaald.

- Hacken is veel makkelijker dan met kabel/Wifi (je kunt eindeloos doorgaan met proberen, dus met brute force)

- Units werken alleen bevredigend als beide op dezelfde lichtnetgroep zijn

- PLC-eigenaar de netbeheerder laten vragen een garantie te geven dat hun slimme meters niet beïnvloed worden door PLC. Dit onderbouwd met onderzoeksresultaten. Zo'n garantie zal/kan de netwerkbeheerder niet geven waarmee de onzekerheid hierover voor PLC-eigenaren blijft.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#21 Bericht door Bert_1 »

PA8JDG schreef:Hallo Kees, Ik heb het lijstje even aangevuld:

- 24 uur per dag PLC signaal komende uit alle omringende muren(230V leidingen). Zo'n leiding op korte afstand van het lichaam(bijv tot het hoofd wanneer zittend op een bank geplaatst tegen de muur), kan gevaarlijk zijn.

- Kroost dat binnenshuis speelt en al op jonge leeftijd 24/7 met straling belast wordt.
.
Het is niet zo handig om hierover te beginnen als zendamateur. Ik weet niet of je hier tekst mag kopieren van wikpedia maar hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiogolf worden de gezondheidsaspecten kort besproken. Er is niet veel onderzoek maar wat er is duidt er op dat er geen gevaar / invloed is voor de gezondheid. Een grootschalig onderzoek zou natuurlijk welkom zijn om eindelijk eens duidelijkheid te scheppen maar er is geen reden om aan te nemen dat het slecht is voor je gezondheid. Het woord straling doet ook meer denken aan radioactieve straling die wel gevaarlijk is natuurlijk. Radiogolven is een beter woord voor deze onschuldige zaken waar wij mee bezig zijn die pas gevaarlijk wordt omdat het warmte geeft en de warmte kan dan weer nadelige invloed op verschillende dingen hebben. Meer is het niet.
Bert

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#22 Bericht door ON9KVE »

Zo kun je erover denken.
Wikipedia is echter geen database met waarheden, maar wat de "gemiddelde" opvattingen over zaken zijn.
Het is immers samengesteld door (eind)gebruikers.

Er zijn ook voldoende onderzoeken die anders doen vermoeden.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_ ... action=art
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... elijk.html
http://www.frequentieland.nl/gezondheid/effecten.htm

Maar nu terug naar het topic:
+ we hebben last van PLC's en andere meuk
+ we willen daar zo min mogelijk last van hebben
+ het kan m.i. dan geen kwaad om gebruikers van die PLC's (e.a.) te wijzen op *eventuele* gevaren bij het gebruik ervan; het gaat om het doel, en we zeggen niets verkeerds.

Die lijn sta ik voor.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#23 Bericht door Bert_1 »

Oke, prima. Ik heb even teruggebladerd maar ik kan zo gauw niet vinden wie er wat gaat doen met deze argumenten. Als zendamateur gaan beweren dat radio'straling' slecht is voor de gezondheid vind ik verkeerd. Ik heb helaas geen andere argumenten maar misschien schiet me iets te binnen. Men wil voordelig en zonder moeite een netwerk hebben dus in die hoek moet je het zoeken denk ik, bijvoorbeeld goedkopere en makkelijkere alternatieven aandragen. Het wordt tijd voor verstrengelde-deeltjes netwerken :)
Bert

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#24 Bericht door ON9KVE »

PE1KVL schreef:Oke, prima. Ik heb even teruggebladerd maar ik kan zo gauw niet vinden wie er wat gaat doen met deze argumenten. Als zendamateur gaan beweren dat radio'straling' slecht is voor de gezondheid vind ik verkeerd. Ik heb helaas geen andere argumenten maar misschien schiet me iets te binnen. Men wil voordelig en zonder moeite een netwerk hebben dus in die hoek moet je het zoeken denk ik, bijvoorbeeld goedkopere en makkelijkere alternatieven aandragen. Het wordt tijd voor verstrengelde-deeltjes netwerken :)
De boodschap is: Mogelijke beïnvloeding van radiogolven op zeer korte afstand en constante duur; dat is met PLC etc. Dat is een wezenlijk verschil met de invloed van radioamateurs op hun omgeving.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#25 Bericht door PA8JDG »

PE1KVL schreef:Als zendamateur gaan beweren dat radio'straling' slecht is voor de gezondheid vind ik verkeerd.
Het doel heiligt de middelen zolang het geen onzin of desinformatie betreft. De bedoeling van dit initiatief m.b.t. PLC komt blijkbaar nog steeds niet over....

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#26 Bericht door pe1rxq »

PA8JDG schreef:Het doel heiligt de middelen
Vreselijk spreekwoord..... over het algemeen gebruikt om vreselijk stomme plannen goed te praten.

Als je het op dit forum nog niet uitgelegd krijgt (misschien wel omdat het onzin is) waarom denk je dat het gemiddelde publiek er wel in gaat trappen? En vervolgens wil je dat gemiddelde publiek gaan uitleggen dat de ene soort straling de andere niet is? Succes!

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#27 Bericht door ON9KVE »

pe1rxq schreef:
PA8JDG schreef:Het doel heiligt de middelen
Vreselijk spreekwoord..... over het algemeen gebruikt om vreselijk stomme plannen goed te praten.

Als je het op dit forum nog niet uitgelegd krijgt (misschien wel omdat het onzin is) waarom denk je dat het gemiddelde publiek er wel in gaat trappen? En vervolgens wil je dat gemiddelde publiek gaan uitleggen dat de ene soort straling de andere niet is? Succes!
Nee, onze straling is net zo schadelijk, maar wordt erg kort en op grotere afstand van ze gebruikt. Zij ondergaan het constant (in huis) en op korte afstand (er is altijd wel een 220 leiding in de buurt)
Snap je het nu ?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#28 Bericht door PA8JDG »

pe1rxq schreef:
PA8JDG schreef:Het doel heiligt de middelen
Vreselijk spreekwoord..... over het algemeen gebruikt om vreselijk stomme plannen goed te praten.

Als je het op dit forum nog niet uitgelegd krijgt (misschien wel omdat het onzin is) waarom denk je dat het gemiddelde publiek er wel in gaat trappen? En vervolgens wil je dat gemiddelde publiek gaan uitleggen dat de ene soort straling de andere niet is? Succes!
Het is duidelijk dat de clue van dit initiatief je geheel ontgaat. Ik vermoed dat begrijpend lezen niet je sterkste punt is....

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#29 Bericht door Bert_1 »

PA8JDG schreef:
Het doel heiligt de middelen zolang het geen onzin of desinformatie betreft. De bedoeling van dit initiatief m.b.t. PLC komt blijkbaar nog steeds niet over....
En direct worden er onzinnige dingen aangedragen waarmee je elke zendamateur benadeelt. Dat is niet alleen je eigen glazen ingooien maar die van iedere zendamateur. Draag liever echte nadelen aan, eerlijk duurt het langst.

(Wat gebeurt er eigenlijk met de argumentenlijst en wie gaat dat doen? Misschien dat het allemaal niet zo'n vaart loopt?)
Bert

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: En daar is er weer zo'n mooie WiFi aanbieding!

#30 Bericht door pe1rxq »

PA8JDG schreef:Het is duidelijk dat de clue van dit initiatief je geheel ontgaat. Ik vermoed dat begrijpend lezen niet je sterkste punt is....
Met mijn leesvaardigheid is niks mis, ik vermoed dat je niet helemaal doorhebt hoe je anderen benadeeld met dit soort onzin.

Plaats reactie