Zonnepanelen: EMC ervaringen met Omniksol converter/Tigo opt

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Zonnepanelen: EMC ervaringen met Omniksol converter/Tigo opt

#1 Bericht door PA1WBU »

Ik heb inmiddels een 2tal offertes ontvangen voor zonnepanelen.

Aanbieder 1 gebruikt Solaredge spullen waarbij de optimisers middels een soort PLC over de DC kabels communiceren met de centrale unit. Dat spreekt me dus niet zo aan :mrgreen:

Aanbieder 2 biedt aan Tigo optimisers met een Omniksol 2.0TL omvormer. Communicatie tussen optimisers en omvormer vindt plaats op 2.4GHz (Bluetooth). Dat is EMC technisch al weer een stuk prettiger. De kabels naar de panelen voeren dus alleen DC en geen signalering.

Mijn vraag: wie heeft er ervaringen, goed of juist niet, met genoemde producten? Het hele spul, te weten 8 panelen moet op het garagedak komen, niet geheel toevallig hangen daar ook mij HF (draad)antennes boven.

73, Wilko

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen: EMC ervaringen met Omniksol converter/Tigo

#2 Bericht door elsinga »

Wat doen die optimisers? Ik heb zelf 18 stuks op het dak liggen, maar dat zijn alleen panelen... De omvormer hangt in de garage, de panelen leveren alleen DC.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Zonnepanelen: EMC ervaringen met Omniksol converter/Tigo

#3 Bericht door PE0AGO »


Plaats reactie