Plasma schermen storen S9 op 160m!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#16 Bericht door Vertrokken »

Panasonic maakt zich er vanaf door me naar het BIPT te verwijzen.
Beste meneer Heijermans,

Dit controleren wij niet, Panasonic is niet bevoegd om dit eventueel vast te stellen. U kunt het beste contact op nemen met BIPT (= Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) om daar advies te vragen. Deze instantie zal misschien ter plaatse een controle gaan uitvoeren. Als uit deze controle blijkt dat de tv inderdaad de storing veroorzaakt, dan zullen wij in actie komen. In principe kan er nl. ook een andere oorzaak/bron zijn. U moet dus in eerste instantie zelf actie ondernemen en als blijkt dat het aan de tv ligt ons het rapport doormailen met de details en dan nemen wij (> ASC in België is VTS) het over.

Zie de onderstaande link voor meer informatie.

http://www.bipt.be/nl/operatoren/radio/storingen

Met vriendelijke groet,

(naam weggehaald)
Panasonic.
Wel ik heb dus het BIPT aangeschreven om te komen meten als ze in de buurt zijn.
Die controle heb ik zelf al gedaan, stekker erin en de storing is er, stekker eruit en de storing is weg....blijkbaar te simpel?

Anyway, ik hoop dat het BIPT komt meten met een spectrum-analyzer en een verslag maakt, dan moeten ze: 'in actie schieten' zeggen ze zelf. :lol:

De mail naar het BIPT is verzonden, ik hou iedereen hier op de hoogte.
Nu is het wachten tot het BIPT komt meten, normaal komen ze want ik betaal ervoor als radio-zendamateur.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#17 Bericht door pa4o »

reactie weg gehaald.
Laatst gewijzigd door pa4o op 27 mar 2014, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#18 Bericht door pe1rea »

BIPT is België, dus de NL reactie hoeft daar niet op te gaan....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#19 Bericht door pa4o »

O sorrie Jinny voor mijn reactie. Heb hem al verwijderd.. Mijn excuses.....
Nogmaals sorrie..

Peter

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#20 Bericht door ON5GM »

Mazout schreef:Panasonic maakt zich er vanaf door me naar het BIPT te verwijzen.
Beste meneer Heijermans,

Dit controleren wij niet, Panasonic is niet bevoegd om dit eventueel vast te stellen. U kunt het beste contact op nemen met BIPT (= Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) om daar advies te vragen. Deze instantie zal misschien ter plaatse een controle gaan uitvoeren. Als uit deze controle blijkt dat de tv inderdaad de storing veroorzaakt, dan zullen wij in actie komen. In principe kan er nl. ook een andere oorzaak/bron zijn. U moet dus in eerste instantie zelf actie ondernemen en als blijkt dat het aan de tv ligt ons het rapport doormailen met de details en dan nemen wij (> ASC in België is VTS) het over.

Zie de onderstaande link voor meer informatie.

http://www.bipt.be/nl/operatoren/radio/storingen

Met vriendelijke groet,

(naam weggehaald)
Panasonic.
Wel ik heb dus het BIPT aangeschreven om te komen meten als ze in de buurt zijn.
Die controle heb ik zelf al gedaan, stekker erin en de storing is er, stekker eruit en de storing is weg....blijkbaar te simpel?

Anyway, ik hoop dat het BIPT komt meten met een spectrum-analyzer en een verslag maakt, dan moeten ze: 'in actie schieten' zeggen ze zelf. :lol:

De mail naar het BIPT is verzonden, ik hou iedereen hier op de hoogte.
Nu is het wachten tot het BIPT komt meten, normaal komen ze want ik betaal ervoor als radio-zendamateur.

Veel geluk met de mensen van BIPT, ik weet niet waar u woonachtig bent ( hoef het ook niet te weten) maar hier zijn ze een vijftal keren geweest in verband met storingen. Ze hebben in twee woningen PLC's gevonden die stoorden en denken waarschijnlijk dat daarmee alle storingen uit de lucht zijn. Wel , dat is niet zo, ik heb nog altijd storingen ( 7 op 7 / 24 op 24 )alleen weet ik niet wat het is en waar ze vandaan komen. Maar ze hebben toch maar mijn dossier afgesloten. Bij een tweede en derde !! klacht zeggen ze doodleuk dat ze wegens tijdsgebrek niet komen. Ze zouden mijn dossier doorgestuurd hebben naar de BIPT/NCS Antwerpen, waar ik tot op heden nog altijd op een antwoord wacht,, laat staan een peiling !!
Dat betekent volgens mij zoveel als " trek uw plan dom radioamateurke"
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

dc2dc

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#21 Bericht door dc2dc »

Beste Mazout,

Ik weet niet hoe de wetgeving in Belgie geregeld is, maar indien je betaalt voor frequentiegebruik, mag je ook verwachten dat betreffende frequenties werkbaar zijn, en niet vol met storing zitten.
In deze, heeft naar mijn mening het BIPT de plicht je tegemoet te treden en van de storing te verlossen.
Als het BIPT weigert kun je stellen dat men in gebreke is, en derhalve daar op aan gesproken kan worden !
Je kunt het dan zien als wanprestatie van het BIPT.
(als je bij de auto-dealer een auto besteld en betaald hebt, en hij levert niet spring je ook uit je vel)

Suc6

72 de dc2dc, Daniel.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#22 Bericht door Vertrokken »

In mijn geval is het zeer simpel, ik heb een Panasonic TV die stoort en ook de bron van de storing is op veel banden.
Het BIPT moet het enkel vaststellen en op papier zetten, hierna moet Panasonic de oplossing bieden.
Heel moeilijk is het allemaal niet, enkel vraagt Panasonic het bewijs dat het BIPT dit vastgesteld heeft.

Het is mijn eigen TV die het doet, maar gezien Panasonic andere amateurs een ontstoorde-versie heeft gegeven wil ik dat ze de mijne ook ontstoren.
Immers je koopt toch geen TV om er dan na een 1,5 jaar achter te komen dat het een stoorzender is? :lol:

Daar zit dus het probleem, Panasonic wil een uitsluitsel van het BIPT en ik vraag het BIPT de storing uit die TV te komen bevestigen.

Wel belachelijk dat Panasonic zelf niet bevoegd (SMOES!) is hun EIGEN stoorzender te onderzoeken :evil:

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#23 Bericht door Vertrokken »

Vandaag een brief gekregen van het BIPT dat ze mijn klacht hebben ontvangen en het is overgemaakt naar de mannen die moeten komen meten.
Die gaan een deze dagen contact opnemen om een meting te doen.

Ze hebben dit PER POST laten weten, dus ik heb alle reden aan te nemen dat ze hier binnenkort staan om te meten.

Ik hoop echt dat ze dit bevestigen en een verslag geven.
Tot hiertoe loopt alles zoals het zou moeten, buiten dat Panasonic zichzelf niet bevoegd ziet eigen apparatuur te testen (SMOES!).

Ik hou iedereen op de hoogte van de gang van zaken.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#24 Bericht door Marco »

Gewoon verkopen. En koop een LCD. Heb ik ook gedaan.
AT wilde er niks aan doen. En paar deuren verder op hebben ze ook een plasma. Die stoort gelukkig niet.

Maar elke plasma gaat storen naar jaren.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#25 Bericht door PE1DTQ »

Marco schreef: Maar elke plasma gaat storen naar jaren.
Wat is dat voor verouderingsproces eigenlijk?
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#26 Bericht door PA5COR »

Meeste storing ontstaat door het scherm zelf, vermoedelijk zit daar een geleidende laag op die de storing probeert weg te nemen, en die zal naar verloop van tijd als deze op de glasplaat is aangebracht wel eens weggepoetst kunnen worden door het schoonmaken van het scherm.
Mijn oude Plasma had eerst ook geen storing maar bij het schoonmaken van het scherm bleef er op de schoonmaak doek een zwartig laagje achter, en na verloop van tijd begon dit scherm te storen en was de zwarte laag bij het schoonmaken weg.

Het nieuwe toestel vertoont ook na 2 jaar veelvuldig gebruik geen storing maar heeft ook niet die zwarte schoonmaak laag afgifte gehad, vermoedelijk is er nu iets in het schrm aangebracht wat je dus niet wegpoetst.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#27 Bericht door PE1DTQ »

Klinkt aannemelijk Cor.
Heb er hier nog geen last van, wellicht bij het gebruik binnenkort van een beam.

Dus, eigenlijk moeten we als zendamateur, de buren verzoeken niet te hard hun plasma schermen te poetsen :)

Wel een moeilijk te accepteren verklaring richting een eventuele storing veroorzakende buurman met plasma scherm.

Ja, buurman. Dit komt omdat je vrouw te vaak aan het poetsen is. :roll:

Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#28 Bericht door Vertrokken »

Het BIPT heeft me ondertussen gebeld dat ze ergens in de komende week komen meten.
Ze gaven wel aan dat ze niet veel meer kunnen doen dan vaststellen van overschrijding van de normen en een rapport opstellen.
In het gesprek heb ik aangegeven dan ik niet meer dan dat van ze verwacht.

Het punt is namelijk dat je een fabrikant daarna via de rechter kan dwingen het toestel te ontstoren, maar zo ver laten ze het nooit komen want dat verliezen ze.
Panasonic zelf heeft al aangegeven als het BIPT heeft gemeten en als dat de storing hun toestel is, dat ze dan actie gaan ondernemen het op te lossen.

Je kan de storing van je "buurman" makkelijk meten, luister op 160m en laat hem zijn TV aan/uit zetten, het is daar waar je de meeste rommel zal horen.
Op 10m is het minder, maar ook daar zijn er plekken te vinden die pieken hebben.

Hoe lager je in de banden gaat hoe erger de rommel die je hoort. Hou er een 70cm porto bij op 2 meter afstand en je hoort het ook.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#29 Bericht door PA5COR »

Dit was mijn persoonljke ervaring Willart, bij de eerste schoonmaak van mijn toen nieuwe scherm merkte ik een zwart achtige afgave van de voorkant van de beschermende glasplaat, ondanks het volgens het manual schoonmaken van die plaat.

Na verloop van tijd werd de storing erger en de glasplaat gaf minder zwarte meuk af.
Het nieuwe scherm heeft nooit die zwarte meuk gehad en is na 2 jaar intensief gebruik storingsvrij ook een Panasonic Viera met wat betere spcificaties als het eerste model.

Hopen dat ie storingsvrij blijft, anders een LED scherm en een hamer door de Plasma, daar ga ik een ander niet mee plagen.

Beide schermen hebben alleen de 230 volt voedingskabel en een HDMI kabel naar de satelliet ontvanger ( VU+ HD) en een audio kabeltje naar de 2 en 1 audio versterker en boxen, welke ook zijn ontstoord.
1 KW op de banden geeft geen krimp, maar meestal word hier 200 watt gebruikt uit de Ft 2000-D.



;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie