storing over het hele frequentiespectrum door LED verlichti

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

storing over het hele frequentiespectrum door LED verlichti

#1 Bericht door pe1cmo »

Ik zat hier te kijken en bij deze een storingsverhaal uit de professionele hoek.


Dit is een verhaal wat zich vorig jaar Februari afspeelde in Hoogerheide.
Radio ontvangst tot boven de 900 MHz gestoord:
(In jullie geval dus ook alle amateurbanden.)

Panic, or no panic.
Het WK veldrijden te Hoogerheide, gisteravond een telefoontje, geen reportage verbindingen, althans een WZ haalt 50 meter, draadloze microfoon enkele meters, of ik het storingsnummer van
het AT weet. De gewone telefoon nemen ze niet op (is weekend hè), dus kan je online een formulier invullen, daar kijken ze volgende week naar ?? (Storingsnummer helaas niet bekend)
Omdat Hoogerheide tegen de Belgische grens ligt en de VRT daar aanwezig was, is vandaag een techneut van de VRT gaan meten. Inderdaad storing in de vorm van ruis, dit is tot ver buiten het
parcours te meten. Verbindingen inderdaad niet mogelijk. Een spectrum analyser om de storing uit te peilen gepakt, komt men bij een commentaarcabine van Movico uit. Breedband ruis van 0 tot
ver over de 850 MHz en een vermogen waar je U tegen zegt. -30 dBm op de spectrum analyser. Omdat de storing direct op de elektrische bedrading gezet werd was dit een hele mooie langdraad
antenne die door het hele veld liep. Er was zelfs storing op de draadloze camera's (2,3 GHz). Dus verder zoeken, blijkt het de LED verlichting (made in China) te zijn. Licht uit en radio is weer
mogelijk.
Mensen en verslaggevers op het hart gedrukt het licht uit te laten !! daar er anders geen radio en TV meer is.
Voor zover ik heb vernomen van de VRT, maandag hoop ik te horen wat voor verlichting het betreft.
Overigens heb ik in Groningen een soortgelijke storing bij RTV Noord gezien, bleek een lichtnet adapter te zijn. Ook zeer slechte reportage ontvangst tot 2400 MHz aan toe.

Afbeelding
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: storing over het hele frequentiespectrum door LED verlic

#2 Bericht door pa1bvm »

wie doet er eens een proefje hoever je met LED lamp kan zenden ???
vergunning ed zijn niet nodig .. en je hoeft ook geen frequentie af te spreken ..

misschien spreekt dat de non-radiobevolking een beetje aan ..
lig je bijna dood te gaan door een hartaanval oid in je eigen huis .. moet je eerst al het licht uitzetten en dan pas 112 bellen..


ik had laatst ook zo een stoor led op VHF .. 12 V AC iets van 3 watt type ..
maar .. op 12 volt DC geen centje pijn ... klein brugcelletje en een elco van 16 uF .. met nog een ding van 33 pF erbij
o ja en een paar diodes in serie om weer wat omlaag in spanning te gaan ..
alles weer rustig ..

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: storing over het hele frequentiespectrum door LED verlic

#3 Bericht door pa3dsc »

Zijn er ook led armaturen met een CW Key aansluiting??
Van de nood een deugd maken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: storing over het hele frequentiespectrum door LED verlic

#4 Bericht door elsinga »

Soort vonkenzender. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie