Ruisbult in 20 meter band

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Ruisbult in 20 meter band

#1 Bericht door elinek »

Sinds vrijdag heb ik in de 20 meterband een ruis met een sterkte van s9 +30, met att aan tussen de S6 en s8. Mijn "normale"Qrm is al tussen de S4 en S9 en beperkt mij in de ontvangst, maar nu kan ik vrijwel niets meer ontvangen. Op een eenvoudig portable ontvangertje is ook duidelijk te horen dat rond 14 mhz de ruis toeneemt, verder heb ik geen peilapparatuur voor handen. Iemand enig idee wat voor een soort apparaat deze storing kan veroorzaken?
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ruisbult in 20 meter band

#2 Bericht door PA3DJS »

De storing kan van véél zaken afkomen, ook allerlei kleine lichtgewicht netadapters.

Het beste is zelf de storing zoeken
Heb je zelf nieuwe dingen aangeschaft, instellingen in apparatuur aangepast, 230V kabels of andere kabels/snoeren verlegd, etc?
Heb je met je portable ontvanger al in je eigen huis rond gelopen om de bron te vinden?
Als je twijfelt, alles in je eigen huis uitzetten (ook modems, CV, etc). Met uitzetten bedoel ik ook 230V stekker eruit.
Idem, maar dan rondom het huis om te kijken of de storing van verder weg komt?
Heb je wijzigingen in je antenneinstallatie of RF bekabeling in huis aangebracht?

Kun je een audiofragment ergens plaatsen (SSB en/of AM ontvangst) zodat we de storing kunnen horen?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ruisbult in 20 meter band

#3 Bericht door PA3DAT »

Of de set aan een accu hangen, blijft de storing hetzelfde dan de hoofdschakelaar om.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ruisbult in 20 meter band

#4 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:Of de set aan een accu hangen, blijft de storing hetzelfde dan de hoofdschakelaar om.
De hoofdschakelaar gebruiken is inderdaad de snelste oplossing om te kijken of de storing bij jezelf vandaan komt. Het enige roet in het eten kan dan nog van een UPS of ander systeem met noodstroomvoorziening komen.

Plaats reactie