Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#1 Bericht door Lexie »

Zoals iedereen gemerkt heeft is de 10 meter band best aardig open de laatste tijd. Ik heb daar best wel veel storing op waarvan ik dacht dat mijn computer de oorzaak was. Vreemd genoeg kwam ik er pas achter dat als ik mijn computer uit laat, maar wel aansluit op het lichtnet er al storingen ontstaan. Zodra ik de netwerkkabel ontkoppel, is de storing verdwenen. (hetzelfde effect zie ik op de 2 meter band). Het maakt niet uit waar ik de netwerkkabel ontkoppel, op het modem of op de computer.

Waar nu de fout te zoeken?

PD1AW
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:31
Roepletters: PD1AW

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#2 Bericht door PD1AW »

Vraag ter verduidelijking:

Treedt het alleen op bij 1 computer? of bij meerdere computers?
73,
PD1AW (Toni)

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#3 Bericht door Lexie »

Eerlijk gezegd bestaat mijn netwerk uit een computer. (Ok gelogen ik heb nog een oudje staan)

Ik dacht eerst ook dat het aan de voeding zou kunnen liggen, het vreemde is nu dat de storing alleen ontstaat met de netwerkkabel aangesloten. Maakt dus niet uit of de computer aan of uit staat. Gek genoeg denk ik aan het netwerk gedeelte op het moederboord, maar dat is een gok...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#4 Bericht door PE7EB »

Volgende stap:
Trek, terwijl alle kabels aangesloten zijn en je dus storing hebt, de netsteker van het modem eruit.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#5 Bericht door Lexie »

Modem van Telfort opnieuw opgestart: Storing is weg todat het modem opnieuw opgestart is. Maakt dus niks uit, als ik de kabel uit dat modem haal is de storing ook weg.

Dus met modem aan is geen probleem, todat ik de netwerkkabel in mijn computer steek. Vreemde is dat alleen uitmaakt of mijn computer op stroom staat of niet. Of de computer aan of uit staat maakt niks uit....

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#6 Bericht door PE7EB »

Dus als je de netsteker van het modem weer in de wandcontactdoos steekt, duurt het even voor je de storing weer hoort, als ik het goed begrijp?
In dat geval kan je de voeding van het modem vrijwel zeker uitsluiten als de bron van de storing.
Heb je ferriet ringen in huis?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#7 Bericht door Lexie »

Ik heb wel ferrietklemmen in huis, alleen ik zit dan te kijken of die voor netwerkkabel te koop zijn. Twijfel of dat gaat helpen...

Ik zit meer te kijken naar de oorzaak. Tegenwoordig is de hobby van zendamateur het voorkomen van storingen, het lijkt erop dat ik het weer voor elkaar heb. (niet dus)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#8 Bericht door pa0ejh »

Als je de Netwerkkabel in je PC steekt, dan wordt de kabel afgesloten door de trafo van de netwerk adapter, en loopt er dus 'stroom' door de kabel, waardoor de kabel dus 'straalt' als je direct aan de Router de netwerkkabel door een ringkern haalt zal de storing vermoedelijk minder zijn of zelfs helemaal verdwijnen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#9 Bericht door PE7EB »

Je hebt het over een PC, ik ga er dus vanuit dat daar een steker met randaardecontacten aanzit, zit die wel in een wandcontactdoos met randaarde?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#10 Bericht door PD2WR Danny »

Waar je waarschijnlijk last van hebt is een stralende UTP kabel (onbalans). Hier hoor ik ook vanaf 16MHz allerlei kleine signaaltjes tot in de 2M band aan toe. Zodra ik de UTP kabel los haal is het weg.
Dit is op te lossen door shielded UTP kabel te gebruiken. Maat wel goed oppassen met de aarding, want anders krijg je vage aardlussen e.d.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#11 Bericht door Lexie »

Ben er nog niet helemaal achter: gebruikte netwerkkabel is Category 5E. Deze heb ik omgewisseld voor een dikkere kabel die Ziggo bij de aansluiting heeft geleverd, dit maakt geen verschil. (op deze kabel staat verder niets) Kabels aangesloten op een andere PC en de storing is weg. Dus het lijkt toch iets in de PC te zijn.

Overigens is niets geaard.

Edit: precies op 28Mhz S3.5 op oude JRC ontvanger met antenne. Zonder antenne is nog net te horen maar uitslag op S-meter = 0

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#12 Bericht door Ton_O_E »

Als je computer "uit" staat, blijft het netwerk gedeelte soms actief, voor bijvoorbeeld "wakeup on lan" Je kunt de computer dan wakker maken, met een netwerk-signaaltje. Je modem, blijft dan ook continu praten met je computer die "uit staat" (denk ik)
Je zou het mijns-inzien dus moeten zoeken in de netwerkkabel, of de computer zelf.
Probeer eens een afgeschermde netwerkkabel (als je die nog niet gebruikt) of iets met ferriet
Afbeelding
Voorheen PA3TON

pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#13 Bericht door pe1hzg »

Lexie schreef: Ik heb daar best wel veel storing op waarvan ik dacht dat mijn computer de oorzaak was.
Wat voor antenne gebruik je, en wat is de afstand tussen de antenne en je PC-spul? Is de PC (ook) gekoppeld aan je zendontvanger? Heb je de storing ook als je je zendontvanger op een accu, losgekoppeld van het lichtnet (en van ander spul wat weer gekoppeld is is aan lichtnet) bedrijft?

Geert Jan

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#14 Bericht door Lexie »

Hoi,

heb op moment alleen ontvanger ( JRC 535D), staat aangesloten op een simpele buitenantenne. Antenne is al heel oud, geen idee meer waarvoor geschikt :) Als ik me wel herinner voor ontvangst van 30 tot 1500 MHZ. Staat wel buiten op de gevel maar toch dicht bij de PC, ik schat zo'n 4 meter. Alles staat aangesloten op dezelfde groep op het lichtnet en is niet geaard.
Enige koppeling tussen ontvanger en PC is audio uit/audio in, uiteraard heb ik gekeken of dat het probleem veroorzaakt.
Heb wel een Baofeng porto en daar is de storing ook op waarneembaar op de 2 meter band...

Krijg trouwens meer en meer het idee dat het aan de PC ligt, met een andere PC doet dit probleem zich niet voor.
Wat mij verder nog opvalt: PC aangesloten op het lichtnet (maar staat niet aan) en met de netwerkkabel aangesloten -> storing.
Koppel ik de PC van het lichtnet af, blijft de netwerkverbinding nog een paar seconden in stand, dit is te zien aan het ledje op het modem. Op dat moment is de storing er ook nog. Pas als de netwerkverbinding echt wegvalt, is de storing ook weg.

Aangezien die computer toch al oud is (8 jaar) kijk ik voorzichtig naar een nieuwe, alleen ik heb geen idee wat voor nieuw probleem ik dan weer in huis haal. Meestal is de videokaart een bron van storing, ik vraag me af of een processor met ingebouwde video minder risico op problemen geeft?

pd0kym

Re: Mooi, nu veroorzaak ik een eigen storing

#15 Bericht door pd0kym »

PA3TON schreef:Als je computer "uit" staat, blijft het netwerk gedeelte soms actief, voor bijvoorbeeld "wakeup on lan" Je kunt de computer dan wakker maken, met een netwerk-signaaltje. Je modem, blijft dan ook continu praten met je computer die "uit staat"
dit klopt kijk maar naar de ledjes die in de lan conector zitten , ook als de pc uit is blijft er 1 branden en een 2e knippert.
ik had dezelfde problemen met een gigabit netwerk , ik heb vervolgens een ander netwerk kaartje in mijn pc gestoken die max 100mbit doet en de storing was over .
de storing bij mij ontstond op het moment dat de netwerkkaart overschakelde van 100 naar 100mbit nadat hij zijn ip had gekregen

Plaats reactie