worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#16 Bericht door Paul PD0PSB »

Beste Ad,

Als KPN beweert "een afspraak" met AT en Veron te hebben dat ze ongenotchde PLC "mag" uitleveren,
en ook beweert dat HF "spectrum is dat vrij gebruikt mag worden", en "notching slechts een service is" ,is bij deze partij duidelijk het licht uitgegaan.

Je kunt dan inderdaad alleen terecht bij de handhaver, AT.
(met -ik hoop- assistentie van de Veron)

Houd ons op de hoogte houden van je ontwikkelingen.
Dit is erg leerzaam voor anderen!

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#17 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Paul, en mede strijders,

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van "de ontwikkelingen" , ik ben van plan om vanaf nu alle correspondentie met naam en toenaam op dit forum te zetten.
We zitten natuurlijk met z'n allen wel te klagen, maar er komt niets concreets uit, hierbij wil ik niemand de 'zwarte piet' toespelen, (mag ik deze term nog gebruiken? ), ik bedoel het altijd positief, ik hoor en lees tussen de regels door dat iedereen ervan overtuigd is dat het radio amateurisme binnenkort niet meer bestaat, maar ik wil toch wel een poging wagen.
Hierin vind ik dat kpn voor veel ellende zorgt met zijn plc beleid.
Tevens vind ik dat het at een slappe houding heeft, behalve dan als iemand zijn of haar roepletters niet duidelijk genoeg vermeld.
Ik hoop met deze actie actie ook te bereiken dat ALLE amateurs met emc problemen dit gaan melden bij het at.
Ik herinner me nog dat de beambte van het at zijn spectrum analyzer aanzette en riep : nou! , als ik deze storing voor jie op weet te lossen ben je spek koper!
Vervolgens blijkt het plc te zijn, de buurman zegt dat hij het niet meer dan 2x per jaar gebruikt voor de tv op de slaapkamer, de plc wordt uit het kontakt gehaald, en vervolgens stopt de buurman achter de rug van het at het ding weer terug.
Dit is ook bij het at bekend, maar ze doen er niets meer aan, ik vind dat daarom die buurman sowieso een bekeuring moet krijgen, want er is toen uitgelegd hoe het zit...
Dus mensen, om zoals die reclame van die sportschool te zeggen : KOM OP! KOM OP NOU!

Dit is pa3fbi, vanuit de bananen republiek Nederland...

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#18 Bericht door Sync-AM »

En zorg er vooral voor om abonnementen op te zeggen bij KPN en dochter ondernemingen (XS4ALL, Hi, Telfort, etc) en over te stappen op alternatieven (En geef ook duidelijk aan waarom!).

De grote landelijke kabelaars doen zover ik weet (nog) niks met PLC.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#19 Bericht door PE1PQX »

ad pa3fbi schreef:Hallo Paul, en mede strijders,

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van "de ontwikkelingen" , ik ben van plan om vanaf nu alle correspondentie met naam en toenaam op dit forum te zetten.
Hier ben ik om eerlijk op tegen, niet om de correspondentie, maar het 'naam en toenaam' gedeelte.
Het noemen van een naam lost het probleem nooit (eerder) op, maar zal het volgens mij zelfs vertragen.
Geval 'hij zegt/zij zegt', en van de bazen 'dat had hij/zij nooit mogen zeggen' om vervolgens alsnog nul op het rekest te krijgen, de volgende klant is een andere klant met een totaal andere situatie.
Daarnaast zijn de medewerkers van een Telco net ezels, ga je die drukken in een bepaalde richting dan blijven ze halsstarrig staan op de plek waar ze staan en krijg je ook niets voor elkaar (jij als klant bent van mij afhankelijk dus ik bepaal, lekker puh!)

Denk even aan de steekwoorden 'stroop', 'azijn' en 'vliegen vangen' AUB.

Dus: correspondentie JA, naam en toenaam NEE!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#20 Bericht door PE1PQX »

Sync-AM schreef:En zorg er vooral voor om abonnementen op te zeggen bij KPN en dochter ondernemingen (XS4ALL, Hi, Telfort, etc) en over te stappen op alternatieven (En geef ook duidelijk aan waarom!).

De grote landelijke kabelaars doen zover ik weet (nog) niks met PLC.
Zet ook geen zoden aan de dijk, 100 klanten meer of minder haalt een telecom bedrijf de schouders niet eens voor op.
Wijs de telecom aanbieders op de regels van AT/de wet, ook zij hebben zich er aan te houden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#21 Bericht door Aeolus »

Ja hoor, veel digitale radio en TV is streaming op moment.
Het gaat hier om het ITV product van KPN. Dat werkt op een ander Vlan dan je gewone verbinding (waar de wifi aan hangt). Tevens is het ITV kastje van kpn niet uitgerust met wifi. Om wifi in dezen te gebruiken is dus (zoals Tjeerd al stelt) geen optie.
En zorg er vooral voor om abonnementen op te zeggen bij KPN en dochter ondernemingen (XS4ALL, Hi, Telfort, etc) en over te stappen op alternatieven (En geef ook duidelijk aan waarom!).

De grote landelijke kabelaars doen zover ik weet (nog) niks met PLC.
Maar die zijn dan weer niet in staat een deugdelijk abonnement te leveren wat aan mijn wensen voldoet, wat KPN wel lukt. Kortom, neuh...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#22 Bericht door PA3HMP »

het lijkt erop dat er nog steeds handje vasthouden is tussen AT en KPN als vroeger toen ze een waren toen was het spul wat door tante post geleverd werdt ook altijd goedgekeurd, zoiets van een slager die zijn eigen vlees keurt.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#23 Bericht door ad pa3fbi »

Storings melding bij het at, zo schijnt de procedure te zijn:

Je moet naar je rechtsbijstandsverz. (RBV) dezelfde tekst sturen als naar AT. Wel even op de hoogte stellen dat je een zaak nummer krijgt.
Het werkt als volgt.

1 Je dient een storingsklacht in bij AT.
2 Die doen niets omdat AT zegt als het aan een norm voldoet dan voldoet het aan de richtlijn. Dit is dus niet zo, als het aan een norm voldoet dan heb je een VERMOEDEN van voldoen aan de richtlijn.
3 Omdat ze niets doen dien je een handhavingsverzoek in op grond van de algemene wet bestuursrecht (AWB).
Hierop moet een besluit worden genomen en dat binnen zes weken. Op dit punt licht je je RBV ook in.
Als ze niets laten horen kun je ook in bezwaar omdat dat dan een kennelijke weigering is.
4 in beide gevallen van 3 kun je in bezwaar bij de bezwaren cie van AT.
5 Hierop moet AT of zijn besluit aanpassen op het advies (ja dat is het) van de bezwaren cie. naast zich neerleggen.
6 Hierna kun je binnen zes weken in beroep bij de kanton rechter en uiteindelijk doorgaan tot de Raad van State.

Dit niet alleen mailen maar een aangetekende brief sturen.

Wie durft ?

Ad, pa3fbi, vanuit de bananenrepubliek nederland.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#24 Bericht door pe5t »

En, verzamel voldoende bewijsmateriaal om eerst AT en dan de bestuursrechter ervan te overtuigen dat de buurman door KPN geleverde spullen in huis heeft die niet voldoen aan de ''wezenlijke'' beschermeisen die de wet stelt: d.w.z. dat ze een voldoende laag stoorniveau genereren om jouw je liefhebberij te kunnen laten uitoefenen.
Dus, geluidsopnamen, meetresultaten, klachten van andere ethergebruikers enz.
Zie het Besluit EMC en de verwijzing daarin naar de EMC richtlijn.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#25 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo medestrijders in de emc en antenne plaatsings problemen...

Vanmorgen belde iemand van het at dat ik een storingsmelding had gedaan, en dat het nog niet opgelost is.
Om een lang verhaal kort te maken: at doet niets, het is plc, die voldoen aan de europese norm, als de klant van kpn niet meewerkt, dan houd het op.
Antwoord op mijn vraag om een handhavings verzoek in te dienen was: Het zal je niet helpen, je kan dan tot de hoge raad gaan, maar de eu heeft het goedgekeurd, dus wij (at) kunnen niets doen...
Ik wilde toch even bellen, om het slecht nieuws bericht te vertellen, wij (at) zijn er ook niet blij mee, er werken bij ons veel zendamateurs, tijden veranderen, en soms is dat ten goede, en soms niet, in dit geval jammer voor de amateur.

Dus ja, einde oefening ?, ik ga nog iets met een loop antenne voor ontvangst proberen, men zegt dat je het dan kan "uitnullen", maar wat als er rondom plc's zitten ?, dan valt er niets uit te nullen... :evil:

Ad, pa3fbi

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#26 Bericht door PA3DJS »

Hallo Ad,

Mijn haren gaan even overeind staan, maar ik heb tot 10 geteld. Ik begrijp uit jouw bijdragen dat het om niet genotchte PLC gaat. Indien met zekerheid het geval, heb je AT ook duidelijk gemaakt dat het om NIET genotchte PLC gaat en dat de norm (EN 60561) permanente notches in de amateurbanden voorschrijft?

Wim

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#27 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Wim en mede strijders in de emc/plc ellende…

Goed dat je eerst tot 10 geteld hebt, ik heb dat ook, anders ga ik erg lelijke woorden schrijven...

Het at weet dat het gaat over een zaak waarin de overbuurman akkoord is gegaan met het plaatsen van een genotchte plc.
Vanwege het feit dat de storing (ruis) nu s8 is i.p.v.s7, dus het is nog 1 s-punt harder geworden.
Omdat kpn geen terugkoppeling geeft waar er wat vervangen is (beweren ze), krijg ik niet boven water hoe het nu zit.
Feit is dat (de nieuwe ?) plc precies dezelfde storing (ruis) geeft en wel van 160 tot net voor de 15m band, d.w.z. op ongeveer 20,980 MHz is het verdwenen.

PA3HMP zou best eens gelijk kunnen hebben, dat at en kpn 2 handen op 1 buik zijn...

Meetgegevens ontbreken, medegebruikers: een amateur op 400 meter afstand heeft s3 ruis, of dat van die buurman komt is niet bekend.

Dan nog het volgende: ik schrijf dit niet alleen voor mijzelf, het zou mooi zijn als een rechter een uitspraak zou doen waarmee zendamateurs en kg luisteraars iets in handen hebben, en dat het at bij volgende zaken direct moet gaan handhaven.
(Meteen goed voor de werkgelegenheid, kan ik zelf ook bij het at beginnen, ik ben na 25 jaar trouwe dienst ook "bedankt", samen met nog 108 collega's...).

Daarom begrijp ik niet dat het erop lijkt dat ik dit in mijn eentje moet gaan doen, is er nooit iemand geweest die een handhavings verzoek ingediend heeft ?
Wat betreft de norm EN 60561, ik ben niet in die normen thuis, maar geld daarvoor niet een overgangs periode ?

Ad, pa3fbi

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#28 Bericht door PA3DJS »

Er is nooit een norm geweest waar dit soort PLC aan voldeet, dus is er ook geen overgangsregeling. Er zijn twee trajecten om aan de EMC richtlijn te voldoen:
-Via een geharmoniseerde norm, dan wordt veronderstelt/aangenomen dat je aan de richtlijn voldoet. Mocht blijken dat er dan toch problemen zijn, dan heb je als bedrijf niet nalatig gehandeld.
-Via een notified body route voor toepassingen waar geen geharmoniseerde norm voor is, of speciale gevallen. Geen notified body gaat zijn handen in het vuur steken voor een toepassing die 40 dB meer rommel op bedrading zet dan volgens gangbare normen.

Kun je iemand bij je in de buurt vinden die met een SDR of Spectrum Analyser een scan kan doen zodat je kunt zien dat er niet genotched is? Dit kun je dan alsnog naar AT sturen met de mededeling dat dit volgens EN 50561 niet zo mag en dat je buren een non-compliant apparaat gebruiken.

Over in je eentje doen, in mijn ogen is dit iets voor de club waar jij lid van bent, die zitten het hoogste in de boom. Ik stuur je even een PB (als dat lukt).

Over ruis, S8 ruis met een full size antenne in een bebouwde omgeving op het lage deel HF is niet slecht (bij mij is het meer, ook toen PLC nog niet bestond).

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#29 Bericht door EdwinA »

PA3DJS schreef:Er is nooit een norm geweest waar dit soort PLC aan voldeet, dus is er ook geen overgangsregeling.
In dit documentje, op de RSGB site te vinden, uit november 2012, heeft men het wel over een overgangsperiode:

http://rsgb.org/main/blog/news/special- ... volvement/

The standard has been approved and devices that fail to meet it will no longer be able to be sold, after a three-year grace period, unless certified to meet EN50561-2012.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?

#30 Bericht door PA3DJS »

EdwinA schreef:
PA3DJS schreef:Er is nooit een norm geweest waar dit soort PLC aan voldeet, dus is er ook geen overgangsregeling.
In dit documentje, op de RSGB site te vinden, uit november 2012, heeft men het wel over een overgangsperiode:

http://rsgb.org/main/blog/news/special- ... volvement/

The standard has been approved and devices that fail to meet it will no longer be able to be sold, after a three-year grace period, unless certified to meet EN50561-2012.
Op basis van welke regeling is er een 3 jaar overgangsperiode (ik zie dat niet in de tekst)? Ik ken geen regeling of uitvlucht. Als hij er wel is, dan hoor ik dat graag, want dan wordt het de komende drie jaar heel vaak tot 10 tellen.

Plaats reactie