waar ferriet clamps te plaatsen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC1Y
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

waar ferriet clamps te plaatsen?

#1 Bericht door PC1Y »

Ik heb waarschijnlijk ook mantelstroomstoring wanneer ik op 10 meter de zender in digimode gebruikt stopt de waterfall van DM780 en loopt de computer vast.

Heb nu een aantal stuks ferriet clamps gekocht om te kijken of dit verholpen kan worden.
mijn situatie: vanuit de tx een stukje van 50 cm coax naar de swr-meter en vandaar 5 meter coax richting dak,hier hangt het nog 5 meter op een rolletje en gaat door het dak dan op de aansluitbox van de hy-endfed antenne.

Mijn vraag: waar kan ik nu het beste de ferriet-clamps om de kabel zetten ,en hoeveel moet ik er gebruiken (zijn een 30 mm lang)

Ik begrijp dat ze niet vlakbij de tx moeten?

wie heeft ervaring hier mee

73 de Peter PC1Y

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#2 Bericht door pd4kk »

ik heb daar ook last van gehad kreeg zelf soms een melding tijdens het zenden dat er nieuwe hardware was aangesloten op de laptop.
spec mantelstroom filter hielp ook niet direct onder het kasje van de endfed .bij mij is het opgelost door een ferriet klem aan te brengen dicht bij de aansluiting van der usb ingang van de laptop tot nu geen last meer .ik lees in jouw bericht dat er 5 meter coax
gebruikt word voor de endfed is volgens mij wel een beetje weinig daar de endfed hem gebruikt als tegen capaciteit.
73 Kees PD4KK

-Verwijderd account

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#3 Bericht door -Verwijderd account »

PC1Y schreef:mijn situatie: vanuit de tx een stukje van 50 cm coax naar de swr-meter en vandaar 5 meter coax richting dak,hier hangt het nog 5 meter op een rolletje
Veranderd de storing als je de antenne direkt op de tx aansluit? Dus die swr-meter ertussen uit haalt.

PC1Y
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#4 Bericht door PC1Y »

PA4DHG schreef:
PC1Y schreef:mijn situatie: vanuit de tx een stukje van 50 cm coax naar de swr-meter en vandaar 5 meter coax richting dak,hier hangt het nog 5 meter op een rolletje
Veranderd de storing als je de antenne direkt op de tx aansluit? Dus die swr-meter ertussen uit haalt.

Uh...gaat ik dit weekend ff proberen....ding staat er altijd tussen...ik snap je bedoeling....wordt vervolgd

PC1Y
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#5 Bericht door PC1Y »

pd4kk schreef:ik heb daar ook last van gehad kreeg zelf soms een melding tijdens het zenden dat er nieuwe hardware was aangesloten op de laptop.
spec mantelstroom filter hielp ook niet direct onder het kasje van de endfed .bij mij is het opgelost door een ferriet klem aan te brengen dicht bij de aansluiting van der usb ingang van de laptop tot nu geen last meer .ik lees in jouw bericht dat er 5 meter coax
gebruikt word voor de endfed is volgens mij wel een beetje weinig daar de endfed hem gebruikt als tegen capaciteit.
73 Kees PD4KK

Hi kees,

In mijn geval een desktop ,ik zal eens proberen de kabel van de usb-signalink naar de computer te versieren met zo'n clampje...

PC1Y
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#6 Bericht door PC1Y »

pd4kk schreef:ik heb daar ook last van gehad kreeg zelf soms een melding tijdens het zenden dat er nieuwe hardware was aangesloten op de laptop.
spec mantelstroom filter hielp ook niet direct onder het kasje van de endfed .bij mij is het opgelost door een ferriet klem aan te brengen dicht bij de aansluiting van der usb ingang van de laptop tot nu geen last meer .ik lees in jouw bericht dat er 5 meter coax
gebruikt word voor de endfed is volgens mij wel een beetje weinig daar de endfed hem gebruikt als tegen capaciteit.
73 Kees PD4KK
Kees,
Maar als het aan de usb zou liggen,dan zou je toch op alle banden deze storing moeten hebben?

Bij mij alleen op 10 mtr.

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#7 Bericht door pd4kk »

PC1Y schreef:
pd4kk schreef:ik heb daar ook last van gehad kreeg zelf soms een melding tijdens het zenden dat er nieuwe hardware was aangesloten op de laptop.
spec mantelstroom filter hielp ook niet direct onder het kasje van de endfed .bij mij is het opgelost door een ferriet klem aan te brengen dicht bij de aansluiting van der usb ingang van de laptop tot nu geen last meer .ik lees in jouw bericht dat er 5 meter coax
gebruikt word voor de endfed is volgens mij wel een beetje weinig daar de endfed hem gebruikt als tegen capaciteit.
73 Kees PD4KK
Kees,
Maar als het aan de usb zou liggen,dan zou je toch op alle banden deze storing moeten hebben?

Bij mij alleen op 10 mtr.
ik had er last van zowel op 10 en 20 meter soms helpt het al om de coax te verleggen heb hier toch rare verschijnselen gehad met de endfed zie in een eerder topic .heb hier nog steeds een 5 bander hangen die ik eigenlijk alleen maar gebruik voor ontvangst voor 10 en 20 gebruik ik simpele inverted`s V antennes .
gr Kees

pa0nhc
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2012, 13:53
Roepletters: pa0nhc

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#8 Bericht door pa0nhc »

Gebruik ferriet clamps ("gedeelde ferriet ringen" - Conrad) met een GROOT gat. Daar kan coax meerdere malen doorheen gevoerd worden. Ik bestelde 30x ferriet clamp op eBay uit China à 30 Euro. Wikkel de coax zo vaak mogelijk door het gat (dat gaat met dunne coax het meest, een kort stukje levert geen extra verliezen op). Opm: 3x door het gat = 9x zo effectief dan 1x door het gat. Houdt de coax buitenom zo dicht mogelijk tegen de kern (strak trekken en wurgbandje eromheen). BELANGRIJK : de coax moet LOSJES in het gat liggen, de kernhelften MOETEN goed op elkaar aansluiten zonder luchtspleet. Plaats aan begin en eind van elke coax een clamp. Bij langere kabels evt. elke 1/4 lambda 1 extra. Bij kabels die over storende (net)leidingen lopen (dak) is elke 2m aan te raden. Gebruik dubbel afgeschermd coax (RG214, Aircom, Aircell, dun Teflon). Twee verschillende kabels door één gat is af te raden, omdat storing van kabel1 naar kabel2 wordt getransformeerd (werkt als Guanella trafo). Ik heb één antenne voor 40/60/80m, een 40m loop (10m omtrek) met ca. 1/2 lambda (40m) coax voeding. Had aanvankelijk enorme terugwerking op 40m met de net-randaarde als "aarde". Deze losgekoppeld en alle apparatuur geaard aan een rail achter de tafel, die via de coax mantel(s) (ca. 3m lengte) direct aan de stalen dak constructie (=> beton ijzer) verbonden. Meteen STIL want geen HF meer op de set. Probeer de set dus "koud" te maken voor de frequentieband waar je last hebt. Eventueel door 1/4 lambda stuk draad als radiaal (zig-zag wegspannen) te verbinden aan de massa van de zend-ontvanger. 73's, Nico.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#9 Bericht door Hans PE1KWH »

Een mantelstroom filter voorkomt stromen op de mantel van je coax.
Deze stromen maken nl. weer velden die in je overige apparatuur kunnen komen door diverse kabels ( USB, serieel etc etc ).
Je wilt dus het stuk kabel waar die stromen in lopen zo kort mogelijk houden.
De stromen ontstaan bij de overgang van coax naar antenne.
Een mantelstroomfilter moet dus direct bij de aansluiting naar de antenne komen. Let op, bij EndFed's is een vrij stukje kabel soms nodig als tegenpool.

Plaats een aantal ferrieten om de kabel en zet die goed vast met bijv. een tywrap.

Net voor je tranceiver/swr meter kun je ook een aantal ferrieten plaatsen. Deze werken dan niet als mantelstroomfilter maar voorkomen common mode signalen ( een stuk coax is een geleider en werkt dus ook als antenne ). Daarmee breng je minder stoorsignalen in je set en is de ontvangst mogelijk beter.
Het helpt niet tegen storing door je eigen zendsignaal.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#10 Bericht door PA3DJS »

PC1Y schreef:Ik heb waarschijnlijk ook mantelstroomstoring wanneer ik op 10 meter de zender in digimode gebruikt stopt de waterfall van DM780 en loopt de computer vast.

Heb nu een aantal stuks ferriet clamps gekocht om te kijken of dit verholpen kan worden.
mijn situatie: vanuit de tx een stukje van 50 cm coax naar de swr-meter en vandaar 5 meter coax richting dak,hier hangt het nog 5 meter op een rolletje en gaat door het dak dan op de aansluitbox van de hy-endfed antenne.

Mijn vraag: waar kan ik nu het beste de ferriet-clamps om de kabel zetten ,en hoeveel moet ik er gebruiken (zijn een 30 mm lang)

Ik begrijp dat ze niet vlakbij de tx moeten?

wie heeft ervaring hier mee

73 de Peter PC1Y
Gebruik je die eindgevoede antenne ook op andere banden?

Beste plaatsing is in de buurt van de antenne, maar niet direct onder de aanpassing van de begin-/eindgevoede draadantenne, tenzij je een aparte tegencapaciteit hebt. Zie bijvoorbeeld figuur 7.1 in:
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf

Ik heb een mantelstroomprobleempje gehad op 20m (zeer recentelijk) en heb optie C gebruikt.
Bij optie C gelden de minst strenge eisen v.w.b. common mode impedantie van je ferriet/coax constructie.

Bedenk dat zo'n mantelstroomfilter (met eventueel extra tegencapaciteit) twee kanten op werkt:
-Je krijgt minder/geen RF terug in de shack via de kabelmantel (maar wellicht wel via de lucht)
-Storing die vanuit de shack op de kabelmantel terecht komt, wordt verzwakt alvorens die via de kabelmantel bij de antenne komt.

Plaatsing op een halve golf afstand van de aanpassing, en geen extra draadje, staat gelijk aan geen oplossing.

Voor 10 en 20 m werkt drie keer door een cable clamp met RG58 prima (ik heb dan nog het draadje volgens optie C). Eventueel plaats je nog een tweede een meter verderop (richting shack).

Zoals reeds aangegeven, als je van de halve kernen in plastic gebruikt, mag je kabel niet strak door de kernen heengaan, omdat anders de helften van elkaar gedrukt worden.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: waar ferriet clamps te plaatsen?

#11 Bericht door EMCees »

regel 1 maak de oppervlaktes in de bekabeling klein(dus minder veld inkoppeling).
Plaats de ferrieten op ca 10 cm van de kast (hier bevindt zich over het algemeen de stroom piek).
Zorg dat de kabels (bij voldoende grote ferriet) niet te veel capacitieve koppeling hebben.

Verder met een ferriet voorkom je geen mantel stromen, allen je maakt de common mode impedantie hoger waardoor de stroom lager wordt.

Plaats reactie