Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#1 Bericht door PH2LB »

Vanmorgen vroeg werd ik opgebeld door een buurtbewoner die met de mededeling dat hij na een week vakantie gisteravond de boel weer had aangesloten (stekkers los als je langere tijd van huis gaat i.v.m. bliksem etc) en er geen radio ontvangst meer mogelijk was.

Nu ben ik zondag 's morgens al helemaal niet van vroeg opstaan en wens ik al helemaal niet gewekt te worden door de telefoon. Maar aangezien ik toch wakker was, maar even afgesproken dat ik wel even langs zou komen als ik opgestart was (douche, koffie, hond uit, eten,...).

Tijdens de verhelderende wandeling met de hond was ik van plan een lijstje te bedenken met oorzaken wat bij de buurtbewoner problemen zou kunnen veroorzaken. Echter bedacht ik mij dat ik :

a. niet weet hoe de buurtbewoner uberhaubt radio luistert.
b. de buurtbewoner een schotel heeft en geen kabel.
c. het in de betreffende week behoorlijk hard gestormd heeft hier wat weer mogelijk een verschuiving van (b) tot gevolg zou kunnen hebben.
d. ik sinds 7 jan tot aan vandaag niet op mijn QTH QRV ben geweest i.v.m. werk en ander bezigheden en alleen op 2m/70cm /M /P QRV ben geweest.

Maar zoals afgesproken, klokslag 11:00 gewapend met breedband scanner, FT817 en tablet met naslag werken aangebeld. En na een kort gesprek de buurtbewoner gevraag mij te laten zien hoe hij radio luistert.

Dit bleek hij te doen door de sataliet ontvanger te gebruiken als radio ontvanger waarbij er niet via de TV geluisterd werd (groot gelijk) maar via 2 draadloze boxen van het merk Alecto (DSS-55) die werken in het stukje band van 863-865 MHz (zender in de voorkamer achter de TV en de boxen in de achterkamer in de vensterbank).

De buurtbewoner schakelde zijn sataliet onvanger in op de gebruikelijke methode, kiest het kanaal van Radio Oost (327) en schakeld de draadloze boxen in waarbij het correct opzetten van de link werd bevestigd door een groen lampje. Echter idd zoals de bewoner terrecht opmerkte, geen audio (ook niet als we het volume naar Metal Festival nivo opdraaien).

Toen maar even gevraagd de TV in te schakelen, want ook als je radio luisterd via de sataliet ontvanger, heb je kanaal informatie. Deze handeling ging wat gepaard met enige uiting van ontvrede omdat het de radio betrof en niks met TV te maken had. Maar gelukkig liet de ontvanger op TV zien dat op het ingestelde kanaal 327 niet Radio Oost stond maar E4 UK.

Toen begon er bij mij een groen lampje te branden uit de tijd dat ik zelf een schotel had. Tablet gepakt (iets met wisselen van transponders etc), Canal Digitaal zenderlijst op gezocht en idd. zie daar op regel 327

327 E4 UK (28) Tv 28,2 10.729 V 22.000 5/6 Vrij te ontvangen Engels Algemeen

en de footnoot van de zenderlijst meld :

Deze lijst werd voor het laatst gewijzigd op 13 januari 2015.

Laat dat nu net zijn in de week dat de beste buurtbewoner een weekje op vakantie is geweest en dus de wisseling niet bewust heeft meegemaakt.

Snelle scan in de lijst op zoek naar Radio Oost levert kanaal 727 op en de informatie dat alle radio zenders vanaf die datum vanaf kanaal 700 geprojecteerd zijn. Totaal verontwaardigd vertelde de buurtbewoner helemaal niet op de hoogte te zijn van deze wijziging en hij het belachelijk vond dat dit niet door Canal Digitaal was gecommuniceerd (tenminste niet schriftelijk). Om de verwarring maar een beetje te verhelpen ben ik maar even snel naar huis gegaan daar de zenderlijst op de printer te gooien zodat de buurtbewoner weer helemaal up-to-date is.

Ook heb ik er maar even een afdruk bij gedaan van de volgende pagina van mijn website (link). Die nadat hij begreep dat de problemen niet zaten in de hoek waar hij het initieel geplaatst had met enige schaamrood op de wangen mij bedankt voor de uitleg en informatie en of ik nog even bleef om koffie te drinken.

Moraal van het verhaal : goede communicatie is het halve werk (leer momentje CanalDigitaal??) en storingen komen niet altijd van die rare buurtbewoner met die antennes op het dak.

P.s. mocht iemand nog op-/aanmerkingen en/of verbeteringen hebben op / voor de pagina voor de buren, hoor/lees ik deze graag.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#2 Bericht door PE2AAB »

Lex,

Goed opgelost en goed gereageerd.

Door je op te stellen zoals jij doet (behulpzaam en oplossingsgericht) zorg je er voor dat deze persoon geen kwaad woord over zendamateurs de wereld in kan helpen.

Job well done!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#3 Bericht door jan58 »

wow,wat een held :lol:
Je helpt elkaar toch altijd zendamateur of niet lijkt mij.


Gr Jan

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#4 Bericht door PA2OLD »

Dat heb je gaaf opgelost!
Helaas zijn niet alle buren zo meegaand...
Bedankt voor de link, ik heb gelijk de pagina wat opgefrist.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#5 Bericht door bubbe »

Klopt heb ook schotel maar de mijne gaat gelukkig wel een nieuwe lijst van zelf laden . Helaas is er in de nieuwe lijst aardig wat zenders veranderd wat ik wel best vervelend vind . Dus canal-digitaal maar even gemaild met de volgende reactie . Uit uw bericht begrijpen wij dat niet tevreden bent met de wijzigingen van de zenderlijst . Helaas moeten wij u mededelen dat dit helaas niet meer aan te passen is en we hier allemaal mee moeten
leren omgaan i.v.m. vele wijzigingen in frequenties enzovoorts.

Het spijt ons niet anders te kunnen berichten.

Nou vind als het goed is moet het toch niet moeilijk zijn om de kanaalnummer en zenders het zelfde te houden . Altijd tevreden geweest met canal-digitaal maar nu hebben ze hun eerste minpunt van mij binnen.
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#6 Bericht door Radioot »

Mooi verhaal en goed opgelost, wel meer theekransje dan EMC.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#7 Bericht door pa3dsc »

Is erg handig om de call en tel nummer op te nemen in het antenne register.
Meer dan 10.000 ambasadeurs die mensen kunnen helpen en voorlichten over storing enz.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#8 Bericht door PA3DAT »

Mooi opgelost, een goede relatie met je buren is veel méér dan het halve werk!

Maar wat de tekst betreft...

Ik vind die tekst niet zo sterk. Los van de taalfouten: we gaan mensen geruststellen met het feit dat wij
op lagere frequenties zenden dan GSM, UMTS en dergelijke? Een leek moet dan begrijpen dat er "dus
eigenlijk niets aan de hand is", qua straling? Dat vind ik (persoonlijk) een wat vreemde redenatie.

Overigens: als je op 70cm met een 10dB Yagi naar je buren straalt, hebben we wel over 250W ERP (N)
of over pakweg 500W tot 4KW ERP (F). Kun je de buren beter niet vertellen... :wink:

Een sterker argument lijkt mij dat die zendmasten 24 uur per dag stralen, en wij slechts een zeer
beperkte tijd. En dan ook nog in verschillende richtingen, als je een richtantenne hebt tenminste. En
áls wij al zenden, zitten we meer dan de helft van de tijd te luisteren...

En als je een F-licentie hebt kan dat hele stuk over N, 25 Watt en de bijbehorende frequenties er wel uit,
lijkt mij. Dat werkt alleen maar verwarrend.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#9 Bericht door PH2LB »

Tja, taalfouten, iets met dyslexie en een spellingschecker die niet in mijn CMS werkt. :oops:

Maar bedankt voor de tips en aanvullingen, daar gaan we eens goed op zitten broeden.
Radioot schreef:Mooi verhaal en goed opgelost, wel meer theekransje dan EMC.
Nou het leek er op dat het initieel een EMC probleem was, maar na die tijd meer een Leek probleem :wink:
Maar mochten de moderators vinden dat het meer in het theekransje thuis hoort, moeten ze het maar even verplaatsen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#10 Bericht door elsinga »

Ach, het is wel een mooi verhaal hoe iets inderdaad EMC leek, maar uiteindelijk niet was. Ik laat het dus gewoon staan. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#11 Bericht door PC1TK »

PH2LB schreef:Tja, taalfouten, iets met dyslexie en een spellingschecker die niet in mijn CMS werkt. :oops:

Maar bedankt voor de tips en aanvullingen, daar gaan we eens goed op zitten broeden.
Radioot schreef:Mooi verhaal en goed opgelost, wel meer theekransje dan EMC.
Nou het leek er op dat het initieel een EMC probleem was, maar na die tijd meer een Leek probleem :wink:
Maar mochten de moderators vinden dat het meer in het theekransje thuis hoort, moeten ze het maar even verplaatsen.
Lex wij lotgenoten ( Dyslexie) hebben een ding voor .
Wijzen niet zo snel iemand op zijn fouten . En helpen graag iemand als die een fout maakt . In jou geval de buur die niet door had waarom die geen ontvangst meer had . Ik ben 50 maar voor went het nooit als iemand weer wat moet zeggen over je taal fouten . Maar sommigen mensen kunne ook niet anders . En zo heeft elk zijn gebrek . Ik heb met plezier en een glimlach je stukje gelezen .

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#12 Bericht door PE9H »

Uit eigen ervaring weet ik dat Lex iedereen graag helpt, zendamateur of niet en hier zichtbaar van geniet.
Met veel enthousiasme en rugzak vol appratuur en verder tevreden met een praatje en een bak koffie.
Zonder twijfel één van de beste ambassadeurs van onze hobby!
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#13 Bericht door PA3DAT »

PD1JSK schreef:Lex wij lotgenoten ( Dyslexie) hebben een ding voor .
Wijzen niet zo snel iemand op zijn fouten . En helpen graag iemand als die een fout maakt . In jou geval de buur die niet door had waarom die geen ontvangst meer had . Ik ben 50 maar voor went het nooit als iemand weer wat moet zeggen over je taal fouten . Maar sommigen mensen kunne ook niet anders . En zo heeft elk zijn gebrek . Ik heb met plezier en een glimlach je stukje gelezen .
Ik wijs ook niet snel iemand op zijn fouten, geen beginnen aan :wink: . En in het onderwijs werk ik dagelijks met leerlingen met
dyslexie. Ik schreef dan ook: "Los van de taalfouten", met andere woorden: daar wilde ik het verder niet over hebben.
Maar als je er een soort "officieel stukje" van maakt, wat door anderen weer wordt overgenomen, dan is het zaak die fouten eruit
te halen. Met name bijv. in een zin die niet goed loopt omdat er een verkeerd woord in staat of omdat er een woord in ontbreekt.

Dan nog een klein tipje @PD1JSK (en vele anderen): zet NOOIT een spatie vóór een punt, een komma, een vraag- of uitroepteken.
De spatie hoort er na, het leesteken hoort aan het laatste woord van de zin vast. Dat maakt het wat prettiger leesbaar, en je
voorkomt er ook mee dat een leesteken op een volgende regel terechtkomt wanneer 'ie er niet meer bij op past.

Ik bedoel, geen kritiek maar we zijn zo toch opbouwend bezig?
En ik ben, jammer genoeg, nou eenmaal beter in taal dan in wiskunde of elektronica... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Gebeld door een buurtbewoner . . . . .

#14 Bericht door PH2LB »

PA3DAT schreef:Ik bedoel, geen kritiek maar we zijn zo toch opbouwend bezig?
Precies, Ik neem het ook niet als kritiek hoor. Als het stuk er beter door leesbaar wordt ben ik er alleen maar blij mee.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie