Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#31 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef:
PE9ZZ schreef:Overigens loopt de mensheid nu alweer zo'n 25 jaar met allerlei mobiele telefoons te zeulen. Ik krijg nou niet echt de indruk dat de hoeveelheid hersentumoren zo enorm is gestegen. Zelfde verhaal met WiFi. De wetenschap komt er maar niet achter wat het mechanisme is wat tumoren zou kunnen veroorzaken.
Pas tegen het eind van de jaren '90 werd mobiele telefonie bereikbaar voor de massa. Dat is amper 20 jaar geleden. Voor ouders in het begin, nog niet voor hun kinderen. Begin 2000 ging ik met leerlingen
van 15-16 jaar op kamp, toen had nog slechts een enkeling een mobiele telefoon.

Kinderen van 12, 13 jaar in de brugklas hebben allemaal een smartphone. Zeg maar vanaf hun tiende.
Ze staan er mee op en gaan er mee naar bed. Een leven zónder smartphone is voor een aantal van hen ondenkbaar. Als daar over pakweg 30 jaar problemen van komen, wat zeggen wij dán?
Ik weet wel zeker dat daar geen problemen van komen. Ervaring met volwassenen die in een enorm veel sterker veld dan van een mobieltje werkten is er al vanaf de jaren 40. In die tijd geen beschermende maatregelen, niet lullen, gewoon in het veld staan.

Ook is vrij goed bekend welke problemen daarbij kunnen optreden en in welke mate. Dat wil zeggen: die problemen zijn gewoon opgetreden en aan de mensen die het overkwam of aan hun nabestaanden is zelfs schadevergoeding betaald (een bekend geval zijn radarmonteurs van een bepaald radarsysteem aan tanks bij de Bundeswehr, die door een verkeerde instructie urenlang in de bundel moesten sleutelen).

Die velden zijn zoveel sterker geweest dat dat niet alles zegt over hoe de beïnvloeding bij kinderen plaatsvindt, het verschil in veldsterkte is echter wel zo groot dat de verhouding tussen die twee velden wel wat zegt.

Ik ken overigens twee mensen die onder die onder die Duitse instructies gewerkt hebben. Eentje is ook zendamateur. Beide zijn gelukkig kerngezond, maar dat zegt statistisch natuurlijk niets. Maar wel het verschil tussen een mobiele telefoon met een inefficiënte antenne van in de stad 50 mW vermogen uit de eindtrap, en een radarzender met een effectief vermogen van 2 megawatt, terwijl je in de bundel zittend je vel urenlang warm voelt worden (want dat was zo), wat betekent dat de weefsels daaronder, zonder zenuwen om warmte te voelen nog veel warmer werden. Er is nog nooit iemand van een mobiele telefoon warm geworden (althans als je dat in honderdsten van graden uit wilt drukken).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#32 Bericht door PA3DAT »

Ik stel slechts de vraag, ik weet het antwoord ook niet. Ik verwacht persoonlijk dat het wel mee zal
vallen, ik maak me niet druk om straling (behalve UV want daar word ik altijd zo knalrood van :oops: ).

Maar ik weet dat die vragen door ouders aan de school worden gesteld. Ik hoef ze echter niet te
beantwoorden, dat is niet mijn taak.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#33 Bericht door PE2AAB »

Kon het niet laten :D
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#34 Bericht door PD0JSB »

PA3DJS schreef:
PA0ETE schreef:Ik weet niet of één van jullie ook wat verder gebladerd heeft op deze illustere en ongetwijfeld (volgens eigen zeggen dan) zeer deskundige site.

Ik zie daar onderwerpen staan als een verhaal over UFO's en een groot massief lichaam uit de ruimte dat de aarde nadert "sommige mensen voelen al aan dat er onheil aankomt". Een ander verhaal op de site heeft als titel "Irma (58) verslaat lymfklierkanker met wietolie".

Ja hoor, erg gewichtig allemaal.
Onzinsites over wietolie en nog wat andere zaken die kleincellig longkanker zouden kunnen genezen, hebben bijna een breuk binnen mijn familie opgeleverd. Het woord "wietolie" alleen al zorgt ervoor dat mijn hartslag omhoog gaat.

Op de een of andere manier raken mensen de rede helemaal kwijt als de knop in de stand "geloof" (in welke vorm dan ook) komt te staan.
Ik kan je enigszins volgen ,, nuchter denkend is het de reinste kwakzalverij , zondermeer !!

maar redelijk denkend, kraak ik het niet af in alle situaties...bij het eerste bezoek bij de oncoloog kreeg mijn vrouw direct te horen na beoordeling van echo's dat ze palliatief patient was ,, dan is er geen hoop meer , en is er niks meer te verliezen ,,, puur voor haar eigen rust ben ik er in meegegaan, om ook een homeopatisch middel te gebruiken van 80 euro per potje , uit respect en fatsoen ,,,,,, dat zijn geen momenten om zoiets op de spits te drijven !! ,, Quality time is het enige wat telt !!!!
Op dat moment denk je dat je in een universitair ziekenhuis het beste af bent , daar hebben ze de beste behandeling denk je ...... maar in weze ben je dan proefkonijn , uiteindelijk is er een levens verlengende behandeling gestart , met de nodige bijwerkingen , wat uiteindelijk Qualitytime koste, en mislukte,, de professor was op de hoogte van het middel ..
Als echtgenoot heb je niets te beslissen .....Ruzie zijn dat soort middelen absoluut niet waard, zeker niet in die situatie ..
Met de wetenschap die ik nu heb , kijk ik ook heel afwijzend tegen de levens verlengende behandeling aan ..... maaar je wil maar 1 ding,, comfoort en rust voor je partner, moedig alles aan waar ze in gelooft , houd wel ruggespraak of het de verdere behandeling niet stoort,,, maar maak geen ruzie ...
bepaalde vormen van wijsheid zijn in die situatie absoluut nutteloos,,, je verliest je geliefde toch .. Kies dan voor rust en respect voor de patient ......

En .....ook erna maak geen ruzie uit respect.. Boos worden heeft nog niemand terug gebracht .
En inderdaad , diegene die dat soort middelen , aanbieden of promoten kunnen niet op mijn sympathie rekenen , meestal is de belevenis te emotioneel om aan dat soort tuig aandacht te besteden , het is gewoon crimineel...
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#35 Bericht door pa8w »

PD0JSB:
Prachtig verwoord, helaas vanuit een persoonlijke belevenis, begrijp ik.
Juist in tijden van nood worden mensen gevoelig voor alles wat maar enigszins de belofte van verbetering meedraagt.
Heel begrijpelijk. Alles is beter dan alleen maar dat grote zwarte gat voor je zien.

De stralingsdiscussie is hier op het forum al eens vaker gevoerd.
Opwarming door RF speelt naar mijn overtuiging geen enkele rol, althans zolang weefsel maar niet verbrandt.

Ik heb de indruk dat we -net als met giftige wapenolie, asbest, stoflongen etc.- toch echt wel aanwijzingen hadden moeten zien dat langdurige blootstelling aan RF velden kanker veroorzaakt in de afgelopen 100 jaar.

Van de al genoemde radarmonteurs tot de mensen van de PTT die destijds de radioverbindingen met Neerlands Indie onderhielden - wiens gezinnen vrijwel onder de antennes woonden-, ergens zou zich dan toch een beroepsziekte moeten aftekenen.
Daar heb ik nog nooit concrete aanwijzingen van gezien.

Maar zolang het tegendeel niet keihard en wetenschappelijk bewezen is kan het geen kwaad alert te blijven en onnodige blootstelling te vermijden.

In het geval van WIFI zie ik de voordelen massaal opwegen tegen de risico's.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#36 Bericht door PA1WBU »

Juul - PE0GJG schreef:
PA1WBU schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Ik had natuurlijk nogal wat collega's die een week lang a/b van ons zendschip waren. ( week op week af ).
Dus 24/7 "onder" 10 Kw. En de antenne hing boven het dek.
Er zijn er een paar gestorven aan kanker.
Toen mijn collega Freek Simon de nieuwslezer onder behandeling was in het AVL heeft hij daar wel eens over zitten filosoferen met de doktoren daar.
Zij vonden toen dat er, het klinkt raar, te weinig mensen zijn gestorven om daar iets zinnigs over te zeggen.

Wel is er een zendertechnicus geconfronteerd met impotentie. Maar dat was er maar één op een getal van ongeveer 50 mensen.
Als food for thought: enig idee of de machinekamer van jullie schip asbestvrij was? Zeer waarschijnlijk niet in die dagen.
En wat te denken aan de trolley bussen in Arnhem ? ( waar mijn roots liggen )

Juul
Ze rijden hier voor de deur langs, die trolleys. Ze storen soms door vonkjes maar verder :mrgreen:

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#37 Bericht door PA1WBU »

PA0ETE schreef:
PA3DAT schreef:
PE9ZZ schreef:Overigens loopt de mensheid nu alweer zo'n 25 jaar met allerlei mobiele telefoons te zeulen. Ik krijg nou niet echt de indruk dat de hoeveelheid hersentumoren zo enorm is gestegen. Zelfde verhaal met WiFi. De wetenschap komt er maar niet achter wat het mechanisme is wat tumoren zou kunnen veroorzaken.
Pas tegen het eind van de jaren '90 werd mobiele telefonie bereikbaar voor de massa. Dat is amper 20 jaar geleden. Voor ouders in het begin, nog niet voor hun kinderen. Begin 2000 ging ik met leerlingen
van 15-16 jaar op kamp, toen had nog slechts een enkeling een mobiele telefoon.

Kinderen van 12, 13 jaar in de brugklas hebben allemaal een smartphone. Zeg maar vanaf hun tiende.
Ze staan er mee op en gaan er mee naar bed. Een leven zónder smartphone is voor een aantal van hen ondenkbaar. Als daar over pakweg 30 jaar problemen van komen, wat zeggen wij dán?
Ik weet wel zeker dat daar geen problemen van komen. Ervaring met volwassenen die in een enorm veel sterker veld dan van een mobieltje werkten is er al vanaf de jaren 40. In die tijd geen beschermende maatregelen, niet lullen, gewoon in het veld staan.

Ook is vrij goed bekend welke problemen daarbij kunnen optreden en in welke mate. Dat wil zeggen: die problemen zijn gewoon opgetreden en aan de mensen die het overkwam of aan hun nabestaanden is zelfs schadevergoeding betaald (een bekend geval zijn radarmonteurs van een bepaald radarsysteem aan tanks bij de Bundeswehr, die door een verkeerde instructie urenlang in de bundel moesten sleutelen).

Die velden zijn zoveel sterker geweest dat dat niet alles zegt over hoe de beïnvloeding bij kinderen plaatsvindt, het verschil in veldsterkte is echter wel zo groot dat de verhouding tussen die twee velden wel wat zegt.

Ik ken overigens twee mensen die onder die onder die Duitse instructies gewerkt hebben. Eentje is ook zendamateur. Beide zijn gelukkig kerngezond, maar dat zegt statistisch natuurlijk niets. Maar wel het verschil tussen een mobiele telefoon met een inefficiënte antenne van in de stad 50 mW vermogen uit de eindtrap, en een radarzender met een effectief vermogen van 2 megawatt, terwijl je in de bundel zittend je vel urenlang warm voelt worden (want dat was zo), wat betekent dat de weefsels daaronder, zonder zenuwen om warmte te voelen nog veel warmer werden. Er is nog nooit iemand van een mobiele telefoon warm geworden (althans als je dat in honderdsten van graden uit wilt drukken).
Dat radarsysteem van de Bundeswehr was als ik het goed onthouden heb de Gepard Flakpanzer. In Nederland ook in dienst als de PRTL (Pantser Rups Tegen Luchtdoelen) aka Pruttel.

Bij de nodige radarsystemen was het probleem eerder dat de gebruikte hoogspanning leidde tot Rontgenstraling uit de vermogenstrappen. Als je dan een systeem hebt wat voor onderhoud/afregeling moet draaien zonder de beschermende beplating erom heen ben je natuurlijk goed zuur. We hebben het dan wel over andere EM straling dan uit de radar antenne zelf komt uiteraard.

Niet dat je voor een werkende radar moet gaan staan, laat dat duidelijk zijn.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#38 Bericht door Bert_1 »

sjaak afhaak schreef:Het is jammer dat zelfs radiozendamateurs die het tenslotte beter zouden moeten weten het woord straling misbruiken als het om EM-VELDEN gaat.
73 EJ
Klopt helemaal maar taal is nu eenmaal niet het sterkste punt van de meeste techneuten :oops: Wel briljant want door het EM-velden te noemen zoals het hoort voorkom je een boel gedoe.
Bert

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#39 Bericht door PA3DJS »

@PD0JSB:
Ik heb je een PB gestuurd waarin ik mijn situatie heb geprobeerd uit te leggen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#40 Bericht door PA3DJS »

PE1KVL schreef:
sjaak afhaak schreef:Het is jammer dat zelfs radiozendamateurs die het tenslotte beter zouden moeten weten het woord straling misbruiken als het om EM-VELDEN gaat.
73 EJ
Klopt helemaal maar taal is nu eenmaal niet het sterkste punt van de meeste techneuten :oops: Wel briljant want door het EM-velden te noemen zoals het hoort voorkom je een boel gedoe.
Ik doe hetzelfde, dus bij niet ingewijden spreek ik van EM-velden. Ik vertel tijdens cursussen en lezingen ook bijna altijd waarom ik het bewuste woord vermijd.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#41 Bericht door PD0JSB »

@PA3DJS,

Ik heb een respecterende PB teruggestuurd Wim ,
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#42 Bericht door PA3DJS »

PD0JSB schreef:@PA3DJS,

Ik heb een respecterende PB teruggestuurd Wim ,
Bijzonder veel dank voor je PB!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#43 Bericht door sottezero »

Even ter knuppel in hoenderhok...

De kwaliteit van berichten en 'propaganda' over hoe gevaarlijk straling is...
Een voorbeeldje...

Stelling #1 Met de GSM aan de oor, verhoogt de straling van een GSM (op maximaal vermogen van 4-5 Watt) een verhoging van 0.05 tot 0.1 graden in het oog... Heel ernstig (bedenk dit met een belgisch accent en een witte stofjas aan, net 1 niveau hoger dan de witte jassen bij Tommy Teleshopping).

(ter informatie, bij sporten (denk meer aan squash dan aan schaken) zal de temperatuur van je oog met waarschijnlijk het tienvoudige stijgen.

Stelling #2 Straling is altijd slecht...

Zonder straling zouden we allemaal dood gaan. We hebben warmte nodig (straling), we hebben zonlicht nodig (Vitamine D bijvoorbeeld) en we hebben eten nodig (zonder fotosynthese geen eten).

Stelling #3 Wifi is zo slecht, dat bomen dood gaan en bladeren verliezen...

Het grappige is dat deze stelling altijd zo rond warme dagen gedurende de eindzomer verteld worden...
Is een beetje als dat benzine fabrikanten ineens veel reclame gaan maken voor hun premium-brandstoffen net als de temperaturen boven 10-15 graden celcius gaan komen 's morgensvroeg.
Waarom? Omdat dan auto's minder lang op choke rijden, de achterruit/spiegelverwarming niet meer aan gaat, de stoelverwarming lager/uit kan en auto's, ALLE auto's dan zuiniger rijden waardoor het effect van de 'premium brandstof' dan groter lijkt.

Overigens is het hebben van meerdere 'intelligente' Access points het stralings niveau lager... Elk access point hoeft namelijk #1 minder vermogen te gebruiken om alle clients te bestralen en #2 er is minder interferentie omdat er kanaal spreiding gedaan kan worden (3 kanalen op 2.4 GHz) zodat er ook minder collisions zijn en dus minder vaak herhaald hoeft te worden en er minder collision sense pakketjes je in de lucht gestuurd worden.

Is dat alle straling goed?
Nou, vast niet...
Zo ben ik geen fan van radar, simpelweg omdat ik er misselijk van wordt (wat wel handig zou zijn als ik dat zou kunnen trainen in een radar detector :-)
Maar als ik er misselijk van wordt, dan kan het vast niet goed zijn (en dat heb ik ook met Volkswagen sjoemeldiesels, dus dan is het meteen wetenschappelijk bewezen :twisted:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#44 Bericht door PA3DAT »

sjaak afhaak schreef:Het is jammer dat zelfs radiozendamateurs die het tenslotte beter zouden moeten weten het woord straling misbruiken als het om EM-VELDEN gaat.

Er zijn geen onderzoeken gepubliceerd in peer reviewed journals waarin enige correlatie laat staan causaliteit is aangetoond tussen kanker en EM straling.
Eerste twee regels: "het woord straling misbruiken". In de laatste 2 regels spreek je zélf over EM-straling!

Volgens wetenschappelijke definities is er ook sprake van EM-straling, Google er maar eens op. Veel
definities vind je op http://www.encyclo.nl/begrip/straling

Dus laten we niet muggenziften over het woord straling. We willen graag dat onze antennes stralen,
opstralen en afstralen. Hoe meer hoe beter!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Documentaire over link tussen wifi en hersentumoren

#45 Bericht door Radioot »

Ik geef de voorkeur aan golven.

De docu is verder wat suggestief qua beeld en vraagstelling, maar inhoudelijk komt het overeen met de inzichten van de World Health Organization.

Plaats reactie