storing bij de buren wie weet raad?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#16 Bericht door PD0FYA »

Je bekijkt het duidelijk alleen vanuit je eigen perspectief. Je wilt toch de storing weg hebben? Wat wil je dan zo laag met een antenne! Ik zou gaan verhuizen dan als je zo graag wil H-velden met anderen. En ik denk dat ik er wel een aardige kijk op heb ja, sorry. Het is zelfs mijn beroep :lol: Het bevestigt maar weer eens de arrogantie van A-mateurs. Dat was destijds en blijkbaar is het nog steeds zo.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#17 Bericht door PA3DAT »

Fijne reactie... :roll:

Je zou ook kunnen discussiëren op basis van argumenten.
Een argument als "ik denk dat ik er wel een aardige kijk op heb ja, sorry. Het is zelfs mijn beroep" vind ik niet overtuigend.

Ga eens wat lezen over loop-antennes (nascholing :D ), misschien heb je je vak niet goed bijgehouden...

Hier een artikeltje van Frits PA0FRI: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Activ ... ntenna.htm

Een quote:
"Met de antenne in dit artikel heeft men veel minder last van fading (QSB) zoals met een dipool of andere vergelijkbare antennes.
Het E veld dat in het nabije veld de meeste storing veroorzaakt, wordt zeer goed onderdrukt omdat de antenne binnen dit gebied
hoofdzakelijk op het H veld reageert.
Door de antenne te draaien kan men een bepaalde storing soms volledig stil krijgen zonder dat het gewenste NVIS signaal zwakker
wordt. Met DX signalen is er wel een richting gevoeligheid vastgesteld. Vergeleken met een referentie antenne was met deze loop
de ontvangst van hetzelfde signaal gemiddeld 1 S punt lager. Als referentie diende een klassieke Zepp antenne voor 40 en 80 meter
op ongeveer 20 meter hoogte, terwijl de loop op een paal van 2 meter stond. De signaal ruis of signaal storing verhouding is met de
loop veel beter en dat kan men beluisteren met de MP3 bestanden in dit artikel."

Uiteraard gaat het hier om minder storing bij ontvangst. En nee, ik ben wel A mét CW maar ik heb slechts beperkt verstand van
antennes, net als van verzekeren overigens. :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#18 Bericht door PD0FYA »

Het is heel simpel, de reden om de antenne hoog te zetten in een normale woonwijk is alleen maar om de afstand tot je buren zo groot mogelijk te maken. Ik kan toch wel redelijk veilig stellen dat als dat dinf 100 meter hoog staat en je energie 100% aan de binnenkant van de transmissielijn loopt, je buurman blij wordt. Ik bekijk het alleen van het perspectief van de buurman. Ik pretendeer zeker niet alles te weten en als je je al 20 jaar voornamelijk met audio bezig houdt ga je oude kennis vergeten als je het niet gebruikt. Klopt helemaal maar ga er geen seconde studietijd in steken. geef wel eerlijk toe dat ik nog nooit met dit soort antennes + frequenties heb bezig gehouden. Zou je voor zoiets niet vrijstaand moeten wonen, of liefst nog in een boerderij ? op veengrond etc ...

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: storing bij de buren wie weet raad?

#19 Bericht door PA8JDG »

meganerd schreef:Klopt helemaal maar ga er geen seconde studietijd in steken. geef wel eerlijk toe dat ik nog nooit met dit soort antennes + frequenties heb bezig gehouden.
Zie mijn vorige bericht. Misschien dat je er iets aan hebt. Geen al te steile leercurve....

73's, Jan PA8JDG

Plaats reactie