rfi?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

rfi?

#1 Bericht door andre »

Heb ik last van rfi of overspraak en waar komt het vandaan.

wie o wie doet een suggestie die echt kan helpen:

Even wat feiten op een rijtje:

- geld alleen voor gebruik op 40 meter.
- alleen met gebruik van een DESKTOP voorversterkte mic.
- alleen in combinatie met een gpa en of dipool antenne.
- dus niet in combinatie met dummyload.
- treed al op bij 10 watt(op antenne's).

mijn probleempje laat zich horen op het gemonitoorde audio signaal (in de tx stand uiteraard). Dit is dus niet om aan te horen op de koptelefoon en ook niet op de naastgelegen computer speakers.
Deze overspraak hoor ik dus alleen met de voorversterkte mic, ook als ik alles low zet en al bij een power van 10 watt. Echter op dummy totaal geen last ook niet met 100watt. Ik heb er ook geen last van met een handmic.
Set is een kenwood ts2000, microfoon een mfj-299.

Ik heb het microfoonelement al extra ontkoppeld met een rf shoke en 2x 1nf.

Wat heb ik nu zelf al voor logiche gedachtengangen gehad:
het zou van de antenne(s) kunnen komen, maar dan moet ik het ook hebben met de handmic, en dan heb ik niets geen last. Het komt van de microfoon zelf in combinatie hf in de shack, maar dan zou ik op dummy daar ook last van moeten hebben en op dummy is alles claer.

De dipoolantenne is trouwens voorzien van mantelstroomfilter.

wie heeft er nog suggesties want ik kan zo niet werken op 40 meter.

grt, Andre de PD0PZR

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Zo te zien (aan het manaula dat ik even downloade) zit er nog al wat electronica in die MFJ-299: versterker en equaliser. Dus alle kans van RFI....
Je hebt al wat gedaan (choke en ontkoppel C's) maar probeer het volgende ook:
* ferriet chokes (zoals op computer kabels) op het snoer naar de radio,
* 1 nf C over de batterij
* 1 nf C over de uitgang van de voorversterk.
* als je het kunt vinden zonder schema: ontkoppelen van de diverse versterker elementen (op-amp's of gewoon transistors?).


RF kruipt overal waar het niet gaan mag.... :( Veel succes met zoeken.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#3 Bericht door Steef »

Waar je ook naar kan kijken is;

Of de plug, afscherming in de mic.kabel en de behuizing van de mic. wel goed massa maken. En de set wel goed aarden uiteraard.

Een slechte(re) swr zorgd op 40 al snel voor problemen. Probeer er dus voor te zorgen dat de swr op 40 zo goed mogelijk is.

In de mfj zit een versterker die eventueel ook rechtstreekse instraling van de antenne versterk. Dus wat vk2gwk al zij, probeer te ontkoppelen en af te schermen.

Succes :!:
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#4 Bericht door andre »

dat ben ik dus vergeten te melden..ik heb hier op 15 meter hoogte geen goede aarde anders als de randaarde van het leiding net en daar wilde ik de set eigenlijk aan aarden, op aanraden ook van "kenners" :!:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#5 Bericht door andre »

sorrie....NIET aan aarden bedoelde ik te zeggen....

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#6 Bericht door Steef »

Dus als je antenne onverhoopt staties is, wil je dat voelen :shock: :?:
Wie praat luistert niet

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#7 Bericht door pa7wwo »

Hoi Andre

Je zegt het zelf eigenlijk al .
Met de handmike geen probleem tafelmike met IC's Torren Diodes en Opamps (oftewel detectoren) en waarschijnlijk electrut element (nog een detector erbij) wel last.

Ik heb hier een oude Turner Super Side Kick gewoon met een 9 Volt batterijtje wat 2 jaar mee gaat, geen problemen helemaal niks geen ellende.
dat geld ook voor de Turner +3B alles prima werkend.
Ik kan op 20 en 40 en 80 mtr gewoon 1KW draaien (doe dat niet) en het werkt perfect.

Ik heb ook een mooie Maas 9000 tafelmicro met verlichte VU meter, met voorversterker op 12 volt voeding, mooie TX ledverlichting, en electrut element, met IC gestuurde echo, met echolooptijdregeling, met rogerpeep, alles erop en een pracht audio en een berg plastic omhulsel, maar tot 10 mtr gaat het goed met 20 watt en op lagere frequenties alleen maar RFI en HF detectie.
Die mike staat nu prima te werken en mooi te wezen op m'n 2 meter FM doosje.

Pak op HF gewoon de handmicro en gebruik de MFJ op 2 en 70 cm FM.

De oplossing kan ook worden gevonden door je antenne perfect aan te passen op 40 meter zonder mantelstromen zonder of zeer weinig reactantie in de antenne impedantie, etc. en dan een 30 mtr van het huis af te zetten zodat de microfoon niet zo een berg HF straling op z'n donder krijgt maar dat zal er wel niet in de lengte van uw tuin zitten.

Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#8 Bericht door andre »

tot op heden allemaal bedankt voor het mee denken en de mogelijke oplossingen.
Ik ga dan maar beginnen een goede (rand)aarde in de shack aan te brengen, en dat in combinatie met een handjevol rf choke's en 1nf , ben ik benieuwd of dat de boel oplost.

Het voordeel van deze mic is dat die universeel bruikbaar is op een ts2000(hf-vhf-uhf) vandaar de keuze hiervan...(en het gemak van een tafelmicrofoon)

Nog meer suggesties?

grt, andre

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#9 Bericht door PH7W »

Deze heb ik even verplaatst omdat het wat beter bij het onderwerp EMC past. :)
Jorg | PH7W

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#10 Bericht door andre »

steef, ik heb een (rand)aarde aangebracht in de shack. Gevolg is dat de rfi op 40mtr nagenoeg is verdwenen. Helaas heb ik het nu terug op 20 meter.
Nu heb ik ergens iets gelezen over een zg aarde tuner om zelfs de aard impedantie te kunnen aanpassen. Z ou het zinvol zijn zoiets te bouwen of is gewoon mijn randaarde niet voldoende. Heb er aan gedacht om een aarde te slaan alleen heb ik daar dan weer officieel toestemming voor nodig omdat het geen eigen grond is. Moet dan wel 15 meter de lucht in met die 25mm2.
Hoop kosten en niet echt wetende of dat het probleem echt oplost.
Trouwens ook nog wat ferrietkralen gebruikt in de microfoon.

ok..will be continued...

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#11 Bericht door Steef »

Andre,

Met jouw goedvinden nog even een paar vragen (ipv gissen):

Als je de versterking van de mfj mic. lager zet, heb je dan ook inspraak?
Wat ik eigenlijk nu pas goed lees: als je dus en handmic. gebruik op je antennes met 100w heb je geen storing, en in precies de zelfde setup met de mfj bij 10wat al wel? Nu dus niet meer op 40 maar op 20?

Zijn de pc speakers alleen aan de pc gekoppeld?
Wat is de swr van de antennes?
Gebruik je een externe tuner?

Een aarde tuner kan je bvb gebruiken om van je antenne een eindgevoede antenne te maken. Zal hier waarschijnlijk niet zoveel uithalen.

Als je een HF schone aarde wil maken, Dan kan je bvb een koperen waterleiding pijp op een tuinslang aan sluiten. en met water de pijp de grond in spoelen. Sokje solderen en de volgende lengte er in spoelen.

Als je dan coax (rg213) op deze pijp aansluit, dien je bij de pijp de kern en de mantel daar aan koppelen, en gebruik je boven alleen de kern. De buiten mantel sluit je boven dus nergens op aan. Dan heb je een redelijk schone aarde.

Dit zal echter geen probleem van inspraak veranderen.

Daarvoor is elke aarde goed genoeg (mits de weerstand laag genoeg is uiteraard).
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#12 Bericht door andre »

ok Steef hier komen de antwoorden...
de pc speakers zitten alleen op de pc, echter de pc is wel middels een cat kabel aan de set verbonden.

Als ik de mic op het laagste versterkingsnivo zet veranderd dat niets aan de inspraak op mijn koptelefoon, wel is het nivo dan dusdanig laag dat ik niks meer op de pc speaker hoor, tezij ik daarvan dan weer het volume helemaal opendraai.

de set is voorzien van een interne atu, en ik gebruik dan ook geen externe tuner.
vswr op de dipool < 1:2 en op de vertical <1:1.7 ...volgens mij best wel ok dus, en met de antenne tuner geeft de set aan dat het 1:1 staat.

Ik begrijp dus van jou dat een schone aarde dit niet oplost.
Mijn opmerking, of eigenlijk mijn vraag omtrent de aarde tuner, heb ik trouwens via onderstaande link gelezen.

nogmaals ten overvloede Steef, met de handmice niks geen last

http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/aardetuner.htm

andre

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#13 Bericht door Steef »

Bij een symmetrische antenne heeft de aarde tuner geen nut.

Die swr is prima in orde zou ik zeggen.

Ik denk toch dat er een probleem is met de combinatie radio/mike.

Als er in je mike hf detectie optreed, en deze gaat versterken krijg je een soort oscillatie. Dmv je modulatie wordt extra versterk. Waardoor je set overstuurd- en extra breedbandig word. Deze inspraak hoeft niet uit je antenne te komen, maar kan ook rechtstreeks uit je radio komen.

Het is wel vreemd dat de inspraak een harmonische is opgeschoven, IK heb daar niet zo een verklaring voor. Wellicht iemand anders wel.

Heb je al gemeten of de behuizing van je mike aan massa ligt?
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#14 Bericht door andre »

nou, inmiddels nog wat ontkoppel condensatoren(rfc+1nf) aangebracht zo her en daar in de mic, maar het maakt allemaal helemaal niets uit.
Ik ben bang dat er gewoon te veel versterkertjes in deze microfoon zitten die beslist niet met hf kunnen omgaan.
Alles licht trouwens netjes aan massa Steef.

Ik denk dat ik maar moet overgaan op een andere mic met wat minder toeters en bellen(lees:torren en op-amp's)..

mogelijk hierover nog nadere suggesties...mc 60. md100...

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#15 Bericht door Steef »

Is er niet iemand die weet waarom de inspraak van 40 naar 20 is gegaan door het aarden?
Wie praat luistert niet

Plaats reactie