Welke frequentie Philips TV remote control?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Welke frequentie Philips TV remote control?

#1 Bericht door Jan pa3abk »

Werd vandaag benaderd door een buurman wiens afstandbediening slecht werkt.
Het betreft een RF remote van een vrij dure kijkdoos, de Philips 65PUS7600

http://www.philips.nl/c-p/65PUS7600_12/ ... cificaties

Buurman heeft de helpdesk gebeld van Philips en die adviseerde hem, om eens te kijken of er "stoorzenders" in de buurt zitten.
Als je een paar antennes hebt staan ben je al gauw verdacht.
De huiskamer staat vol LED verlichting, maar probeer maar eens een niet techneut uit te leggen dat ook "stoorzenders" kunnen zijn.

Ik gok dat die dingen op BlueTooth werken of 2,4 GHz ?
In ieder geval de man kan vanaf de bank zijn TV niet bedienen.
Ik stond in zijn huiskamer en was daar getuige van. (Zender thuis uit.)

Ben trouwens niet erg radioactief en zeker niet op hoger dan 28,9MHz.

Na een week werd de TV al omgewisseld door Philips maar het euvel blijft.

Google geeft wel indicatie dat remotes via BT of 2,4GHz kunnen , maar voor dit specifieke moderne toestel kan ik geen frequentie vinden.

Iemand bekend op welke frequentie deze remote werkt?
Als ik dat weet en het valt net in het bereik van een RTL dongle kan ik er mogelijk wat mee.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Welke frequentie Philips TV remote control?

#2 Bericht door PH2LB »

Kan er niet echt veel over vinden wel dat het wel eens vaker voorkomt dat dat ding niet goed werkt.
http://en.tab-tv.com/?p=12477
http://philips-tvconsumercare.kxondeman ... aq/All/963

Maar volgens mij werken zijn ze 2.4Ghz want Philips werkt voor RF vaak samen met Nordic Semiconductors.
Philips Home Control selects Nordic Semiconductor nRF24LE1 System-on-Chip 2.4GHz ULP transceivers for advanced RF remote control for ‘connected’ products Link


Die 2.4Ghz band zit behoorlijk vol. Lowpower devices, drone remotes, BT, wifi, magnetrons, etc. Dus mogelijke storingsbronnen genoeg.

Laat hem maar eens alle groepen in huis uitschakelen en enkel de TV onderspanning laten staan (met beetje mazzel zit er wel een wasmachine groep die niet gebruikt wordt en kan hij die gebruiken om te voeden). Je hoeft namelijk niet alles specifiek te meten om dingen uit te kunnen sluiten en/of aan te wijzen.

Als slot : hoe lullig het ook is voor die beste man, als jij bij hem in de woonkamer staat, je apparatuur uitstaat en het probleem is er dan nog, dan ligt het niet aan jou.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke frequentie Philips TV remote control?

#3 Bericht door elsinga »

Ik zou ook beginnen met uitsluiten van een bron bij hemzelf thuis. Wellicht is het zijn LED verlichting en heeft'ie ineens een reden om het te vervangen door geod spul. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke frequentie Philips TV remote control?

#4 Bericht door pe1cmo »

Afstandbediening (AB) werkt toch met infrarood licht ??

Hint, ga met die AB naar de TV, als het HF is zal je naast de TV kunnen werken.
Is het IR, dan met je hand tussen de TV en de AB en dan zal die niets meer doen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Welke frequentie Philips TV remote control?

#5 Bericht door PA2LAD »

pe1cmo schreef:Afstandbediening (AB) werkt toch met infrarood licht ??
Inderdaad. Richt je niet op je TV, dan doet hij het niet :(

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke frequentie Philips TV remote control?

#6 Bericht door elsinga »

Niet alle AB's zijn IR. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Welke frequentie Philips TV remote control?

#7 Bericht door Goos »

Er zijn tegenwoordig ook "intelligente" afstandbedieningen ZigBee protocol 2.4GHz erg low-power.
Zou levens lang mee gaan op een batterijtje , het vertelt niet of dit de levensduur van de batterij is of van het apparaat of van de bedienaar. , Ik gok het eerste. Dus even proberen met een spectrum analyser oid.

Is het een "ouderwetse" met een IR ledje, dan even proberen of de led het nog doet met de camera vd telefoon.
Gebruikelijke euvel is vaak het resonatortje waar het pootje van afgebroken is door vallen.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Welke frequentie Philips TV remote control?

#8 Bericht door Jan pa3abk »

Bedankt voor de antwoorden zover.
Het manual zegt dat er minimaal 500.000 keer op knopjes kan worden gedrukt voor de batterij leeg is.
Hetgeen inderdaad kan betekenen dat het zendertje vrij zwak is.
Ik woon in een wijk waar je als op een WiFi spotter kijkt elk kanaal nokvol zit.
Sommige hebben in huis wel 3 repeaters staan.
Huizen staan in soort driehoekvorm waardoor zeker zo'n 40 huizen elkaar kunnen zien vanaf het ISRA punt.
De meesten hebben daar ook hun WiFi router hangen.

Voorop gesteld dat deze AB gebruik maakt van die specifieke band is de kans dus groot dat deze AB er gewoon niet door komt, zeker als het een ander protocol gebruikt dan WiFi.

De eigenaar moest in iedergeval meermalen op knopjes drukken voor het toestel reageerde.

Het paren van de AB en het TV toestel kan mogelijk ook een oorzaak zijn.

De LED verlichting zit in een soort ombouwkast rond het toestel, dit nog los van de AMBI verlichting van de TV zelf. Hij heeft die wel aan en uitgeschakeld, maar de oplettende lezer weet dat een SMPSU vaak nog erger stoort als die op stand-by staat, dan als ze echt stroom leveren.

Bij gelegenheid zal ik weer eens bij hem gaan buurten en deze punten proberen af te tikken.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Plaats reactie