QRM tussen 125-130 kHz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

QRM tussen 125-130 kHz

#1 Bericht door Math PD0MAT »

Sinds twee maanden heb ik een nieuwe werkplek. Op deze werkplek hebben we iedere zoveel tijd last van ruis welke instraalt op "afgeschermde" voedingskabels. Deze ellende zit tussen de 125 kHz en 130 kHz. Een aantal verdachte bronnen waren de hoogspanningsmast hier in de buurt, een buurman met Ethernet op z'n WCDs (en ver daar buiten uiteraard) of een voeding die ergens rond die frequentie zit te schakelen.

Alle drie zijn echter al afgevallen als boosdoener. Iemand nog enig idee wat er verder rond die frequentie loopt te mieteren? Ik had gehoopt dat de ITU of een dergelijke organisatie een spectrum kaart zou hebben, maar deze lijkt goed verstopt.

Alles langer dan een paar centimeter lijkt beïnvloed te kunnen worden voor deze ruis die soms voor uren aanhoud maar nooit 24/7 aanwezig is.
Iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn? Locatie is een industrieterrein.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#2 Bericht door PA8JDG »

Hallo Math,

Dit kan een PLC signaal zijn t.b.v. telemetrie. Als ik mij niet vergis, gebruiken o.a. slimme energiemeters frequenties rond de 100 kHz.

Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#3 Bericht door PA3DJS »

Het kan ook van een RFID systeem afkomen, maar dat piekt meestal rond 125 of 134 kHz. Ik denk aan pasjeslezers, lussen in vloeren (t.b.v. rolcontainers, voertuigen, karren, etc).

Daarnaast zijn er nog heel veel vermogenstoepassingen die ook rond die frequentie schakelen. Wellicht eerst gaan zoeken met een loop op een portable receiver en daarna wellicht met een half gesloten loop of stroomtang om op geleiderniveau de bron te traceren. Wellicht ook buiten kantooruren vanwege dat je dingen makkelijker aan en uit kunt zetten.

Wim, PA3DJS

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#4 Bericht door Math PD0MAT »

Telemetrie zou kunnen, maar dan zou ik verwachten dat het signaal niet langdurig aanhoud (30min+).
In eerste instantie leek het om strak 125kHz te gaan, maar het blijkt er net boven te zweven. Wel altijd tussen 125 en 129.5k.

Kan het zijn dat er een of andere zware machine (een die niet continu aan hoeft te staan) op die frequentie staat te storen?
De storing verschijnt op de vreemdste momenten en houdt op de vreemdste momenten weer op. Ik heb geen meetapparatuur rond die frequentie (behalve een stuk draad aan een oscilloscoop, maar dat is niet mobiel), dus ik zoek nog naar iets peilontvanger'igs voor die frequentie.

Weet iemand uit zijn hoofd wat de regelgeving voor dit frequentiebereik is? Mag hier vrij in gestoord worden of kan ik zodra de overlast gevonden is het AT inschakelen?
Zoals gezegd, ik had gehoopt dat de ITU een lijst voor alles van DC to SHF zou hebben, maar dat is natuurlijk dromerij en andere vormen van wensen...

-Verwijderd account

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Heb je hier misschien iets aan?
http://loket.agentschaptelecom.nl/nfr/c ... qPortal.do

Anders zou je bijvoorbeeld kunnen zoeken op "Nationaal Frequentie Plan" :idea:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#6 Bericht door PA3DJS »

Bedoelde velden (intentional radiators) mogen behoorlijk sterk zijn: 72 dBuA/m (4 mA/m) op 10m afstand. Ik heb zelf wat ontwikkelwerk voor LF RFID gedaan, met best groot spoeloppervlak.

Voorts heb je natuurlijk nog de EMC emissielimieten, maar die beginnen in de EU doorgaans pas bij 150 kHz.

Heeft de storing ook harmonischen (even met de FFT op de scoop bekijken)? Zo ja, dan kun je bijv met een portable ontvanger met LG en MG erop aan de wandel gaan.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#7 Bericht door elsinga »

Zou het een inductie kookplaat kunnen zijn? De mijne doet geloof ik 100kHz, maar dat zou zomaar anders kunnen zijn bij andere merken/typen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#8 Bericht door EMCees »

tot 150 kHz geen emissie eisen.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#9 Bericht door pe1rdp »

EMCees schreef:tot 150 kHz geen emissie eisen.
Je bent me net voor met dit antwoord en slecht nieuws.

Bekijk eens het spectrum van de storing, bijv met een SDR. Zo'n plaatje laat veel zien en kan zeker helpen tot het identificeren van de stoorbron.
Op 128kHz ontvang ik een RTTY station uit Duitsland DCF49.
Het zal toch niet zijn dat deze interference veroorzaakt?
Dan is de afscherming van de kabels wel heel slecht.
Bijlagen
DCF49.jpg
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: QRM tussen 125-130 kHz

#10 Bericht door Math PD0MAT »

Na wat meetwerk zijn we er achter dat de storing niet uit ons pand komt.
Aangezien er geen emissie eisen zijn onder de 150 kHz (bedankt voor de tip, dit was mij niet bekend), is het verder niet zinvol de dader op te sporen.

Harmonischen zijn nog niet sterk genoeg waargenomen (er zit wel meer ruis in de lucht hier, maar net boven 125k kwam het toevallig de schakeling binnen en was het duidelijk sterker dan andere frequenties).

Uiteindelijk moesten we toch over naar batterijen en spanningsregelaars, dus dit is wat versneld uitgevoerd. De storing hangt nog iedere zoveel tijd in de lucht, maar heeft geen invloed meer.

Bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie