Storing?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
MikeyMan
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2007, 12:40

Storing?

#1 Bericht door MikeyMan »

Goedendag,

Ik heb een vraagje waar ik de kennis van jullie als zendamateurs nodig heb...
Wat is het geval; Ik ben in het bezit van een flinke audio-versterker/receiver. Deze geeft sinds een tijdje een flinke storing, en is daarom nu bij de reparateur. Maar; als de versterker daar staat, komt het probleem niet voor.
Er is al preventief een onderdeel vervangen, maar er is verder niets wat de storing logischerwijs zou kunnen verklaren.

Bij het overpijnzen van een eventuele oorzaak kwamen we erop dat het enige wat hier veel anders is dan daar is dat mijn buurman zendamateur is. En dat dat stoort op mijn apparatuur...
Maar ik geloof niet dat dit het probleem zou kunnen zijn... Dus daarom heb ik jullie expertise nodig. Ik hoop dat hier iemand zit die een licht op de zaak zou kunnen schijnen...

Allereerst de storing: Het gaat hier om een Harman/Kardon AVR7000 receiver, waarop een H/K DVD30 dvdspeler is aangesloten met een digitale coaxiale kabel.
Wanneer ik hiermee een surroundkanaal afspeel hoor ik het volgende:
http://files-upload.com/files/519363/Memo.mp3

Ervanuitgaande dat dit een live-uitvoering is van het nummer '39 van Queen, is misschien voor te stellen dat dit niet helemaal de bedoeling is...

Dit gebeurt dus alleen als er DTS wordt afgespeeld, terwijl bij stereosignaal (door hetzelfde kabeltje en dus ook hetzelfde ingangs-printje) er geen enkel probleem is...

Mijn vraag is dan ook;
- Denken jullie dat een -willekeurig welk- signaal, uitgestuurd door een zendamateur dit kan veroorzaken?

Zou hier graag wat meer over weten voordat ik m'n buurman ermee lastig val... Komt toch altijd beschuldigend over, ben ik bang, en dat wil ik niet...

Ik heb er zelf een hard hoofd in, om het volgende:
- De behuizing van de Receiver is van staal
- Een fm-modulator krijg ik niet goed ontvangen op de receiver, een teken dat een en ander goed afgeschermd is
- Een vriend van me heeft een AVR7500, met een zendamateur met veel meer antennes naast zich, en die heeft nergens last van
- Het signaal zou één enkel chipje moeten verstoren
- receiver en andere apparatuur is goed geaard...


Ik hoop dat iemand hier wat meer over kan zeggen...

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Dit klinkt niet al iets wat een zend-amateur zou veroorzaken: geen spraak ritme, geen morse ritme. Het dchtste bij komt iets van Pactor of Amtor - maar ook dat hoort anders te klinken.....

Het is dus denk ik toch verstandig om de buurman "lastig te vallen" en een afspraak te maken dat hij met onderbrekingen - uitzend en jij luistert of je wat hoort..... (evt; met ruggespraak via de telefoon o.i.d.) Daarmee kun je er nl. definitief achterkomen of het iets is in je apparatuur wat helemaal niets met de buurman te maken heeft.

Mocht het wel de buurman zijn dan heeft hij vast wel een oplossing (ferriet suppressors enz...)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#3 Bericht door pa1bjs »

Klinkt een beetje alsof je een Lage Frequentie baken voor helicopters of vliegtuigen.
Of overheids communicatie.
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: Storing?

#4 Bericht door PH7CW »

MikeyMan schreef: Mijn vraag is dan ook;
- Denken jullie dat een -willekeurig welk- signaal, uitgestuurd door een zendamateur dit kan veroorzaken?
Ik denk van niet.
MikeyMan schreef: de storing: Het gaat hier om een Harman/Kardon AVR7000 receiver, waarop een H/K DVD30 dvdspeler is aangesloten met een digitale coaxiale kabel.
Wanneer ik hiermee een surroundkanaal afspeel hoor ik het volgende:
http://files-upload.com/files/519363/Memo.mp3

Ervanuitgaande dat dit een live-uitvoering is van het nummer '39 van Queen, is misschien voor te stellen dat dit niet helemaal de bedoeling is...

Dit gebeurt dus alleen als er DTS wordt afgespeeld, terwijl bij stereosignaal (door hetzelfde kabeltje en dus ook hetzelfde ingangs-printje) er geen enkel probleem is...
Wat ik hoor is met enige regelmaat een sterke vervormde audio met ertussen stiltes. Op het moment dat ik audio hoor meen ik ook variatie in de toon te horen wat kan duiden op muziek wat je probeert af te spelen.

Als het een storende zender van buitenaf zou zijn verwacht ik geen stiltes maar de muziek met regelmatig verstoring in het ritme van wat je hoort met het mp3 bestand.
Het klinkt me eerder naar iets dat in jouw apparatuur (misschien de DVD speler) de audio niet goed omzet van je DVD speler naar de speakers in het geval van DTS.

Ondanks dat de reparateur niets heeft gevonden :roll: : heb je mogelijkheden om delen van jouw audio installatie te wisselen met die van een ander? bv een andere DVD speler of de AVR7000 van jouw vriend.
73,Erik

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Dit is een echte EMC-aangelegenheid, dus heb ik het naar het EMC forum verplaatst! :wink:
Jorg | PH7W

MikeyMan
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2007, 12:40

#6 Bericht door MikeyMan »

Sorry voor de late reaktie guys!
Kreeg vandaag pas een melding dat er berichten gepost waren in dit forum...

Allereerst; de betreffende buurman ontvangt alleen... Dus storing van die kant is in mijn ogen sowieso uitgesloten...
Weet dus ook echt niet waar het nog aan zou kunnen liggen...
Wat ik hoor is met enige regelmaat een sterke vervormde audio met ertussen stiltes. Op het moment dat ik audio hoor meen ik ook variatie in de toon te horen wat kan duiden op muziek wat je probeert af te spelen.
Klopt... Als je weet wat je zou moeten horen, kun je er met wat moeite inderdaad nog wat aan muziek uithalen...
Als het een storende zender van buitenaf zou zijn verwacht ik geen stiltes maar de muziek met regelmatig verstoring in het ritme van wat je hoort met het mp3 bestand.
Het klinkt me eerder naar iets dat in jouw apparatuur (misschien de DVD speler) de audio niet goed omzet van je DVD speler naar de speakers in het geval van DTS.
Als het al van buitenaf zou komen, zou het dus inderdaad iets moeten zijn wat niet zozeer zelf door het signaal heen komt, maar er voor zorgt dat de decoder op hol slaat...
Vreemde is ook; soms is het na een reset even weg...
Ondanks dat de reparateur niets heeft gevonden : heb je mogelijkheden om delen van jouw audio installatie te wisselen met die van een ander? bv een andere DVD speler of de AVR7000 van jouw vriend.
Ga de receiver dinsdag ophalen, en dan moeten we inderdaad daar maar eens naar kijken... Ik zit een beetje met de handen in het haar ondertussen...

Plaats reactie