80 meterband en huisalarminstallatie probleem

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#1 Bericht door on7tz »

Hoi

ik heb onlangs een goedgekeurd bedraad alarminstallatie laten plaatsen en als ik op 80 meter durf uitkomen enkele seconden dan word ineens mijn alarm ingeschakeld en als er dan iemand beneden zit en beweegt dan gaat natuurlijk het alarm af.
heeft er nog iemand hier ervaring mee ?
oh ja gebruik hier een yeasu ft 950 100W en een inverted V antenna coaxiaal gevoed

mvg

Dave

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#2 Bericht door pe1rea »

Ik zou direct de installateur verwittigen.
Zijn installatie deugt niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#3 Bericht door on7tz »

pe1rea schreef:Ik zou direct de installateur verwittigen.
Zijn installatie deugt niet.
en waarom niet het blijft electronica en ik straal zelf HF uit en die twee dingen samen kunnen wel eens niet goed samen fuctioneren.
voor de rest ben ik heel tevreden hierover, ik weet zelf van een medeamateur wanneer die zelfs op 70cm uit kwam dat enkele 100 meters verder de automatisch poort open en dicht gingen is dat dan ook een ondeugende installatie en bye the way dit installatie is INCERT goedgekeurd maar waarom ik dit probleem heb vind ik wel vreemd zou het toch aan de antenne zelf liggen teveel harmonischen want op de andere banden heb ik er geen last van.
Laatst gewijzigd door on7tz op 19 jul 2014, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#4 Bericht door pe1rea »

Een installatie behoort nu eenmaal tot minimaal 1 GHz bestand te zijn tegen inslaande HF.
En volgens de rechter nog wel hoger ook....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#5 Bericht door PA3DJS »

pe1rea schreef:Een installatie behoort nu eenmaal tot minimaal 1 GHz bestand te zijn tegen inslaande HF.
En volgens de rechter nog wel hoger ook....
Hallo Jinny, zo eenvoudig ligt het niet.

In EMC normen staat het anders (Bijv. EN50130-4). De installatie (of bijv een PIR) moet blijven functioneren tot een zekere veldsterkte en geinjecteerde common mode spanning. De eisen zijn wel wat zwaarder dan voor bijv computers en audio-apparatuur. Denk aan 10V/m straling, 10V common mode en zelfs 30V/m voor GSM banden.

De niveau's zijn een afweging tussen commercie en kans op ondervinden van hinder. Met 100W op 80m zou je best eens meer veldsterkte of spanning kunnen maken, en dan kun je dit niet alleen bij de leverancier neerleggen.

Wat nog weleens gebeurt, is dat een kabellengte tot maximaal 3m gespecificeerd is voor bepaalde aansluitingen, maar er in de praktijk meer kabel aan zit. Beneden 3 m kabellengte kan de "conducted immunity" meting achterwege blijven, en daar valt ook onze 80m band onder. Als dit het geval is, is er wel sprake van een fout van de installateur, of fout van de leverancier van het systeem als hij "vergeet" de maximum kabellengte te vermelden.

@ON7TZ: heb je een balun tussen de antenne en de kabel zitten (of een goede common mode choke). Bij welk vermogen gaat het fout? Als het bijvoorbeeld bij 10W al misgaat, dan zou er best sprake van een niet compliant apparaat kunnen zijn.

Loopt jouw antennedraad op een paar meter afstand van de bedrading van het alarm, dan is vragen om moeilijkheden en zul je zelf, eventueel in overleg met de leverancier, de installatie moeten ontstoren (veelal hoge mu ferrietmateriaal).

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#6 Bericht door on7tz »

PA3DJS schreef:
pe1rea schreef:Een installatie behoort nu eenmaal tot minimaal 1 GHz bestand te zijn tegen inslaande HF.
En volgens de rechter nog wel hoger ook....
@ON7TZ: heb je een balun tussen de antenne en de kabel zitten (of een goede common mode choke).
ja een 1:1 Balun wel geen HF choke.
Bij welk vermogen gaat het fout?
zal volgende week nog eens de test doen, heb altijd met 100w uitgezonden maar het alarm inschakelen gebeurd vrij snel hoor ik denk zelfs dat ik 5 sec moduleer dat ik prijs heb.

Als het bijvoorbeeld bij 10W al misgaat, dan zou er best sprake van een niet compliant apparaat kunnen zijn.
idd die test kan ik doen.


Loopt jouw antennedraad op een paar meter afstand van de bedrading van het alarm, dan is vragen om moeilijkheden en zul je zelf, eventueel in overleg met de leverancier, de installatie moeten ontstoren (veelal hoge mu ferrietmateriaal).

de antennedraad loopt vogelvlucht zo'n 3 meter van mijn alarmpaneel beneden in feite loopt de antenne vlak naast met huis naar beneden.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#7 Bericht door Ton_O_E »

Kun je het alarm ook afschakelen met je set? dan deugd het echt niet!!
net als een poort open sturen, dat zou toch nooit mogen kunnen,
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#8 Bericht door Aeolus »

dat laatste was eigenlijk ook mijn eerste gedachte. Hoe het allemaal met de regelgeving hierin zit zal me dan nog worst wezen, maar als jij op deze manier het systeem zonder code in kan schakelen, dan zou je haast zeggen dat er ook een manier bestaat om het uit te schakelen op die manier. Dat lijkt mij een niet-deugend systeem dus.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#9 Bericht door PA3DJS »

@ON7TZ:
Ik weet niet wat voor antenne je hebt, maar op 3m afstand van een langdraad of dipool schat ik de veldsterkte niet hoger dan 20V/m. Bij een antenne veel kleiner dan 0.5 lambda, en goede low loss matching, loopt het veld op 3m afstand wel wat op. Het kan ook onhandig uitpakken als je antenne enigszins parallel loopt aan de bedrading tussen toetsenbordje en centrale.

In mijn ogen moet zo'n systeem bij 20 V/m PEP, overeenkoment met 11V/m carrier met 80% AM gewoon blijven werken. Het lijkt mij zinvol dat je een opbouwend gesprek met de installateur aangaat. Wat je zou kunnen aangeven is dat hij het paneeltje een keer heel kort op de centrale aansluit (wel de oorspronkelijke kabel loshalen). dan weet je relatief snel of het een gevalletje directe instraling is op de elektronica, of instraling op de kabel (conducted immunity probleem). De laatste situatie is met juist ferrietmateriaal in combinatie met juist aantal windingen op te lossen.

Als het misgaat met alleen de kabel eraan (dus het paneeltje bij de deur losgehaald), dan weet je ook dat het instraling op de kabel is.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#10 Bericht door EMCees »

Normen zijn helaas slechts normen, als je aan een norm voldoet dan heb je slechts een vermoeden van voldoen aan de richtlijn.
Een installatie moet gewoon goed functioneren in het EM milieu, zonder daar zelf onnodige storing aan toe te voegen.

Een analyse van de commonmode stromen op de diverse kabels kan heel verhelderend werken. Er zijn twee manieren om met commonmode stromen om te gaan.
Of je maakt het pad hoog impedant (ferriet kralen etc) of je laat de CM stroom lopen maar wel op een plek die jij aangeeft (bliksem inslag).

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#11 Bericht door on4fra »

Ik heb hier ook een huisalarm systeem en heb hier geen last van. Mijn apparatuur en antennes staan wel in de garage die 20 meter achter het huis staat. In de garage is er geen alarmsysteem. Dus de afstand tussen mijn antenne en alarmsysteem zal bijna zeker groter zijn dan bij u. De lamp met bewegingssensor die aan de garage hangt reageert soms wel op uitzendingen. Misschien kan je ferrietkralen rond de kabel doen van het toetsenbord van het alarmsysteem. Eventueel op de plaats waar de kabels de centrale binnenkomen?
Aeolus schreef: als jij op deze manier het systeem zonder code in kan schakelen, dan zou je haast zeggen dat er ook een manier bestaat om het uit te schakelen op die manier. Dat lijkt mij een niet-deugend systeem dus.
Ik kan mijn alarm inschakelen met 1 druk op een knop, maar uitschakelen moet toch met de code. In en uitschakelen is niet hetzelfde.

Groeten
Frank

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#12 Bericht door PA3DJS »

EMCees schreef:Normen zijn helaas slechts normen, als je aan een norm voldoet dan heb je slechts een vermoeden van voldoen aan de richtlijn.
Een installatie moet gewoon goed functioneren in het EM milieu, zonder daar zelf onnodige storing aan toe te voegen.
In de praktijk komt dit neer op:
dat als het apparaat geplaatst wordt in een zwaarder EM milieu dan gemiddeld, de gebruiker maatregelen dient te treffen. Dat de leverancier, eventueel tegen betaling, daarbij helpt is natuurlijk wel netjes.

Andere optie (kan nu niet meer) is dat je aanvullende EMC eisen stelt voorafgaande aan de koop. Het is dan aan de leverancier of hij het product wil leveren.

Als blijkt dat er bij 10 of 20 W ook al problemen zijn, dan is er een reële kans dat er een non-compliant apparaat geleverd is, of dat het apparaat niet volgens de instructies geïnstalleerd is.
EMCees schreef:Een analyse van de commonmode stromen op de diverse kabels kan heel verhelderend werken. Er zijn twee manieren om met commonmode stromen om te gaan.
Of je maakt het pad hoog impedant (ferriet kralen etc) of je laat de CM stroom lopen maar wel op een plek die jij aangeeft (bliksem inslag).
@ON7TZ: Als je zelf met ferriet aan de gang gaat zijn er wel wat valkuilen. Vanwege de lage frequenties ga je het met zo'n ferrite clamp (twee halve ferrieten in plastic behuizing) niet redden, tenzij je de kabel er veel keren doorheen kunt halen. Bovendien is de Q-factor van veel van die kernen te hoog (op 80m) waardoor je zelfs méér problemen kunt krijgen.

Voor 80m is ferriet materiaal met een mu in orde van 2000...5000 een goede keus, je heb dan meer verliesgevende inductie per winding in vergelijking tot materiaal met een mu in orde van 100..400. Ideaal zou zijn als je van te voren de impedantie van je creatie kunt bepalen (zal enkele kOhms moeten zijn).

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#13 Bericht door on7tz »

PA3TON schreef:Kun je het alarm ook afschakelen met je set? dan deugd het echt niet!!
net als een poort open sturen, dat zou toch nooit mogen kunnen,
nee afschakelen niet

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#14 Bericht door on7tz »

on4fra schreef:Ik heb hier ook een huisalarm systeem en heb hier geen last van. Mijn apparatuur en antennes staan wel in de garage die 20 meter achter het huis staat. In de garage is er geen alarmsysteem. Dus de afstand tussen mijn antenne en alarmsysteem zal bijna zeker groter zijn dan bij u. De lamp met bewegingssensor die aan de garage hangt reageert soms wel op uitzendingen. Misschien kan je ferrietkralen rond de kabel doen van het toetsenbord van het alarmsysteem. Eventueel op de plaats waar de kabels de centrale binnenkomen?
Aeolus schreef: als jij op deze manier het systeem zonder code in kan schakelen, dan zou je haast zeggen dat er ook een manier bestaat om het uit te schakelen op die manier. Dat lijkt mij een niet-deugend systeem dus.
Ik kan mijn alarm inschakelen met 1 druk op een knop, maar uitschakelen moet toch met de code. In en uitschakelen is niet hetzelfde.

Groeten
Frank
Frank dat is hier ook zo inschakelen op 1 druk op de knop

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: 80 meterband en huisalarminstallatie probleem

#15 Bericht door on4ma »

kan je de antenne nergens anders naar toe spannen en zie of je er nog last van hebt.

Plaats reactie