Plasma schermen storen S9 op 160m!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Plasma schermen storen S9 op 160m!

#1 Bericht door Vertrokken »

Dag mannen,

Ik had enorme storing op 160m, dagen aan het zoeken geweest en de storing (s9) komt uit mijn eigen TV.
Ik heb namelijk een 112cm Panasonic Plasma scherm staan.
Zodra die aangaan begint het geknetter op HF en met name op 160m.

Hebben hier nog mensen last van? En zo ja wat kan je er aan doen?

Dit is een modern scherm van amper 1 jaar oud en voldoet met zekerheid aan de EU normen inzake storing.

Iemand een idee hoe dit in te perken? Die TV ga ik zeker niet wegdoen want het beeld is veel te mooi.
Moet ik er mee leren leven?

De antenne die ik gebruik voor 160m is een G5RV op 15m boven de grond en kortgesloten als T-antenne met tegen-aarde-pool de Centrale-verwarming.
Dit werkt perfect voor verbindingen tot de TV aangaat en het vrouwtje de Voice van Vlaanderen wil zien.

Als er nog mensen met een plasma zitten en hetzelfde hebben, wat heb jij eraan gedaan of laat je het maar zo tot het vrouwtje slaapt?
(Voor de dames die HAM zijn, dan is alles natuurlijk andersom).

Groeten Bas.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#2 Bericht door on4ma »

Jaren terug ook het probleem gehad met een panasonic plasma 112cm tv bij ons in huis. Storing op HF. Panasonic is nog langs geweest en metingen
gedaan met spectrum analyzer op 2meter afstand met een antenne. Ik moest er maar mee leren leven want volgens hun viel het nog binnen de normen.

Ferrieten aan alle snoeren maar bracht ook geen oplossing. Je hoort ook de amplitude veranderen, zeker bij veel wit in het beeld.

Na een tijdje weg gedaan en lcd aangeschaft.

On4ww heeft op youtube wat filmpjes gepost.

https://www.youtube.com/watch?v=1DY74WRn_Es

https://www.youtube.com/watch?v=XQtiOwcT5u0

Nu ik wist niet dat er nu nog plasma tv worden verkocht nieuw.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#3 Bericht door elsinga »

Onderwerp even verplaatst naar de EMC hoek. ;)

Verder: het kan zijn dat juist de centrale verwarming die je als tegenpool gebruikt de storing oppikt.

En: welk exacte type plasmatelevisie is het? Dan kan die op mijn EMC pagina vermeld worden. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#4 Bericht door Randy »

Elk type Plasma TV stoort en daar doe je weinig aan. Het is de werking van het beestje: gasontlading. Je kunt het vergelijken met het starten van een TL-buis. Alleen dan 100x per seconde. Deze ontladingen worden opgepakt door je antenne en daar kun je weinig aan doen, anders dan de antenne hoger plaatsen of een MagLoop nemen voor ontvangst. Een andere mogelijkheid is een tweede ontvangst-antenne gebruiken (iets dat een beetje resonant is op de stoorband) en het signaal mixen met je bestaande antenne. Zo kun je de storing uitnullen. MFJ heeft er zelfs kant en klare kastjes voor die hetzelfde doen.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#5 Bericht door Vertrokken »

on4ma schreef:Jaren terug ook het probleem gehad met een panasonic plasma 112cm tv bij ons in huis. Storing op HF. Panasonic is nog langs geweest en metingen
gedaan met spectrum analyzer op 2meter afstand met een antenne. Ik moest er maar mee leren leven want volgens hun viel het nog binnen de normen.

Ferrieten aan alle snoeren maar bracht ook geen oplossing. Je hoort ook de amplitude veranderen, zeker bij veel wit in het beeld.

Na een tijdje weg gedaan en lcd aangeschaft.

On4ww heeft op youtube wat filmpjes gepost.

https://www.youtube.com/watch?v=1DY74WRn_Es

https://www.youtube.com/watch?v=XQtiOwcT5u0

Nu ik wist niet dat er nu nog plasma tv worden verkocht nieuw.
Yup zelfde storing, maar ik heb het enkel extreem op 160m, op de andere banden krijg ik het nog wel ondedrukt of is het afwezig.
Moest die nu echt Leterme showen op zijn tv? :lol:
elsinga schreef: Verder: het kan zijn dat juist de centrale verwarming die je als tegenpool gebruikt de storing oppikt.

En: welk exacte type plasmatelevisie is het? Dan kan die op mijn EMC pagina vermeld worden. ;)
Zonder de CV als tegenpool heb ik het ook, dat maakt geen verschil, maar ik moet de CV gebruiken om de G5RV te kunnen tunen op 160m anders kan ik er niet uitkomen.
De TV in kwestie is de Panasonic TX-P42C3E, ik heb die al een tijdje (2 jaar ofzo) maar nooit eerder last gehad tot ik op 160m begon te experimenteren.
Maar het beeld van het ding is fantastisch dus ik zal er mee moeten leren leven :lol:
Panasonic maakt ze niet meer ik heb een van de laatste maar Samsung nog wel, de laatste keer dat ik het opzocht.

Toch bedankt voor de reply, nu weet ik dat zoeken naar een oplossing om het ding te ontstoren geen zin heeft.

Groeten,

Bas.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#6 Bericht door PA5COR »

Ruim 3 jaar geleden Panasonic Viera plasma gekocht van 42" welke eerst "schoon"was maar na 6 maanden de reutels op 160 -40 begon te verspreiden.
Na 1 jaar was dat zo erg dat ik op het net ging zoeken en meer berichten vond over dat type met de vermelding dat deze 40 dB over de norm was.

Panasonic Nederland rechtstreeks aangeschreven en een oplossing geeist, en na wat heen en weer gezeur ook een nieuwer type gekregen, welke tot nu to volledig stil is, en ik ben 95% van de tijd bezig op 160 meter.

Het kan dus wel goed, de storing treed uit doo het glasplaat scherm zelf, ferrieten strooien heeft geen enkele zin.
Volgende TV word uiteraard wel LED, maar ook garandeerd niet dat die volledig storingsvrij zijn.
Panasonic houd op met plasma TV's te maken, maar de generatie die er nog staat kan nog heel wat jaren mee....... dus wij houden de storing.

Meer van die 117 cm Panasonics storen als de ziekte, bij een mede amateur is het A.T. geweest en omdat die Plasmabak "maar" 3 dB over de norm was deden ze er niks aan......
Panasonic bood wel aan die tv om te ruilen tegen een LED tv, maar daar wilde de eigenaar niks van weten vanwege de vermeende mindere beeld kwaliteit...

Daar ben je dan mooi klaar mee als zendamateur.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#7 Bericht door pa4o »

Hoe staat het met de stroomverbruik van plasma tv's? Zijn die echt een stuk hoger dan de andere tv's?

Peter

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#8 Bericht door Vertrokken »

Het stroomverbruik valt eigenlijk wel heel goed mee.
Net even aan de powermeter gehangen en die geeft 93W aan bij een normaal beeld.
Een (Full) LED scherm van dezelfde maat zit op ongeveer 60W.
Het verbruik van een LCD TV is ongeveer gelijk aan dat van een plasma, afhankelijk van de achtergrond verlichting LED of TL.

Het enorme verbruik van vroeger is allang niet meer van toepassing.
Je kan beter je gloei/spaarlampen in je huis vervangen door LED-lampen, dat brengt veel meer op dan je TV.
Philips heeft tegenwoordig hele mooie lampen die ook niet storen op de amateurbanden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#9 Bericht door Randy »

Heb je een goed mantelstroomfilter in gebruik?

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#10 Bericht door Vertrokken »

Randy schreef:Heb je een goed mantelstroomfilter in gebruik?
Tuurlijk maar dat heeft er niets mee te maken.
Want ik ben eens gaan speuren en zelfs op een 70cm porto stoort die TV.

Ik heb Panasonic al aangeschreven want de storing komt heel duidelijk uit de TV zelf en is van zo'n enorme sterkte dat dit niet normaal is.

ON4WW schreef er ook al over, en nadat ik op onderzoek ging naar andere banden blijkt het ding gewoon overal te storen.

http://www.on4ww.be/emi-rfi.html

Eens zien wat Panasonic zelf zegt, want die TV is een breedband-stoorzender tot en met.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#11 Bericht door Vertrokken »

Ik ben ondertussen door het call-center heen en de kwestie is naar een hogere afdeling binnen Panasonic geëscaleerd.
Nu is het afwachten wat die gaan zeggen.

Pas na ik de filmpjes en de website van ON4WW mee gaf wou men luisteren.
Daarvoor kreeg ik enkel standaard berichtjes als de TV resetten of 30 minuten uit het stop-contact trekken.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#12 Bericht door EMCees »

Tsja ach.. deze is ook wel bekend.
https://www.youtube.com/watch?v=-BZSXKxyJn0

Een plasma TV kan niet aan de elementaire eisen voldoen, de enige manier om de storing weg te krijgen is of een ragfijn metalen gaas voor het scherm, of inblikken.
Het beeldscherm zelf straalt ala eerste vonken zender.. immers is plasma een gasontlading dus vonk dus storing..

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#13 Bericht door Vertrokken »

Ik had inderdaad van die duitse kwestie gehoord, maar niet de details.

Echter, in het geval van Panasonic hebben ze bij diverse amateurs een TV met RFI-ontstoring geplaatst en die mensen zeggen van de storing af te zijn.
Dus ik wacht het rustig af, anders gaat die naar de slaapkamer en koop ik een LED.
Wel jammer als het zo moet, want het beeld is echt wel tip-top, veel beter dan al het andere dat ik tot hiertoe heb gezien.

Een zien wat Panasonic gaat doen, ben door het call-center heen dus het is weer afwachten.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#14 Bericht door pa4o »

Ik heb ook last van een plasma tv van Panasonic hier een 50m verderop. Begint zo rond de 160m en dan gaat het mooi omhoog, op de 20m is het ergste.. AT heeft tegen mij gezegd dat als ie jonger is als 4jaar kunnen ze hem omruilen tegen een soortgelijk tv. Ouder dan 4jaar dan pech gehad. Dan heb ik denk ik pech gehad. Moest de serienummer doorgeven. Nog even afwachten, maar wat ik al van meerdere amateurs gehoord heb is er praktisch niks aan te doen.

Peter

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Plasma schermen storen S9 op 160m!

#15 Bericht door EMCees »

AT moet gewoon eens gaan handhaven, en zich niet op het standpunt stellen, het voldoet aan de normen dus voldoet ie aan de richtlijn..

Kortom handhavingsverzoek indienen.
Indien ze beweren kan niet, beroep rechter.. etc

Plaats reactie