storing bij de buren wie weet raad?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Jaap PA5JD
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2016, 10:23
Roepletters: pa5jd

storing bij de buren wie weet raad?

#1 Bericht door Jaap PA5JD »

Na de verhuizing nu al weer een half jaar geleden veel nagedacht over welke antenne te plaatsen op het nieuwe QTH.
Op het oude adres was een MA5B goed te plaatsen maar het nieuwe huis gaf wat minder mogelijkheden door ontbreken schoorsteen etc
Ook "het staat niet en de bewoners zullen wel blij met je zijn zo'n ding op het dak" hebben mij uiteindelijk voor een minder opvallend antenne systeem doen kiezen.
Nou ja minder opvallend? Gekozen voor de MIDI loop van Ciro Mazzoni . Staat op een mast van drie meter midden in de achtertuin.
Achter buurman die er het meest zicht op heeft vind het gelukkig geen probleem. De grap over leeuwen door brandende hoepels snapte hij.

Afgelopen zaterdag was de SAC SSB contest en dat is een van de weinige contests waar ik aan mee doe.
Antenne deed het perfect! Mooi stil geen tot weinig storing. wat ik hoorde kon ik makkelijk ook werken. Van Groenland tot Finland ,IJsland TOP!!
op 20 en 40 meter ging perfect.

Nadat het donker was geworden naar de 80 meter band geschakeld. Wat een verschil met de oude veeeel te kleine dipool.
Stations en geen ruis een hele belevenis om ook eens op deze band uit te kunnen komen.
Ook hier wat ik hoorde kon ik werken, gewoon na één keer aanroepen.

Totdat.... na een half uur de buurman aan de deur stond. Wat ik allemaal aan het doen was. Zijn luxe ATAG thermostaat stuurde als een malle de ketel aan en uit en zijn verlichting( ja die met die Touch schakelaar, hier al genoemd ) leidde een eigen leven .
Of ik wel toestemming had om uit te zenden en als wij er niet uit zouden komen, moest de politie maar een eind aan de overlast maken. Gelukkig raakten de gemoederen later wat bedaard.
Zijn verzoek om te stoppen met zenden voor een half uur om te kijken of het over zou zijn laat zich raden . Ik was de veroorzaker van de storing, maar dat vermoedde ik al......

Activiteiten maar gestaakt op 80 en de volgende dag nog even gekeken wat voor storing er nog meer was.
Op 20 en 40 gaat alleen het schemerlampje op tilt. Op 80 dus ook de WI-Fi Apple thermostaat..
Hij heeft de stekker voor de rest van de contest uit het stopcontact gehaald en ik zou op zoek naar een oplossing voor ONS probleem.

Wie heeft ervaring met soortgelijke storingen en weet raad.

Antenne staat 6 meter uit de gevel in de tuin. Paal 3 meter in de grond. Kabels zijn van goede kwaliteit Aircell 7.
Antenne tuned prima met de bijgeleverde tune unit SWR 1:1,5 max. power max 100 Watt.

Gr Jaap PA5JD

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#2 Bericht door pe1rea »

Hee, Jaap, ook hier?
Brakke electronica van de buurman?
Vervelend en waarschijnlijk onoplosbaar...
Wat is je huidige QTH?
Mag ook per PB...

Ah, weet ik al...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#3 Bericht door PD1JAP »

In een van de Eham reviews lees ik:

They now recommend that the loop is mounted at least 10M from shack due to possible high RF levels in the shack – sadly I am suffering with this despite the antenna being over 10m away from the house!!!. To try and avoid the RF getting into the shack I have been experimenting with adding a couple of 'Ugly Baluns' – one at the loop feed point and the other where the feeder enters the shack. This seems to have helped.

Het proberen waard denk ik.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#4 Bericht door PA4WK »

Hallo Jaap,
Hier is duidelijk sprake van directe HF instraling, er zijn twee dingen die je kan proberen.
Gebruik bij de aansluiting van je antenne (dus waar je kabel aan de antenne zit) een goede RF chocke, een ugly balun zal niet voldoen deze is niet breedbandig genoeg, en is op de lagere frequenties vaak niet hoog Ohmig genoeg.
Een goede RF chocke kun je maken door 2 X 7 windingen RG58/u op een FT240-43 kern te wikkelen.
Het wikkelen gaat als volgt: de kern bewikkelen met 7 wikkelingen, door de kern heen oversteken en dan weer 7 wikkelingen.
Zie ook deze video: https://www.youtube.com/watch?v=iLAIXXh ... 2&index=76
Verder is het misschien mogelijk je antenne op het dak te plaatsen, hij staat nu veel te laag en dus knal je overal naar binnen.
Je zou eens wat kunnen proberen met een dipool of een End-Fed van de nok van je dak naar achteren de tuin in.
Als je dat dunne zwarte draad van DX-Wire neemt valt het bijna niet op.
Ook kun je aan de gestoorde kant de 230V. aansluitsnoeren te lijf gaan met klap ferrit
Veel succes Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#5 Bericht door EA5JEX »

Tips van pa4wk zijn goed.

Inderdaad antenne hoger, hij straalt nu direct in via lichtnet etc.

Thermostaat zou je met ringkernen kunnen proberen te onstoren door alle aansluitdraden er doorheen te wikkelen, maar dat moet de buurman willen en dat zal lastig te ontstoren zijn.

Kees

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#6 Bericht door pa1bvm »

hou vooral goed en redelijk kontakt met de buurman...
dit soort dingen escaleren voordat je het weet ...

directe instraling is een echt issue .. misschien de " loop" draaien ... terug gaan in vermogen ...

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#7 Bericht door Roy pd8rw »

Wellicht een optie om je buurman het voorstel te doen om een ouderwetse termostaat aan te sluiten als proef .
Je kent ze wel die brons kleurige draai dingen

Kosten de kop niet . En wellicht kan de buurman met die termostaat ook prima leven .

Zolang jij je namelijk aan de voorwaarden houd is het nog steeds heel vervelend voor de buurman echter je bied hem een oplossing.
Tenzij de veldsterkte bij de buurman gemeten te hoog is . Dan krijg jij een beperking ..

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#8 Bericht door PD0FYA »

Verf zijn huis met ferrietverf.

Jaap PA5JD
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2016, 10:23
Roepletters: pa5jd

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#9 Bericht door Jaap PA5JD »

Allen dank voor de tips!

Antenne op dak zal moeilijk worden.Is nogal een gevaarte....
ga eerst kijken of ik met bv de RF choke verder kom.

Meld mij terug als ik resultaten heb.

Gr Jaap PA5JD

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#10 Bericht door PA2HP »


EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#11 Bericht door EA5JEX »

Pas op, met trial and error krijg je gegarandeerd problemen met je buurman.

Zijn geduld zal opraken en hij zal klagen bij gemeente mbt antennes.

Beter iemand er bij halen die daar ervaring mee heeft.

Kees

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#12 Bericht door Randy »

Die loop blijft onder de 5 meter, dus qua regelgeving zit je goed. Ik zou kijken of je de (mantel)stromen bij de thermostaat kunt wegnemen met bijvoorbeeld ferriet. Het H-veld van zo'n antenne is groot. Ik heb er ook een gehad. Tenminste 5 meter afstand van alles. Hoogte kan zaken alleen verergeren. Drie meter boven de grond (of boven het beton van je dak) is meer dan genoeg voor een goede werking.

Kijk dus of je bij de buurman de storing weg kunt nemen. Hij moet uiteraard wel mee willen werken. Wil hij dit niet, dan netjes de gegevens van Agentschap Telecom overhandigen zodat hij daar een melding kan maken en hem erop wijzen dat wanneer jij niets fout doet en zijn (Chinese) elektronica niet aan de norm voldoet, hij de onderzoekskosten moet dragen. Dat geeft meteen een ingang om eerst zelf te mogen kijken :)

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#13 Bericht door PD0FYA »

Je antenne moet natuurlijk zo hoog mogelijk staan, dat spreekt vanzelf.

Maar je kunt wel íets doen lijkt me? Je kunt een lob in je nabije EM veld creeren denk ik door aan zijn kant wat met metaal aan de gang te gaan in je tuin?

De antenne is directioneel ..je kunt je buum dan toch uit de wind houden door hem in een lob dieptepunt te zetten? Draaien tot de storing verdwenen is. Wat betreft directe instraling, ia dat wel zo?. Hangen er aan de gestoorden apparaten antennes in de vorm van een aansluitkabel? Moet toch simpel zijn om te ontkoppelen lijkt me maar als je niet zo on speaking terms bent met je buum ... ik heb lang geleden een paar traps gemonteerd bij de buren, gewoon aan de ingang van de TV, en de speakerdraden aan een hifi setje ontkoppeld met spoeltjes etc. Als dat allemaal niet kan kun je dus alleen iets met de antenne doen. Hoger plaatsen en je buum zoals ik al zei niet op een lob zetten maar in een dalletje van het antenne afstraalpatroon. Kun je zelf meten waar dat dalletje zit.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#14 Bericht door Randy »

meganerd schreef:Je antenne moet natuurlijk zo hoog mogelijk staan, dat spreekt vanzelf.
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar dat is niet het geval en ligt er maar net aan wat je ermee wilt doen. Neem bijvoorbeeld NVIS communicatie op banden < 10 MHz v.s. DX op diezelfde banden. Waarschijnlijk ben je ook niet bekend met een Magnetic Loop die niet via het E-veld maar via het H-veld werkt. Een Magnetic Loop op hoogte plaatsen zal een (zeer) nadelige invloed kunnen hebben. Wel geldt voor vrijwel elke antenne dat deze - tenminste - 5 meter van bebouwing moet staan door de wolk van storingen die in en om huizen zit.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#15 Bericht door PA8JDG »

Randy schreef: Waarschijnlijk ben je ook niet bekend met een Magnetic Loop die niet via het E-veld maar via het H-veld werkt.
Deze "wijsheid" wordt al jaren keer op keer gekopieerd en haalt zelfs soms gerenommeerde publicaties als het ARRL Handbook. In werkelijkheid geldt dit alleen op korte afstand binnen het near-field. Op iets grotere afstand binnen het near-field(0,1 - 1 golflengte) kan een loop zelfs gevoeliger zijn voor de electrische component. Iets dichterbij plaatsen van de loop, hoe gek dit ook klinkt, kan de storing dan juist verminderen, mocht de thermostaat nu op tilt slaan door het (near)electrische veld.

73's

Jan PA8JDG

Plaats reactie