Storing geshakelde voeding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Storing geshakelde voeding

#1 Bericht door kenwoodts50 »

Wie weet raad om op een goedkope manier de storingen tevermijden van mijn geschakelde voeding Maas SPS -25- II t.o. mijn TS 50 .Het lijkt wel of er bijna constant een storm doorloopt ,heeft dit met de Hz temaken van de voeding zelf ?
Alvast bedankt
73,
Goed Paasweekend

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing geshakelde voeding

#2 Bericht door elsinga »

[mod] Onderwerp even verplaatst naar de EMC hoek ;) [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Storing geshakelde voeding

#3 Bericht door PA1ZP »

Dag Maurits

Probeer je TS50 eens op een andere voeding, zonder te zenden kan dat al op een 3-5 ampère trafo voedinkje hoor.
Als je dan minder storing hebt, even terug reageren.

Ik heb ook een Maas voeding gehad van 40-42 ampere die gaf geen of zeer weinig storing.
Zo weinig dat ik het thuis niet kon horen.
Op welke banden heb je die storing?
De meeste storing van zo een geschakelde voeding is te horen op 80 meter.
Op 10 meter is het er nauwelijks

De storing kan ook gewoon uit de buurt komen op de antenne, of van iets anders in je huis.
Ook kan je proberen de storing te verminderen, door in de coax van de een mantelstroom filter te zetten (FT240-43 kern met 12 windingen rg 58 coax of RG213 of Aircel 7, maakt niks uit), dan maak je de buitenkant van de coax alvast doof en dood voor storing van uit je huis.
Ook maak je de storing die je zelf zou veroorzaken in je huis veel minder.

Werkt het niet kan je van diezelfde ringkern nog een 400 watt end-fed antenne maken, of een 1 op 1 stroombalun (dat is in feite precies die kern met 12 windingen coax hihi)
Soms geeft dit idioot goede resultaten, die kern leg je gewoon daar waar je coax binnenkomt of nog beter zelfs direct aan de antenne.
En nee een andere ringkern werkt niet het moet een FT240-43 zijn.

Die kan je overigens bij Hugo ON7FU bestellen, ook heeft hij kant en klare baluns maar in feite is dat niks anders als een FT240-43 met een aantal windinkjes teflon coax.

Dus even testen op een trafo voeding, het kan zo maar iets anders zijn Maurits.
Die Maas voedingen zijn over het algemeen heel niet slecht.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Storing geshakelde voeding

#4 Bericht door kenwoodts50 »

Inderdaad had ,ik moeten vernoemen dat ik eerder geprobeerd heb met een andere voeding en dit werkte uit de kunst .Storing met de Maas voeding zit over geheel de band .Hoe verder weg de balun end fed hoe minder storingen ,ik ken Hugo .Zal hem e-mailen om een FT 240-43 aftesturen ,zelf zei hij dat de 31 versie beter is .Naar mijn weten moet ik dan 3 meter tussen de TX en de FT240-43(31) laten en zo naar de end fed balun,voor terug werking tevoorkomen evt. end fed heeft dit nodig .Ik gebruik dubbele RG213 afgeschermde coax militaire uitvoering
In iedergeval al veel dank voor je hulp en tips
73,
Maurits

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Storing geshakelde voeding

#5 Bericht door EA5JEX »

Volgens mij stond in Funkamateur enige tijd geleden een oplossing. (Veel ferriet).
Kees

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Storing geshakelde voeding

#6 Bericht door kenwoodts50 »

ik heb de FT 240-43 en de 31 versie besteld,het enige wat ik nog moet weten waar best deze teplaatsen tussen TX en balun end fed
Mvg.
73,
Maurits

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Storing geshakelde voeding

#7 Bericht door PA1ZP »

Dag Maurits

Je hebt nu dadelijk de FT240-31 en de FT240-43, de 31 is meer voor 160-40 meter de Ft240-43 meer voor 40-10 meter.

12 windingen coax op de FT240-43 werkt van 40-15 meter.
12 windingen op de FT240-31 werkt goed op 80 en 40 meter.
Je zou de 43 2 meter vanaf de trafo van de end-fed kunnen hangen en de 31 een meter achter de set.

Als je echt zo veel storing van de voeding hebt kan je de voedingsnoeren en de stekkersnoer naar het stopcontact ook in een aantal windingen door een 31 kern halen.
Nog beter is een gewoon ordinaire trafo voeding gebruiken zoals die van Daimond GSV3000.

Hier kan je veel lezen over chokes plaatsen in storende apparaten.
http://www.yccc.org/Articles/W1HIS/Comm ... 6Apr06.pdf
Die W1HIS is echt fanatiek met ferriet in huis haha.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Storing geshakelde voeding

#8 Bericht door kenwoodts50 »

Ja ,ik moet nu wel zeggen ,dat de balun v/d end fed binnen hangt en dit de meeste redenen is v/d storing via voeding .Morgen dinsdag of woensdag begin ik aan een 2de mast opstelling via een stapelmast ,de end fed hangt in een omgekeerde V vorm en werkt uit de kunst .Hoogste punt is 12.50 meter (nieuwe mast) Werkte Polen met 10 watt S9 radio5 .Heb ook veel gelezen over de FT240-43 en 31 ,volgens sommigen mag je die ook in serie zetten zo verstrijk je de gehele HF band .En ja de ferrieten zijn ook niet zo goedkoop om er direkt van elk 5 of 10 tebestellen ,de verzending komt er ook steeds bij.Beide ferrieten + verzending = 38euro leuk Paas geschenk lol. ,misschien is er iemand goed van prijs hier op het forum en kan deze goedkoper laten.Ik heb er zeker nog nodig ,want ik wil experimenteren voor de middengolf .Ik ben nog altijd een hevige broadband luisteraar en DX hunter ,maar de laatste tijd komt er ook als maar meer rommel bij van storingen zoals mijn buurman zijn zonnepanelen.Dit is misschien een hele boterham ,eerst de end fed goed op zijn plaats zetten .
Alvast veel dank en fijne Paasdagen
73,
Maurits

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Storing geshakelde voeding

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Maurits

Ja eerst maar eens end-fed buiten zetten, dat zal waarschijnlijk wel schelen.
en ja de ringkernen zijn duur.
Als ik binnenkort eens bij ON7FU langs kom (Hugo woont op kijk afstand van mijn vriend ON7YB en op 5 KM vanaf de club in Zonnebeke) zal ik eens kijken naar wat FT240-43 heel dik.
Mijn ervaring is dat je met de FT240-43 heel wat kan , inzake stroombaluns en andere zaken.

Ik ben hier ook bezig met een end-fed voor 80, 40, 20, 15 en 10 meter.
Ik moet nog 1 keer testen, ik had het ding eigenlijk al goed voor alles behalve 15 meter, maar zo gek als ik ben kijk ik altijd of het nog beter kan hihi.

Het is wel een makkelijk antennetje zo een end-fed, redelijk compact en met 22 meter precies dat wat ik hier mooi op kan hangen zonder allerlei rare sprongen te moeten maken.

Als ik deze af heb zal ik eens kijken naar een 1KW versie, omdat ik ook een eindtrap heb die ik op 80 mtr wel wil kunnen gebruiken.
Tot nu toe valt het erg mee met het bouwen van die end-fed, het gaat me makkelijker af als verwacht, ook leuk is dat je van ongeveer dezelfde voedingskast een aantal diverse versies kan maken, dat is wel leuk om te spelen op de camping.

Verder ja zonnepanelen, bij u daar in Belgie is de subsidie erop lange tijd heel hoog geweest ervoor, vandaar dat er ook vele geplaatst zijn op huizen.
hier zit de dichtstbijzijnde met zonnepanelen op 100 meter en heb ik er weinig last van tot nu toe.
De panelen storen niet maar vele van de omzetters naar 230V AC wel.

Voor de middengolf zou je ook aan een actieve loop antenne kunnen denken.
Een voorbeeld ervan staat op de site van PA0FRI, ze zijn klein en te richten om een beetje van de storing te kunnen wegdraaien Maurits.

Ik heb eigenlijk alleen nog een keer een betere zendantenne nodig voor 80/160 meter voor ontvangst heb ik al een goede antenne voor alle banden van 6 t/m 160 meter.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Storing geshakelde voeding

#10 Bericht door kenwoodts50 »

Fijn dit weer telezen .Als je naar Passendale rijd moet je mijn qth passeren bij wijze .Door Antwerpen ,Lokeren afrit dan nog 700 meter .Je bent altijd welkom op de koffie ,die hier altijd geprezen word lol
Bedankt Jos voor je sympathieke antwoorden
73,
Maurits

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Storing geshakelde voeding

#11 Bericht door kenwoodts50 »

Storingen opgelost t.o. de geschakelde voeding ,werkt met beiden ferriets FT240-43 en 31 .Met laatst vernoemde zelf geen ruis op de MW ,maar daar is de end fed niet voor gemaakt. Ruis/signaal is op de 40meter S 3 op 20 het zelfde, hoe hoger hoe minder S/R.Nu nog met de buren gaan spreken i.v.band met hun zonnepanelen .De panelen staan 100 meter achter in de tuin bij de buren,maar de schakelkast staat een 6 a 8 meter v/d antennes .Wat kan ik het best gebruiken op de DC kabels v/d schakelkast van de zonnepanelen.Alvast bedankt voor de hulp
73,
Maurits

Plaats reactie