Experia box v10

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Experia box v10

#1 Bericht door PA1FJ »

Ik gebruik een Experia box v10 van KPN, maar als ik op HF werk gaat de ADSL verbinding er regelmatig uit.
Na een aantal minuten gaat de box weer verbinding maken en software laden en werkt weer.
Heb alles al geprobeerd in alle lijnen zitten ferriet ringkernen e.d. maar het gaat met regelmaat nog fout.
Het ergste is het op 7 MHZ en 5 MHz, en een enkele keer op 14 MHz.
Ik gebruik voor de lage banden een eind gevoede antenne met een smarttuner welke ik al 8 meter van mijn huis in de tuin heb geplaatst, eerst hing hij tegen de gevel onder aan de mast, maar deze verplaatsing ook geeft ook geen oplossing. Voor de hogere banden gebruik in een Deltaloop, en ook daar gaat het een enkele keer mis. Mijn Experia box staat op de 1e verdieping in de kamer naast mijn shack maar als ik deze verplaats naar de beneden verdieping hou ik de zelfde problemen. Mijn PC's zijn verbonden via WIFI om lange kabels al te vermijden. Heeft een van jullie hier ervaring mee? of nuttige tips?

73 Fred PA1FJ

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Experia box v10

#2 Bericht door Jan pa3abk »

Niet direct een oplossing maar onderstaand document geeft je wellicht wat meer inzicht in de ADSL materie.
http://qso365.co.uk/wp-content/uploads/ ... filter.pdf

Wellicht een handig tooltje :
http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/clamp-on/clamp-on.htm
http://g4hup.com/RFC/RFC.htm
http://dg7ybn.de/Symmetrising/Symmetris ... rent_meter
Of zoek met je favoriete zoekmachine "clamp on rf meter"

Hiermee kun je zien of over een bepaalde kabel RF stroom loopt.
Simpele ferriet kabel klem met wat windingen en een diode detector.
Je zou daarmee, binnen bepaalde grenzen, kunnen vaststellen via welke kabel je modem de ongewenste RF krijgt aangeleverd. (Netsnoeren! Telefoonkabel! Randaarde ect)
Ook handig om mantelstromen op je coax vast te stellen.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Experia box v10

#3 Bericht door PG7M »

Is het echt ADSL of heb je VDSL. Als dat laatste zo is en je hebt het nooit eerder gehad, dan zou ik het daar maar eens in gaan zoeken. De lijn is veel gevoeliger geworden voor RFI.

Ik heb er nu vrede mee, want ik weet nu hoe ik er mee om moet gaan en ik blijf dan toch op 20 meter band.
Probeer eens op 10 meter band en kijk dan of de lijn er nog uit klapt op het moment, dat je gaat zenden. Daarna weer terug naar 20 meter band en opnieuw proberen. Klapt de lijn er meteen uit, wacht dan tot de verbinding weer tot stand gekomen is (blijf wel op dezelfde frequentie zitten) en probeer opnieuw. Valt hij meteen weer weg, dan weer wachten en nog eens proberen. Blijft de lijn dan wel stabiel en kan je blijven zenden, dan valt de lijn voorlopig niet meer uit, totdat je van band wisselt (onder de 15mtrband), want dan heb je het weer.

Als dat het geval is, dan ligt het niet zozeer aan je apparatuur, maar meer door die upgrade van VDSL naar VDSL2. Ik heb voorheen me dezelfde setup nooit problemen gehad.
Meer over VDSL2, valt te lezen : https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2 lees dan het stukje, "Verbetering ten op zichte van ADSL".

Weet niet wat voor UTP je gebruikt vanuit de muur naar je modem, maar ik heb normale 1 mtr. UTP vervangen voor 1 mtr. S/FTP kabel. Kost wat meer, maar is beter afgeschermd tegen EMI. Daaromheen ook nog eens ferriet gewikkeld.
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de storing tegen te gaan, maar ik krijg dit probleem niet zomaar weg, helaas.
Mijn overige benedenburen, die ook ADSL/VDSL hebben, hebben verder geen last van mij.
Overstappen naar de kabel is voor mij nog een optie, maar liever niet, dus ik laat het op dit moment maar zoals het is.
PA1FJ schreef:Ik gebruik een Experia box v10 van KPN, maar als ik op HF werk gaat de ADSL verbinding er regelmatig uit.
Na een aantal minuten gaat de box weer verbinding maken en software laden en werkt weer.
Heb alles al geprobeerd in alle lijnen zitten ferriet ringkernen e.d. maar het gaat met regelmaat nog fout.
Het ergste is het op 7 MHZ en 5 MHz, en een enkele keer op 14 MHz.
Ik gebruik voor de lage banden een eind gevoede antenne met een smarttuner welke ik al 8 meter van mijn huis in de tuin heb geplaatst, eerst hing hij tegen de gevel onder aan de mast, maar deze verplaatsing ook geeft ook geen oplossing. Voor de hogere banden gebruik in een Deltaloop, en ook daar gaat het een enkele keer mis. Mijn Experia box staat op de 1e verdieping in de kamer naast mijn shack maar als ik deze verplaats naar de beneden verdieping hou ik de zelfde problemen. Mijn PC's zijn verbonden via WIFI om lange kabels al te vermijden. Heeft een van jullie hier ervaring mee? of nuttige tips?

73 Fred PA1FJ
Laatst gewijzigd door PG7M op 01 sep 2016, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Experia box v10

#4 Bericht door PE4BAS »

Toevallig had (heb) ik hetzelfde probleem zie: http://pe4bas.blogspot.nl/2016/07/interference.html
Ook alles "ontstoord" met ferriet. Het probleem werd grotendeels opgelost toen ik een afgeschermde CAT kabel ging gebruiken.

Maar helaas had ik af en toe nog steeds een probleem met het modem, er kwam een hoog piepend geluid uit en het ging soms zomaar resetten meestal rond 22 uur in de avond. Ook als ik de radio helemaal niet aanhad. Na contact met KPN kreeg ik nu ook een Experiabox V10. Niks mis mee, maar de eerste tests met 100W SSB gaven wel aan dat ik hetzelfde oude probleem nu weer heb.

Ik denk dat ik nu ook maar eens zo een RFI sniffer ga maken.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Experia box v10

#5 Bericht door PE4BAS »

Op zoek naar een oplossing is dit misschien ook nog wel wat. De prijs is nog te doen, al is zelfbouw wel een stuk goedkoper.

http://appello-funk.de/shop/de/microbit ... filter.htm

Meer info: http://www.remoterig.com/wp/?page_id=1732

Het beschrijft het probleem wat wij eigenlijk ook hebben...

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Experia box v10

#6 Bericht door PA0HOP »

PA1FJ schreef:Ik gebruik een Experia box v10 van KPN, maar als ik op HF werk gaat de ADSL verbinding er regelmatig uit.

73 Fred PA1FJ
Dag Fred,

Dat is echt balen. Ik heb hier VDSL-verbinding en ook een Experiabox V10, maar ik heb géén last van uitval van de verbinding.
Modem staat beneden in de meterkast en de shack is op zolder. Antenne 2 x 10 meter Inverted Vee, apex op ca. 9 meter en gevoed met een open lijn. Aanpassing middels een Z-match.

Bij jou misschien directe instraling?

Succes met alles.

73
Hans, PA0HOP

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Experia box v10

#7 Bericht door EMCees »

Ik heb zelf VDSL en een fritzbox 7390. Geen enkel probleem. Ook niet op HF. Gebruik een G5RV full size.
Maar zit zo'n experia box niet op de 230 V installatie te kwekken (PLC of PLT)?
Dan zijn storingen wel te verwachten
Toen ik nog ADSL + ISDN had had ik ook geen enkel probleem. De overstap naar VDSL was eenvoudig scheelde 30 Eu /mnd

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Experia box v10

#8 Bericht door PE4BAS »

Maar zit zo'n experia box niet op de 230 V installatie te kwekken (PLC of PLT)?
Nee hoor. Is gewoon een draadloze router + telefoon en TV
Gisteren nog op 60m JT65 geprobeerd. Met 10W ging internet er al uit. Dus modem bleef wel aan, ADSL was gewoon weg.
Het modem kwam ook keurig met de boodschap dat de DSL verbinding niet aanwezig was.

Ik heb de boel al zover ontstoord dat 160 en 80 geen problemen meer geeft, 40m krijg ik af en toe nog problemen met 100W signaal.
60m is helaas wel een probleem. Gek genoeg had ik hier vorig jaar December t/m Januari dit jaar nog geen problemen mee.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Experia box v10

#9 Bericht door PA1FJ »

Vandaag mij Experia Box naar de begane grond verhuist en zo waar zoals het ernaar uit ziet geen problemen meer. Waar ik wel achterkwam dat ik zonder er erg in te hebben gehad de ADSL splitter nu niet aan gesloten had, die zat er boven nog wel tussen. zou dat een oorzaak geweest kunnen zijn?

73 Fred PA1FJ

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Experia box v10

#10 Bericht door PA0HOP »

PA1FJ schreef: Waar ik wel achterkwam dat ik zonder er erg in te hebben gehad de ADSL splitter nu niet aan gesloten had, die zat er boven nog wel tussen. zou dat een oorzaak geweest kunnen zijn?

73 Fred PA1FJ
Fred, die splitter hoort er niet meer tussen. Zit er bij mij ook niet tussen. Ga er maar van uit dat dat de oorzaak is geweest van alle ellende ....

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Experia box v10

#11 Bericht door KHoos »

PA1FJ schreef:Vandaag mij Experia Box naar de begane grond verhuist en zo waar zoals het ernaar uit ziet geen problemen meer.
Volgens informatie van xs4all is elke centimeter tussen isra-punt en *DSL modem er eentje teveel. Maar ik heb zelf ook de ervaring dat vectored VDSL (gaat tot 17.5 MHz over het telefoondraadje...) ook graag verbreekt als ik actief wordt op een nieuwe HF frequentie.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Experia box v10

#12 Bericht door PA7RA »

beste Bas,
En misschien nog andere amateurs ik heb hier het zelfde probleem gehad vanwege dat KPN was over gegaan van ADSL naar VDSL
Er zijn hier HAM dip op mijn profiel gezet om een heel lang verhaal kort te maken nu is het opgelost zo ook bij de buren!
Ik heb hier een mailadres van iemand bij deze organisatie die dit kan doen maar die heeft mij uitdrukkelijk gevraagd om zijn mail adres niet openbaar te maken.
Dus dat doe ik ook niet maar wat ik wel kan en mag doen van deze man dat je mij een mailtje stuurt en dat hij je lijn bekijkt en contact met je opneemt!

ik zie wel of er gegadigde zijn!
groet
Rien

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Experia box v10

#13 Bericht door PA2RU »

Heb je ook last van storingen die dat ding zelf veroorzaakt?
Bij mij zat de kortegolf vol met reuteltjes , piepjes en kraakjes..
73 René PA2RU

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Experia box v10

#14 Bericht door EA5JEX »

Check ook even de voeding, die wil ook nog wel rotzooi maken.

Kees

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Experia box v10

#15 Bericht door PE4BAS »

Heb je ook last van storingen die dat ding zelf veroorzaakt?
Bij mij zat de kortegolf vol met reuteltjes , piepjes en kraakjes..
Totaal geen last van. Maar goed heb om elke draad van en naar het modem aan begin en eind ferriet zitten. Ook de voeding dus. Verder staat mijn antenne ongeveer 20m van het modem af dus veel last heb ik er niet van. Een splitter of dergelijke heb ik niet. De kabel tussen het aansluitpunt en de modem is precies 1m lang, het max. wat ze bij KPN voorschrijven. De internet verbinding is volgens de KPN tool goed. Echter mijn "VDSL" problemen blijven. Het "remoterig DSL filter" waar ik eerder een link van gaf werkt hier niet. Ik krijg totaal geen signaal meer op het modem zodra ik het filter er tussen plaats. Denk dat het filter ook meer voor ADSL is en niet geschikt voor VDSL of in Amerika hebben ze een ander systeem? Het probleem heb ik vooral op 40m en 60m met 100W. Maar zelfs met 25W wist ik vandaag de complete verbinding er uit te leggen. Dat gebeurt niet direct maar van de 10x zenden heb ik het 1x gehad. Erg irritant allemaal.

Heb ondertussen PA7RA al even een pb-tje gestuurd. Bij hem zijn de problemen opgelost. Dus ben benieuwd of hij mij kan helpen.

Plaats reactie